عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.

ماده12ـ حق رسيدگي به موقع و منصفانه به شکايات و اعتراضات

1ـ مردم حق دارند در تمامي مراجع اداري که به اختلاف، اعتراض يا شکايت آنها رسيدگي ميکنند از رسيدگي منصفانه و بيطرفانه برخوردار شده و حقوق آنها رعايت شود.
2ـ هر فردي در همه مراحل رسيدگي اداري حق استفاده از وکيل را دارد و بايد از مهلت كافي جهت تنظيم و تکميل پرونده، ارائه ادله، معرفي شهود يا پاسخ به مطالب مطرح شده عليه خود برخوردار باشد.
3ـ شخصي که در چارچوب قوانين و مقررات و بدون استفاده از الفاظ توهينآميز، از تصميمات و اقدامات دستگاه اجرايي يا فرد مسئول در سطح رسانهها انتقاد ميکند، نبايد به دليل اين انتقاد، با تعقيب يا پيامد اداري يا قضايي از سوي مسئولين دستگاه مواجه شود.
4ـ در صورت بروز اختلاف بين مراجعان و متصديان ارائه خدمت، مسئول واحد ذيربط بايد بلافاصله به موضوع رسيدگي و آن را در چارچوب مقررات و با رعايت اخلاق اسلامي حل و فصل نمايد.
5 ـ اعتراض شخصي که مدعي است در حق او ظلم شده، بايد توسط مديران و کارکنان دستگاههاي اجرايي با مدارا و اخلاق اسلامي، تحمل و با سعه صدر پاسخ داده شود.