مصوبه
شماره 8888-11111
مورخ 1347/5/8
10 ـ
راههاي اتومبيلرو:
الف ـ طي دوران برنامه چهارم عليالاصول ساختمان راههاي اصلي و استاني و منطقهاي توسط پيمانكاران انجام خواهد گرفت و راههاي روستايي بهوسيله تشكيلات مسئول اجراي طرحهاي عمراني هر منطقه با معاضدت خود روستاييان ساخته خواهد شد و به منظور عدم تمركز و منطقهاي كردنعمليات راهداري نظارت در اجرا و نگاهداري راههاي استاني و منطقهاي توسط دستگاههاي منطقهاي وزارت راه صورت خواهد گرفت و نگاهداريراههاي روستايي به عهده مقامات محلي گذاشته خواهد شد.
ب ـ مطالعه و انجام عمليات ترميمي و اصلاح اساسي راههايي كه به ماشينآلات سنگين احتياج دارند يا اجراي آن مستلزم پرسنل و هزينه بسيار استبه پيمانكاران واجد شرايط واگذار خواهد شد.
ج ـ براي نظارت در عمليات ساختماني كه توسط پيمانكاران انجام ميگيرد وزارت راه به كادر فني قوي آگاه به روشهاي نوين راهسازي و راهداريكشورهاي مترقي مجهز خواهد گرديد.
د ـ عليالاصول وزارت راه از ساختمان راهها به طور اماني خودداري خواهد نمود. ولي براي انجام عمليات فوقالعاده و استثنايي و همچنين براي آنكه دستگاههاي دولتي در جريان شرايط و هزينه واقعي اجراي عمليات ساختماني راهها قرار گيرند واحد ساختماني كه به طريق بازرگاني عمل خواهدنمود در وزارت راه ايجاد خواهد گرديد.
هـ ـ در برنامه چهارم مهندسان مشاور ايراني به ايجاد رشتههاي تخصصي تشويق شده در به كار بردن روشهاي محاسبه با آخرين وسائل علمي و فني كهسبب صرفهجويي در كادر فني متخصص ميشود هدايت خواهد شد. و بدين طريق مهندسان مشاور به انجام مطالعات دقيق براي تهيه طرحهايي كه باكمترين هزينه جوابگوي نيازمنديها باشد موظف خواهند گرديد.
و ـ اداره كل راهداري وزارت راه مسئول بررسي و نگاهداري مستمر راههاي كشور، چه اصلي و چه فرعي خواهد بود.
اين اداره تنها عمليات مستمر ترميمي و حفاظت از ابنيه فني را راساً انجام داده براي عمليات بزرگ راهداري از طريق پيمانكاراني كه عملياتشان توسطوزارت راه كنترل خواهد شد عمل خواهد نمود.
اداره كل راهداري موظف خواهد شد كه با توجه به آمار ترافيك و پيشبيني ازدياد آن با برنامه فني مشخص و وضع كليه راهها را از نظر مقاومت مكانيكقسمتهاي مختلف راه و ابنيه فني از نزديك بررسي نمايد و كليه عمليات ترميمي اساس هر مسير را با در نظر گرفتن ترافيك و شرايط جوي منطقه تعيينكنند و در هر سال برنامه جامعي از كليه عمليات مورد لزوم براي نگاهداري راههاي كشور در 5 سال بعدي تهيه نمايد.
ضمناً كليه طرحهاي اجرايي ساختمان راههاي جديد شامل تأسيسات ايمني مورد لزوم خواهد بود.
ز ـ كنترل وزن كاميونها در نقاط بيشتر از مسير به نحو دقيقتري بدون استثناء در مورد حمل بارها (مگر در موارد فوقالعاده ضروري به موجبتصويبنامه دولت) انجام خواهد گرفت.
ضمناً پليس راه و ديگر دستگاههاي مسئول موظف خواهند بود كه مقررات دقيق و صحيحي براي علائم و اندازههاي وسائط نقليه وضع كرده از كاركردن وسائط نقليه فاقد مشخصات جلوگيري نمايند و ترافيك راهها بايد طبق برنامه منظم و مشخص شمارش گردد.
ح ـ مشخصات فني و هندسي راههاي اسفالته دقيقاً با توجه بهاحتياجات آتي كشور و ترافيك محلي مشخص خواهد گرديد.
در مورد كليه پروژهها امكان تكميل و تقويت قشرهاي رويي راهها با توجه به ازدياد ترافيك طبق برنامه مشخصي براي سالهاي بعد مورد مطالعه قرارخواهد گرفت تا در صورت اقتصادي بودن ساختمان راه در مراحل مختلف با توجه به امكانات و احتياجات تكميل گردد و از آغاز كار از سرمايهگذاريبيش از حد لزوم جلوگيري شود.
ط ـ معيارهاي ساختماني و مشخصات عمومي عمليات ساختماني با توجه به آخرين پيشرفتهاي علمي و فني با همكاري و استفاده از آزمايشها وتحقيقات آزمايشگاههاي فني براي مناطق مختلف كشور تهيه گردد و بازده انواع ماشينآلات راهسازي و واحد بهاي عمليات ساختماني در مناطقمختلف كشور، با توجه به نيروي انساني و مصالح موجود، به دقت محاسبه خواهد شد.
ي ـ براي آنكه بتوان در مدتي قابل قبول كشور را داراي حداقل راه مورد نياز نمود در طول مسير راههاي موجود كه مشخصات هندسي آنها براي ترافيك تا 10 سال آتيه كافي است به ترميم و اسفالت راه موجود اكتفا خواهد شد و از ساختمان راه جديد در امتداد آن مسيرها خودداري خواهدگرديد.
ك ـ براي احتراز از سرمايهگذاريهاي مضاعف اقدام خواهد شد كه ماشينآلات سنگين راهسازي مؤسسات خصوصي به عنوان سرمايه در شركتهايتجاري كه مأمور مستول بهرهبرداري از اين ماشينآلات خواهد بود گذاشته شود و احتياجات پيمانكاران و ساير مؤسسات مشابه براي كرايه كردنماشينآلات از اين محل تأمين گردد.
ضمناً بايد به تدريج در استاندارد كردن ماشينآلات راهداري و راهسازي در كشور اقدام لازم به عمل آيد.