ماده 5 ـ
كميسيون استان موظف است پس از وصول پرونده از كارگروه شهرستان و با بررسي حقوق قانوني و مكتسبه اشخاص و مستندات قابل قبول از جمله موارد ذيل، اتخاذ تصميم نمايد:
1ـ سوابق مربوط به اجراي اصلاحات ارضي
2ـ سوابق مربوط به اجراي مقررات ملي شدن
3ـ سوابق اجرايي مربوط به قراء و مزارع مربوط به اراضي دولتي و خالصجات
4ـ سوابق مربوط به اجراي قانون واگذاري زمينهاي باير و داير كه بعد از انقلاب به صورت كشت موقت در اختيار كشاورزان قرار گرفته است (كشت موقت)
5 ـ سوابق اجرايي قانون مرجع تشخيص اراضي موات و ابطال اسناد آنها