عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.

ماده6 ـ حق دسترسي آسان و سريع به خدمات اداري

1ـ مردم حق دارند شخصاً و يا از طريق نماينده قانوني خود به خدمات دستگاههاي اجرائي، دسترسي آسان و سريع داشته باشند.
2ـ دستگاههاي اجرائي بايد نهايت تلاش خود را به کارگيرند تا دسترسي مردم به خدمات آنها به طريق غيرحضوري و يا استفاده از خدمات دولت الکترونيک و به طور کلي ابزارها و فناوريهاي نوين انجام گيرد. تضمين کيفيت اين دسترسي از نظر سرعت، امنيت و پايين بودن هزينه با دستگاه مربوط خواهد بود.
3ـ چنانچه دريافت خدمات از دستگاه اجرائي، مستلزم مراجعه حضوري باشد بايد نکات زير رعايت شوند:
الف ـ تجميع فرآيندهاي اداري مربوط به هرخدمت در يک مکان.
ب ـ نصب تابلوهاي راهنما در اطراف، ورودي و داخل ساختمان اداري.
ج ـ پيشبيني امکانات و تسهيلات فيزيکي براي رفاه مراجعين از جمله مبلمان، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي و حتي المقدور آسانسور و پارکينگ.
د ـ رعايت دقيق ساعت کار اداري و ارائه خدمات در تمام ساعت کار اداري.
هـ ـ پرهيز از ايجاد مزاحمت براي همسايگان، ساکنان محلي و ساير مردم.
4ـ دستگاههاي اجرائي موظفند براساس نوع فعاليت و خدمات، فرمهاي مرتبط را تهيه و به سهولت در اختيار مراجعهکنندگان قرار دهند.
5 ـ تمامي تقاضاهاي مراجعين (اعم از مکتوب يا الکترونيک)، بايد ثبت شده و شماره پيگيري در اختيار آنان قرار داده شود. همچنين دستگاههاي اجرايي بايد به روشني، مراجعين را با فرآيند رسيدگي، واحد و فرد رسيدگي کننده به تقاضاي آنها آشنا سازند.
6 ـ رسيدگي به تقاضاي مراجعين بايد بلافاصله بعد از ثبت آن با رعايت نوبت و ترتيب آغاز شود. چنانچه تقاضا يا مدارک ناقص بوده و نتوان رسيدگي را ادامه داد، لازم است سريعاً مراتب به اطلاع متقاضي رسانده شده و تکميل اطلاعات و مدارک از وي درخواست شود.
7ـ دستگاههاي اجرائي مکلفند خدمات خود را در همه روزهاي کاري و در طول ساعات اعلام شده به طور پيوسته ارائه دهند و تعطيلي موقت ارائه خدمات در اوقات اداري، حتي به مدت کوتاه مجاز نيست.
8 ـ دستگاههاي اجرائي بايد با بررسي و بازنگري مکرر فرآيندهاي ارائه خدمت خود، نسبت به روان سازي و حذف رويههاي زايد يا مخل در خدمترساني مطلوب به مردم اقدام نمايند.
9ـ چنانچه کارمند يا مأمور ارائه خدمات عمومي به هر علتي در محل کار خود حاضر نباشد، مقام مافوق او بايد ترتيبي اتخاذ کند که ارائه خدمات به مراجعين متوقف يا موکول به مراجعه مجدد نشود.
10ـ در ساعات مراجعه مردم، همواره بايد مقام تصميمگير و امضاء کننده يا مقامات مجاز از سوي ايشان در محل ارائه خدمت حضور داشته باشد.
11ـ تمامي کارکنان مکلف به راهنمايي و ارائه کمکهاي ضروري به مراجعين هستند و چنانچه تقاضاي مراجعين در حيطه وظايفشان نباشد، بايد آنها را به نحو مناسب راهنمايي کنند.
12ـ کارکنان دستگاههاي اجرائي بايد از انجام امور شخصي در منظر مراجعين و به طورکلي در ساعات اداري اجتناب کنند.