عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.

ماده2ـ

در اين آيين‌نامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به کار مي‌روند:
الف ـ قانون: قانون حمايت از حقوق مصرف کنندگان خودرو ـ مصوب 1386ـ
ب ـ وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.
پ ـ عرضه‌کننده: هر شخص حقيقي يا حقوقي که به طور مستقيم يا از طريق واسطه فروش، مبادرت به فروش خودروهاي نو ساخت داخل کشور يا وارداتي خود مي‌نمايد.
ت ـ خدمات پس از فروش: كليه خدمات پس از فروش يک محصول از قبيل ضمانت و تعهد شامل پشتيباني خدمات، تعميرات و تأمين قطعات استاندارد که موجب تضمين كاركرد مطلوب محصول مي‌باشد.
ث ـ واسطه خدمات فروش و پس از فروش: اشخاص حقيقي يا حقوقي که با موافقت عرضه‌کننده، صرفاً يا توأماً عهده دار خدمات فروش و پس از فروش خودرو از طريق نمايندگي‌هاي مجاز ميباشند. واسطه مذکور مي‌تواند به عنوان بخشي از مجموعه عرضه‌كننده يا به عنوان شركتي مستقل تحت نظارت عرضه‌كننده فعاليت نموده و خدمات خود را ارائه نمايد.
ج ـ نمايندگي مجاز: هر شخص حقيقي يا حقوقي که با موافقت عرضه‌کننده عهده دار فروش و خدمات پس از فروش خودرو در طول مدت ضمانت است.
چ ـ شيوه ارايه خدمات پس از فروش خودرو: براساس استاندارد ملي شماره (19117) درخصوص تعيين شيوه مربوط به امور خدمات پس از فروش خودرو، شاخص‌ها و نحوه ارزيابي عرضه‌کننده، واسطه خدمات پس از فروش و نمايندگي هاي مجاز آن و همچنين رده بندي و پايش عملکرد آنها مي‌باشد.
ح ـ دستورالعمل شرايط، ضوابط و ارزيابي خدمات فروش خودرو: دستورالعملي که به منظور تعيين شيوه مربوط به امور خدمات فروش خودرو، شاخص‌ها و نحوه ارزيابي عرضه‌کننده، واسطه خدمات فروش و نمايندگي‌هاي آن و همچنين رده‌بندي و پايش عملکرد آنها توسط وزارت تهيه و ابلاغ مي‌شود.
خ ـ خدمات دوره تضمين: مجموعه خدمات تعميرات، تأمين و تعويض قطعات يا تعويض خودرو که در يک دوره زماني يا طي مسافت مشخص مطابق مواد (12) و (13) اين آيين‌نامه و انجام آن به صورت رايگان به عهده عرضه‌كننده مي‌باشد.
د ـ خدمات دوره تعهد: مجموعه خدمات تعميرات، ‌تأمين و تعويض قطعات و پشتيباني خدمات که در يك دوره زماني مشخص مطابق ماده (15) اين آيين‌نامه و در قبال دريافت اجرت «برابر با نرخ مصوب موضوع بند (ط) ماده (2) اين آيين‌نامه» از سوي عرضه‌کننده براي مصرف‌کننده انجام مي‌شود.
ذ ـ خدمات سيار: خدمات امداد و تعميراتي كه در محل استقرار خودرو در بيرون از نمايندگي مجاز به مصرف‌كننده ارائه مي‌شود.
ر ـ خدمات فني استاندارد: خدماتي كه مطابق با استاندارد كارخانه‌اي، ملي، بين‌المللي يا ساير استانداردها و دستورالعمل‌هاي تخصصي رسمي باشد.
ز ـ ضمانت‌نامه: سندي است به زبان فارسي و در برگيرنده مسئوليت دوره ضمانت و تعهد خدمات عرضه‌كننده و استفاده مطلوب از خودرو كه توسط عرضه‌کننده به همراه خودرو، تحويل مصرف‌كننده مي‌شود.
ژ ـ استفاده مطلوب از خودرو: استفاده از هر خودرو مطابق مشخصات اعلام شده از سوي عرضه‌كننده به ويژه در مورد تعداد سرنشين و مقدار بار.
