-
شماره انتشار در روزنامه رسمی :19213
-
تاریخ انتشار در روزنامه رسمی :1389/11/25
راي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري شماره هـ/88/702 ،مورخ 1389/11/20
تاريخ: 1389/10/20 شماره دادنامه: 458 کلاسه پرونده: 88/702
مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري.
شاكي: آقاي محمدرضا بيگلري.
موضوع شکايت و خواسته: تقـاضاي ابطال بخـشنامههاي شمـاره 289414/109/1/24/415 مورخ 1385/10/25 و 355346/102/1/24/501 مورخ 1385/12/26 و 317954/102/1/24 مورخ 1386/12/7 و 172369/102/1/24 مورخ 1388/8/2، صادره از مديرکل دفتر تعيين ارزش گمرک ايران.
گردشکار: شاکي به طور خلاصه اعلام داشته، در ماده 10 قانون امور گمرکي ارزش کالاي وارداتي از نظر قانون مشخص گرديده است که اين ارزش ميبايست مبناي محاسبه حقوق ورودي (حقوق گمرکي، سود بازرگان) و حتي 3 درصد ماليات ارزش افزوده، قرار گيرد و تاجر ميبايست نسبت به اين ارزش يا پولي که به جريان تجارت سپرده است، ماليات غيرمستقيم يعني حقوق ورودي را پرداخت نمايد. در ماده 11 همان قانون در اشاره به موارد خاص که کالا بدون فاکتور خريد به گمرک ارائه شود و يا ارزش کالا در فاکتور به نظر گمرک نامتناسب ميباشد (محدوده نظر گمرک در ارتباط با نامتناسب بودن را آييننامه اجرايي مشخص نموده است) گمرک ميتواند ارزش کالا را بر اساس کالاي مثل و يا مشابه همان کشور که همزمان با تاريخ فاکتور ارائه شده است ارزش گذاري نمايد و يا بر اساس فهرست قيمتهاي فروش کالا در کشور فروشندهاي که فاکتور آن يا موجود نيست يا پذيرفته نشده است ارزش گذاري نمايد. در پاراگراف دوم از همين ماده قانوني، قانونگذار به صراحت ميگويد در صورتي که به اطلاعات فوق دسترسي نباشد (که اين موضوع مهم و مبناي اختلافنظر اين حقير يا گمرک است) ميتوان از روش سوم که قانون و آييننامه اجرايي آن توضيح ميدهد استفاده نمود البته براي رسيدن به ارزش واقعي کالا در مبدا خريد. در ماده 121 آييننامه اجرايي بند 3 و تبصره 5 آورده شده است کـه در واقع نحوه اجراي ماده 11 قانون امور گمرکي ميباشد، بندهاي 1 و 2 همان قسمتي از ماده 11 قانون را توضيح ميدهد که در پاراگراف دوم از همان ماده قانوني صراحتاً ميگويد تا زماني که بندهاي 1 و 2 قابل اجراست، نميتوان از بند 3 استفاده نمود. در نهايت تقاضاي ابطال بخشنامه فوقالذکر به لحاظ مخالفت آن مواد 10 و 11 قانون امور گمرکي و ماده 121 آييننامه اجرايي آن دارم. مديرکل دفتر تعيين ارزش گمرک ايران در لايحه دفاعيه شماره 238530/1061/225/109/24 مورخ 1388/10/22، اعلام نمودهاند: کالاهايي از قبيل مبلمان و مصنوعات چوبي به دليل تنوع اقلام و مدل، طرح، کيفيت، کار انجامشده روي آنها و کشور سازنده داراي طيف وسيع قيمت در سطح بينالمللي و بازارهاي داخلي ميباشد و بر اين اساس واردات عمده اين قبيل کالاها و قيمتهاي متفاوت آنها مويد اين موضوع ميباشد. بررسي اين گونه کالاها نيز بر اساس مواد 10 و 11 قانون امور گمرک و ماده 121 آييننامه اجرايي قانون امور گمرک صورت ميپذيرد. اين دفتر نسبت به تشکيل نشستهاي مختلف با نمايندگان وزارت صنايع و انجمن صنفي صنايع چوب اقدام و بر اساس بند 3 ماده 121 آييننامه اجرايي و استعلام قيمت انواع محصولات مصنوعي ساخته شده از تعيين حداقل ارزش وزني جهت انواع مبلمان و مصنوعات چوبي و ابلاغ آن به گمرکات سراسر کشور به منظور يکنواختي در تعيين ارزش و جلوگيري از موارد متعدد کم اظهاري که بعضاً با ارائه فاکتورهاي تقلبي (صادرهشده در ايران) توسط واردکنندگان بوده است، گرديد. لذا دفتر تعيين ارزش با عنايت به مواد قانوني مرتبط شامل مواد 10 و 11 قانون امور گمرک بدواً رسيدگي به ارزش کالا را براساس مواد مذکور اجرا، لکن با توجه به دلايل ذکرشده فوق اقدام به صدور بخشنامههاي مربوطه جهت اجراي يکنواخت آن توسط گمرکات و جلوگيري از تضييع حقوق حقه دولت گرديده است و اين ارزشها در سيستم ارزش گمرک ايران جهت اجرا ابلاغ گرديده است. لازم به ذکر است اطلاعات مزبور هر شش ماه مورد بازنگري قرار گرفته و با در نظرگرفتن وضعيت بازارهاي داخلي و خارجي نسبت به انجام تغييرات لازم در قيمتهاي مزبور اقدام لازم به عمل آمده و با درج اطلاعات پالايششده در سيستم رايانهاي ارزش (ارسالي به گمرکات) مراتب جهت يکنواختي تعيين ارزش اين کالاها به گمرکات ابلاغ ميگردد. لذا توجهاً به موارد فوق و مستندات قانوني رد شکايت شاکي مورد استدعاست. هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ فوق با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان عليالبدل شعب ديوان تشكيل و پس از بحث و بررسي و انجام مشاوره با اکثريت آراء بـه شرح آتي مبادرت بـه صدور رأي مينمايد.