كميسيون استان موظف است پس از وصول پرونده از كارگروه شهرستان و با بررسي حقوق قانوني و مكتسبه اشخاص و مستندات قابل قبول از جمله موارد ذيل، اتخاذ تصميم نمايد:
1ـ سوابق مربوط به اجراي اصلاحات ارضي
2ـ سوابق مربوط به اجراي مقررات ملي شدن
3ـ سوابق اجرايي مربوط به قراء و مزارع مربوط به اراضي دولتي و خالصجات
4ـ سوابق مربوط به اجراي قانون واگذاري زمينهاي باير و داير كه بعد از انقلاب به صورت كشت موقت در اختيار كشاورزان قرار گرفته است (كشت موقت)
5 ـ سوابق اجرايي قانون مرجع تشخيص اراضي موات و ابطال اسناد آنها
تبصره 1 ـ
پس از بررسي پروندهها در صورتي كه مشخص گردد هيچ گونه تداخلي در اجراي مقررات بر روي عرصه مورد نظر وجود نداشته است، پرونده طي صورتجلسهاي مختومه و مراتب توسط دبير كميسيون به ادارات كل منابع طبيعي و ثبت اسناد و املاك اعلام ميگردد.
تبصره 2 ـ
در پلاكهايي كه حسب تصميم كميسيون استان تداخل تشخيص داده ميشود، مراتب به همراه نقشه داراي مختصات جغرافيايي كه در آن ميزان اراضي مالكين و همچنين اراضي ملي و دولتي تعيين گرديده است، از طريق دبير كميسيون به دستگاه هاي عضو كميسيون اعلام ميشود تا حسب مورد نسبت به اصلاح سوابق و نقشهها و اسناد اقدام نمايند.
تبصره 3 ـ
از تاريخ ابلاغ تصميم كميسيون رفع تداخلات، ادارات كل منابع طبيعي و آبخيزداري و مديريت امور اراضي استان مكلفند در صدور هرگونه گواهي و پاسخ به استعلامها براساس مصوبه كميسيون مذكور عمل نمايند.