س ـ كتابچه راهنماي مصرف‌كننده: كتابچه‌اي است حداقل به زبان فارسي، كه بايد در زمان تحويل خودرو از طرف عرضه‌کننده به مصرف‌کننده تسليم شود. اين کتابچه بايد حاوي مواردي از قبيل نحوه استفاده مطلوب از خودرو، عناوين متعلقات الزامي همراه خودرو از قبيل راديو پخش، چرخ زاپاس، جک، آچار چرخ، کف پوش متحرک، مثلث خطر و تجهيزات اضافي خودرو، ميزان مصرف سوخت (به تفکيک سيکل شهري، برون شهري و ترکيبي) و همچنين عناوين بازديدهاي دوره‌اي، نام و نشاني نمايندگي‌هاي مجاز شبكه فروش و خدمات پس از فروش، متن قانون، آيين‌نامه و دستورالعمل‌هاي اجرايي آن باشد.
ش ـ تأمين خودروي جايگزين مشابه: واگذاري خودروي مشابه و درصورت عدم امكان، پرداخت خسارت توقف خودرو در دوره تضمين است.
ص ـ قيمت كارشناسي: قيمتي که بر اساس نظر کارشناس رسمي دادگستري در رشته مرتبط تعيين مي‌شود.
ض ـ شرکت بازرسي: شخصيت حقوقي داراي صلاحيت از طرف سازمان ملي استاندارد ايران كه توسط وزارت براي انجام ارزيابي عملكرد عرضه‌كننده، واسطه فروش، واسطه خدمات پس از فروش، نمايندگي هاي مجاز و ارائه گزارش‌هاي ادواري يا موردي به وزارت و عرضه‌کننده انتخاب مي‌شود.
ط ـ نرخ خدمات و قطعات: نظر به صنفي بودن فعاليت نمايندگيهاي مجاز، واسطه خدمات پس از فروش و خدمات سيار، اجرت يا دستمزد خدمات و همچنين نرخ قطعات و مواد مصرفي مطابق ماده (51) اصلاحي قانون نظام صنفي کشور ـ مصوب 1392ـ با محوريت کميسيون نظارت تعيين و در ازاي ارائه خدمات و ابلاغ صورتحساب رسمي به مصرف‌کننده، از وي دريافت مي‌شود.
ظ ـ خودروي نو: خودرويي که به هنگام تحويل به مصرف‌کننده بيش از (99) کيلومتر طي مسافت نکرده باشد.
ع ـ عيب: زياده، نقيصه و يا تغيير حالتي كه موجب كاهش ارزش اقتصادي كالا، خدمت يا عدم امكان استفاده متعارف از آن مي‌شود.
غ ـ قطعه ايمني خودرو‌: قطعاتي كه عيب آنها موجب احتمال صدمه جسم، جان و مال اشخاص گردد.
تبصره ـ فهرست اين قطعات توسط وزارت با همکاري سازمان ملي استاندارد ايران و پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران تهيه و اعلام مي‌شود.
ف ـ عيب ايمني: عيـوبـي که احتمـال ايجـاد صدمه به جسم، جان و مال اشخاص گردد.
تبصره ـ وزارت موظف است با همکاري سازمان ملي استاندارد ايران و پليس راهنمايي و رانندگي جمهوري اسلامي ايران، فهرست عيوب ايمني خودرو و همچنين قطعات مشمول استاندارد اجباري خودرو را تهيه و ابلاغ نمايد.
ق ـ قطعه و ماده مصرفي: قطعات و موادي مانند روغن‌ها (نظير روغن موتور و گيربکس)، مايعات (نظير مايع ضديخ و مايع شيشه شوي)، فيلترها (نظير فيلتر بنزين، هوا و روغن) و ساير قطعات و موادي که فهرست کامل آن توسط وزارت تهيه و ابلاغ خواهد شد.
ک ـ استانداردها و مقررات ابلاغي: كليه معيار‌ها و مشخصات ناظر بر توليد، ايمني، كيفيت، آلايندگي زيست محيطي، فروش و خدمات پس از فروش خودرو که از سوي وزارت، سازمان ملي استاندارد ايران، ‌سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت نفت ابلاغ و رعايت آنها از سوي عرضه‌کننده الزامي است.

تبصره ـ استاندارد‌هاي فني شركت‌هاي عرضه‌كننده در صورت عدم مغايرت با موارد فوق، جزو استاندارد‌هاي ابلاغي محسوب خواهد شد.

روابــــط صریـــــــــح