ماده يکم (1):
شهرداري تهران (سازمان آتشنشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران که اختصاراً، در اين مصوبه سازمان ناميده ميشود) مکلف است در راستاي ارتقاء سطح کيفي ايمني شهر و پايداري آن در طول دوره بهرهبرداري تصرفات، با استفاده از ظرفيت درون و برون سازماني، اقدام به نظارت و بازرسيهاي دورهاي ضوابط ايمني و آتشنشاني درکليه ساختمانها، فضاهاي شهري، معابر، تأسيسات، تجهيزات و تسهيلات شهري نموده و موارد نقص و مشکلات ايمني را به مالک (ذينفع) و شهرداري منطقه ذيربط ابلاغ نمايد. شهرداريهاي مناطق 22 گانه نيز مکلفند اقدامات لازم جهت الزام مالک به رفع نواقص و مشکلات ايمني ابلاغي را ظرف مدت تعيين شده در ابلاغيه به عمل آورند. هزينههاي کارشناسي و صدوردستور العمل ابلاغي براي هر يک از بناهاي نوساز متقاضي کسب گواهي پايان کار از محل عوارض ايمني پرداختي در هنگام صدور پروانه ساختمان تأمين و هزينههاي بازرسي دورهاي ساير اماکن مطابق با دستورالعملي که حداقل ظرف مدت سه (3) ماه پس از لازمالاجراشدن اين مصوبه توسط شهرداري تهران تهيه و به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران ميرسد، از مالک دريافت ميگردد.
تبصره يکم (1):
درجهبندي اماکن، تأسيسات، تجهيزات و تسهيلات شهري از نظر ميزان خطرپذيري براساس مبحث سوم (3) مقررات ملي ساختمان بوده که بازرسي دورهاي آنها طي مراحل زماني ذيل انجام ميگيرد:
پر خطر: حد اقل يکبار در سال
ميان خطر: يکبار در طول سه (3) سال
کم خطر: يکبار در طول ده (10) سال
تبصره دوم (2):
سازمان مکلف است براساس «آييننامه ساماندهي و تعيين صلاحيت اشخاص حقيقي و حقوقي فعال در زمينه خدمات ايمني و آتشنشاني»ـ ابلاغي به شماره 13911/160 مورخ 1392/7/20 صلاحيت اشخاص حقيقي و حقوقي واجد شرايط را که متقاضي همکاري با سازمان به عنوان «ناظر ايمني» ميباشند، تعيين و اعلام نمايد.
تبصره سوم (3):
به منظور نظارت بر حسن اجراي بازرسي ايمني و اطمينان از رعايت ضوابط و مقررات مربوط، سازمان مکلف است نسبت به انجام نظارت فني عالي اقدام نمايد.