عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.

جدول شماره ? ـ 4 ـ امتيازهاي قابل محاسبه از فعاليت‌هاي آموزشي اعضاي هيأت علمي پژوهشي مؤسسه‌هاي تحت نظارت وزارت بهداشت



 



 








































































بند



موضوع



حداکثر
امتياز در واحد کار يا نيم‌سال



حداکثر
امتياز در هر موضوع



حداقل
امتياز لازم در هر دوره ارتقا



1



کيفيت تدريس


کيفيت عملکرد آموزشي اعضاي هيأت علمي بايد در حيطه‌هاي
مختلف فعاليت آموزشي يک عضو هيأت علمي (متناسب با رشته کاري فرد و رسالت و اهداف
دانشگاه محل فعاليت) مورد ارزيابي قرار گيرد.


اين فعاليت‌ها مي‌تواند در زمينه آموزش دوره‌هاي
کارداني، کارشناسي، دکتراي عمومي، تخصصي و تحصيلات تکميلي يا آموزش مداوم باشد.



ـ



20



استادياري: 15


 


دانشياري: 16


 


استادي: 17



1



هر چند فعاليت‌هاي آموزشي اعضاي هيأت علمي بسيار متنوع
مي‌باشند اما رئوس آنها شامل موارد زير مي‌باشند:


· آموزش نظري


· کار در آزمايشگاه


· کار در گروه‌هاي کوچک (باليني و غيرباليني)


· آموزش باليني (سرپايي، بستري، اتاق عمل و فيلد)


· مشارکت در گزارش صبحگاهي


· مشارکت در کنفرانس‌هاي آموزشي


· راهنمايي تحصيلي يا مشاوره دانشجويي


· طراحي و بازنگري طرح درس


· همکاري در برگزاري آزمون‌ها و ارزيابي‌هاي انجام‌شده از رده‌هاي
مختلف آموزشي


· تهيه مواد آموزشي و کمک‌آموزشي براي ارائه دروس مربوطه


· مشارکت در برنامه‌هاي توانمندسازي اعضاي هيأت علمي


· مشارکت در آموزش مداوم گروه‌هاي مشمول


امتياز کيفيت عملکرد آموزشي تا ۲۰ امتياز مي‌باشد.


ارزيابي اين فعاليت‌ها و ساير فعاليت‌هاي آموزشي که ذکر
نشده‌اند بايد با رعايت اصول علمي ارزشيابي صورت گيرد.


لازم است ارزشيابي‌ها به‌صورت مستمر و با استفاده از روش‌هاي
ارزيابي مختلف که داراي پايايي و روايي لازم باشد، صورت گيرد و در آن ديدگاه‌هاي
دست‌اندرکاران مختلف لحاظ شود.


ارزيابي کيفيت عملکرد آموزشي براساس دستورالعملي که با
رعايت مفاد اين آيين‌نامه توسط معاونت آموزشي وزارت بهداشت تهيه و ابلاغ مي‌شود،
انجام مي‌گيرد.


تبصره: براي محاسبه نمره
ارزشيابي کيفيت تدريس، ميانگين نمره‌هاي کل زمان توقف در هر مرتبه علمي لحاظ مي‌شود.



 



 



استادياري: 15


 


دانشياري: 16


 


استادي: 17



2



کميت تدريس


امتياز تدريس هر واحد نظري يا معادل آن، در مقاطع
کارداني و کارشناسي يک دوم (5/0)، در مقاطع دکتراي حرفه‌اي و کارشناسي ارشد 75/0
و در مقاطع دکتراي تخصصي (
Ph.D)، تخصص و فوق‌تخصص، يک است.


تبصره ۱: اگر عضو هيأت علمي در
يک نيم سال تحصيلي يک درس را در چند کلاس به‌طور مکرر تدريس نمايد، امتياز کسب
شده براي اولين کلاس با ضريب يک و براي کلاس‌هاي تکراري با ضريب يک دوم (5/0)
منظور خواهد شد.


تبصره ۲: تدريس هر درس که براي
اولين بار توسط عضو هيأت علمي ارائه مي‌شود با ضريب يک و نيم (5/1) محاسبه مي‌شود.


