ماده 5 ـ
سازمان كار:
5 ـ1ـ سياستگذاري، هدايت، تصويب مقررات و ضوابط لازم براي ارتقاء پاسخگويي در نظام اداري بعهده شوراي عالي اداري ميباشد.
5 ـ2ـ مسؤوليت هماهنگي، اجرا و نظارت بر حُسن پاسخگويي دستگاههاي اجرايي و تهيه و تدوين گزارشات در سطح ملي بعهده مركز رسيدگي به شكايات مردمي نهادرياستجمهوري ميباشد.
5 ـ3ـ بالاترين مقام دستگاهها در كليه سطوح پاسخگويي مسئول حُسن اجراي اين نظام نامه در دستگاه متبوع ميباشد.
5 ـ4ـ مسئوليت حُسن اجراي اين مصوبه در استان بعهده استاندار و در شهرستان بعهده فرماندار ميباشد.
5 ـ 5 ـ مسؤوليت پاسخگويي به شكايات در سطح شهرستان بعهده ميز رسيدگي بهشكايات مستقر در فرمانداري، در سطح استان بعهده واحدهاي ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات استانداري و در سطح دستگاههاي ملي بعهده دفاتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات دستگاه ميباشد.
5 ـ6 ـ مركز رسيدگي به شكايات مردمي نهادرياستجمهوري موظف است هماهنگيهاي لازم در خصوص يكسانسازي رويههاي پاسخگويي به شكايات مردم در سطح قواي مجريه، مقننه و قضاييه و ساير نهادهاي عمومي را انجام دهد.
5 ـ7ـ مركز رسيدگي به شكايات مردمي نهادرياستجمهوري موظف است كليه شكايات دريافت شده را تا ارائه پاسخ پيگيري و شاكي را به صورت مستمر مطلع سازد. چنانچه اين مركز پس از بررسيهاي لازم و تشكيل جلسه با شاكي و دستگاه اجرايي ذيربط در رابطه با احقاق حقه فرد يا افراد به جمعبندي رسيد دستگاههاي اجرايي ملزم بهاجراي تصميمات متخذه خواهند بود و در صورت استنكاف با تعلل، مركز ميتواند متخلفين را به مراجع ذيصلاح جهت اقامه دعوي معرفي نمايد.
5 ـ 8 ـ مركز رسيدگي به شكايات مردمي نهاد رياست جمهوري موظف است حداكثر پس از مدت يكسال از تصويب اين نظامنامه، سيستم رايانهاي مديريت شكايات را بهنحوي تدوين و در اختيار دستگاهها قرار دهد كه با ارايه شماره منحصر به فرد به هر شكايت از مفقود شدن شكايات و طرح متعدد شكايات در مراجع مختلف جلوگيري و امكان استفاده از آن تحت شبكههاي ملي و محلي و نيز امكان طرح و پيگيري مجدد شكايات توسط مردم در سطوح بالاتر از عدم رضايتمندي از پاسخ دريافت شده مهيا گردد. اين نرمافزار بايد به گونهاي طراحي گردد كه اجراي نظامنامه را تأمين نمايد.
5 ـ9ـ مركز رسيدگي به شكايات مردمي نهادرياست جمهوري موظف است حداكثر پس از 2ماه از تصويب اين نظامنامه فرمهاي مندرج در اين نظامنامه و ساير فرمهاي موردنياز را تهيه و به تأييد سازمان مديريت و برنامهريزي كشور برساند.
5 ـ10ـ مركز رسيدگي به شكايات مردمي نهادرياست جمهوري موظف است شماره تلفن سه رقمي را جهت اخذ شكايات، درخواستها، پيشنهادات و مشاهدات مردم پيشبيني و به عموم مردم اعلام نمايد.
5 ـ11ـ مركز رسيدگي به شكايات مردمي نهادرياست جمهوري موظف است از طريق شبكه پستي كشور فرم شماره 1 را با در نظر گرفتن شماره منحصر به فرد براي هر شكايت به تفكيك دستگاه، استان و شهرستان، در اختيار تمامي دستگاهها قرار دهد تا مردم با مراجعه به دفاتر و مراكز پستي فرم مذكور را دريافت نمايند.
5 ـ12ـ مركز رسيدگي به شكايات مردمي نهاد رياست جمهوري ميبايست شكايات ارسال شده براي مقامات كه در مسافرتهاي ايشان يا توسط دفاتر ايشان جمعآوري ميگردد را جهت بررسي و پاسخگويي و دريافت شماره منحصر به فرد به مبادي بروز شكايت از طريق خود دستگاه ارسال نمايد.