ماده 4ـ
ماده (3) كنوانسيون (1969) به صورت ذيل اصلاح ميگردد:
1ـ متن ذيل جايگزين بند (1) خواهد شد:
1ـ به استثناء موارد پيشبيني شده در بندهاي (2) و (3) اين ماده، مالك كشتي در زمان سانحه، يا در موردي كه سانحه متشكل از مجموع چند واقعه است، مالك كشتي در زمان اولين واقعه، مسؤول هرگونه خسارت آلودگي خواهد بود كه در نتيجه سانحه توسط كشتي به بارآيد.
2ـ متن ذيل جايگزين بند (4) خواهد شد:
4ـ هيچگونه ادعائي براي جبران خسارت ناشي از آلودگي عليه مالك، مسموع نخواهدبود مگر مطابق با مقررات اين كنوانسيون منوط به رعايت مفاد بند (5) اين ماده، هيچگونه ادعائي براي جبران خسارت ناشي از آلودگي بر مبناي اين كنوانسيون يا هر مبناي ديگر عليه اشخاص ذيل مسموع نخواهد بود:
الف ـ مستخدمان يا نمايندگان مالك يا خدمه كشتي.
ب ـ راهنما يا هر شخص ديگري كه عضو خدمه كشتي نيست و خدماتي را براي كشتي انجام ميدهد.
ج ـ اجارهكننده (به هر شكل كه تعريف شود و شامل اجارهكننده دربست كشتي هم خواهد بود)، مدير يا بهرهبردار كشتي.
د ـ هر شخصي كه با رضايت مالك يا براساس دستورالعمل يك مقام ذيصلاح دولتي عمليات نجات انجام ميدهد.
هـ ـ هر شخصي كه اقدامات پيشگيرانه انجام ميدهد.
و ـ تمامي مستخدمان يا نمايندگان اشخاصي كه در بندهاي (ج)، (د) و (هـ) ذكر شدهاند؛ مگر آن كه خسارت به وجود آمده ناشي از فعل يا ترك فعل شخص آنها باشد كه با قصد ايراد خسارت يا با بيمبالاتي اما با علم به احتمال وقوع چنين خسارتي صورت گرفته باشد.