تبصره 3:‌ اگر چند مدرس يک درس
را به‌طور مشترک تدريس نمايند، امتياز آن درس بين ايشان به‌ميزان مشارکت در
تدريس تقسيم مي‌شود، مگر آن که تمام مدرسين در طول برنامه آموزشي حضور فعال
داشته باشند، مانند آموزش کارگاهي يا آموزش در گروه‌هاي کوچک که در اين صورت
امتياز کامل براي همه منظور مي‌شود.


تبصره ۴: حداقل ۳۰ تا ۵۰٪ امتيازهاي
کسب شده از تدريس دروس باليني، بسته به گروه آموزشي با تشخيص دانشکده مربوطه، بايد
از آموزش سرپايي (در درمانگاه‌ها و عرصه‌هاي آموزشي جامعه‌نگر) کسب شود. در
صورتي که فرد نتواند امتياز موردنظر از آموزش سرپايي را کسب نمايد حداکثر ۷۰٪ از
امتيازهاي ساير فعاليت‌هاي آموزشي براي وي منظور خواهدشد.


تبصره ۵: به دروسي که براساس
موافقت دانشگاه مربوطه حق‌التدريس پرداخت مي‌شود، امتيازي معادل نصف امتياز
تدريس موظف تعلق مي‌گيرد. ولي مجموع امتيازهاي کسب شده از دروس موظف و حق‌التدريسي
در هر نيم سال تحصيلي از 5/1 امتياز بيشتر نخواهد شد مشروط به اين که حداقل دو
سوم امتياز از تدريس موظف کسب شود.



5/1



15



5



3



راهنمايي پايان‌نامه‌هاي دوره‌هاي بالاتر از کارشناسي که
به نتيجه کامل رسيده باشد برحسب نوع و کيفيت کار داراي امتيازهايي به شرح زير مي‌باشد:


هر پايان‌نامه دکتراي عمومي پزشکي و دندانپزشکي تا ۳
امتياز، هر پايان‌نامه دوره کارشناسي ارشد، داروسازي و
MPH تا 5/3 امتياز، هر پايان‌نامه دوره‌هاي تخصصي و فوق تخصصي ۴
امتياز و هر پايان‌نامه دکتراي تخصصي(
Ph.D) تا ۸
امتياز، براي راهنمايي پايان‌نامه مقاطع کارشناسي (به‌شرط پيش‌بيني پايان‌نامه
در کوريکولوم رشته مربوطه) تا يک امتياز پايان‌نامه فلوشيپ (به شرط پيش‌بيني
پايان‌نامه در کوريکولوم رشته مربوطه) تا ۳ امتياز


تبصره: به استاد راهنما (يا
راهنماها) امتياز کامل و به هر کدام از استادان مشاور پايان‌نامه‌هاي مذکور در
اين بند، معادل ۳۰٪ امتياز استاد راهنما تعلق مي‌گيرد.



ـ



40



دانشياري: 10


 


 


 


 


استادي:‌15



4



اهتمام ورزيدن در پرورش محقق: تعميق روح خودباوري دانشجويان
در امر پژوهش و پيشبرد شبکه تحقيقات در سطح ملي و بين‌المللي با تأييد معاون
پژوهشي وزارت بهداشت


تبصره: شيوه‌نامه مربوطه
توسط وزارت بهداشت تهيه و ابلاغ مي‌شود.



تا 5



15



ـ



5



انتقال دانش يا فناوري در قالب کارگاه‌ها و دوره‌هاي
کوتاه‌مدت آموزشي و پژوهشي با تأييد معاون پژوهشي مؤسسه



هر دوره  8 ساعته 5/0 امتياز



10



5



حداقل امتياز لازم از بندهاي 1 تا 6



 



 



مطابق جداول شماره 6
ذي‌ربط



حداکثر امتياز قابل احتساب از بندهاي 1 تا 6



 



100



 






 



تبصره: کسب امتيازهاي ماده ۲ براي مشاغل موضوع ماده ۴۴
آيين‌نامه استخدامي هيات علمي در زمان تصدي مشاغل مذکور الزامي نيست. درصورت انتصاب
به ساير مشاغل (با حکم هريک از وزيران)، کسب امتياز اين ماده در دوره تصدي، فقط در
حد موظف آموزشي فرد لازم است.