عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.

ماده 29ـ

مسؤوليت رسيدگي به شكايات مصرف‌كنندگان و جلب رضايت ايشان در مرحله اول برعهده عرضه‌كننده مي‌باشد. در صورت بروز اختلاف بين عرضه‌كننده و مصرف‌كننده، رأساً از طريق سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و با نظارت سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان مورد بررسي و رسيدگي قرار مي‌گيرد. چنانچه رضايت مصرف‌کننده تأمين نشود، مي‌تواند به هيات حل اختلاف موضوع تبصره (2) ماده (3) قانون مراجعه کند. هيأت حل اختلاف موظف است ظرف بيست روز از تاريخ ثبت شكايات به موضوع رسيدگي و نسبت به آن كتباً اعلام رأي كند. مناط رأي، نظر اكثريت اعضاي هيأت است. اين رأي بايد ظرف ده روز از تاريخ ابلاغ اجرا شود.
تبصره1ـ دبيرخانه هيأت حل اختلاف موضوع اين ماده و محل تشکيل جلسات آن در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مي‌باشد.
تبصره2ـ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مكلف است ظرف يك ماه از تاريخ تصويب اين آيين‌نامه، هيأت‌هاي حل اختلاف مربوط را در محل آن سازمان با استفاده از پست‌هاي سازماني موجود تشكيل داده و امكانات، نيروي انساني و محل لازم را در اختيار آنها قرار دهد.
تبصره3ـ ثبت اعتراض و رسيدگي به آن در هيأت حل اختلاف رايگان است، اما حق‌الزحمه كارشناس رسمي كه در هيأت حاضر و اظهار نظر مي‌كند بايد ظرف پنج روز از تاريخ اعلام هيأت، توسط شاکي پرداخت شود، در غير اين صورت، هيأت پرونده اعتراض را با ذكر دليل مختومه اعلام مي‌نمايد.
تبصره4ـ كليـه نهـادهـا و سازمان‌هايي كه مصـرف‌كننـدگان جهت طـرح شكايت به آنها مراجعه مي‌نمايند موظفند شكايت مصرف‌كننده را به وزارت ارسال نمايند.
تبصره5 ـ سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان ظرف يک ماه پس از ابلاغ اين آيين‌نامه مکلف است دستورالعمل نحوه رسيدگي به شکايات مصرف کنندگان خودرو را به سازمانهاي صنعت، معدن و تجارت استانها اعلام نمايد.

روابــــط صریـــــــــح