عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.

جدول شماره ? ـ ? ـ امتيازهاي قابل محاسبه از فعاليت‌هاي آموزشي اعضاي هيأت علمي آموزشي مؤسسه‌هاي تحت نظارت وزارت بهداشت



 
































بند



موضوع



حداکثر
امتياز در واحد يا نيم‌سال



حداکثر
امتياز در هر موضوع



حداقل
امتياز لازم در هر دوره ارتقا



1



رعايت نظم و انضباط درسي و شئونات آموزشي (تخصيص
اوقات موظف تدريس در امور آموزشي و رعايت تقويم مصوب آموزشي و برنامه‌ريزي درسي
و . . .. مؤسسه)


کميته ارزشيابي در دانشکده مربوطه تشکيل و بر مبناي چک‌ليست‌هاي
طراحي شده متناسب با زمينه فعاليت فرد (علوم پايه، باليني)، ارزشيابي انجام مي‌شود.
فرآيند و نحوه عملکرد اين کميته به تصويب هيأت مميزه دانشگاه / مرکزي مي‌رسد.



2



20



15 امتياز در کل دوره
(حداقل ساليانه 5/2 امتياز)



 


 


 


 


 


 


 


 


2


 


 


 


 


 


 


 


 


 



کيفيت تدريس


کيفيت عملکرد آموزشي اعضاي هيأت علمي بايد در حيطه‌هاي
مختلف فعاليت آموزشي يک عضو هيأت علمي (متناسب با رشته کاري فرد و رسالت و اهداف
دانشگاه محل فعاليت) مورد ارزيابي قرار گيرد.


اين فعاليت‌ها مي‌تواند در زمينه آموزش دوره‌هاي
کارداني، کارشناسي، دکتراي عمومي، تخصصي و تحصيلات تکميلي يا آموزش مداوم باشد.


هر چند فعاليت‌هاي آموزشي اعضاي هيأت علمي بسيار متنوع
مي‌باشد اما رئوس آنها شامل موارد زير مي‌باشد:


· آموزش نظري


· کار در آزمايشگاه


· کار در گروه‌هاي کوچک (باليني و غيرباليني)


· آموزش باليني (سرپايي، بستري، اتاق عمل و فيلد)


· مشارکت در گزارش صبحگاهي


· مشارکت در کنفرانس‌هاي آموزشي


· راهنمايي تحصيلي يا مشاوره دانشجويي


· طراحي و بازنگري طرح درس


· همکاري در برگزاري آزمون‌ها و ارزيابي‌هاي انجام شده از رده‌هاي · مختلف آموزشي



ـ



20



استادياري: 15


 


 


دانشياري: 16


 


 


 


استادي: 17






 






















































































بند



موضوع



حداکثر
امتياز در واحد يا نيم‌سال



حداکثر
امتياز در هر موضوع



حداقل
امتياز لازم در هر دوره ارتقا



 


ادامه 2



· تهيه مواد آموزشي و کمک آموزشي براي ارائه دروس مربوطه


· مشارکت در برنامه‌هاي توانمندسازي اعضاي هيأت علمي


· مشارکت در آموزش مداوم گروه‌هاي مشمول


امتياز کيفيت عملکرد آموزشي تا ۲۰ مي‌باشد


ارزيابي اين فعاليت‌ها و ساير فعاليت‌هاي آموزشي که ذکر
نشده‌اند بايد با رعايت اصول علمي ارزشيابي صورت گيرد.


لازم است ارزشيابي‌ها به‌صورت مستمر و با استفاده از روش‌هاي
ارزيابي مختلف که داراي پايايي و روايي لازم باشد، صورت گيرد و در آن ديدگاه‌هاي
دست‌اندرکاران مختلف لحاظ شود.


ارزيابي کيفيت عملکرد آموزشي براساس دستورالعملي که با
رعايت مفاد اين آيين‌نامه توسط معاونت آموزشي وزارت بهداشت تهيه و ابلاغ مي‌شود،
انجام مي‌گيرد.


تبصره ۱: براي محاسبه نمره
ارزشيابي کيفيت تدريس، ميانگين نمره‌هاي کل زمان توقف در هر مرتبه علمي لحاظ مي‌شود.


تبصره ۲: براي اعضاي هيأت
علمي گروه معارف کاربرگ‌هاي ارزشيابي معاونت آموزشي و پژوهشي نهاد، ملاک ارزيابي
است.



 



 



 



3



کميت تدريس


امتياز تدريس هر واحد نظري يا معادل آن، در مقاطع
کارداني و کارشناسي يک دوم (5/0)، در مقاطع دکتراي حرفه‌اي و کارشناسي ارشد 75/0
و در مقاطع دکتراي تخصصي (
Ph.D)، تخصصي و فوق تخصصي، 1 است.


تبصره ۱: اگر عضو هيأت علمي
در يک نيم سال تحصيلي يک درس را در چند کلاس به‌طور مکرر تدريس نمايد، امتياز
کسب‌شده براي اولين کلاس با ضريب يک و براي کلاس‌هاي تکراري با ضريب يک دوم (5/0)
منظور خواهد شد.


تبصره ۲: تدريس هر درس که براي
اولين بار توسط عضو هيأت علمي ارائه مي‌شود با ضريب يک و نيم (5/1) محاسبه مي‌شود.


تبصره ۳: اگر چند مدرس يک درس
را به طور مشترک تدريس نمايند، امتياز آن درس بين ايشان به ميزان مشارکت در
تدريس تقسيم مي‌شود، مگر آن که تمام مدرسين در طول برنامه آموزشي حضور فعال
داشته باشند، مانند آموزش کارگاهي يا آموزش در گروه‌هاي کوچک که در اين صورت
امتياز کامل براي همه منظور مي‌شود.


تبصره ۴: حداقل ۳۰ تا ۵۰٪ امتيازهاي
کسب شده از تدريس دروس باليني، بسته به گروه آموزشي با تشخيص دانشکده مربوطه،
بايد از آموزش سرپايي (در درمانگاه‌ها و عرصه‌هاي آموزش جامعه‌نگر) کسب شود. در
صورتي که فرد نتواند امتياز مورد نظر از آموزش سرپايي را کسب نمايد حداکثر ۷۰٪ از
امتيازهاي ساير فعاليت‌هاي آموزشي براي وي منظور خواهد شد.


تبصره ۵: به دروسي که براساس
موافقت دانشگاه مربوطه حق‌التدريس پرداخت مي‌شود امتيازي معادل نصف امتياز تدريس
موظف تعلق مي‌گيرد. ولي مجموع امتيازهاي کسب شده از دروس موظف و حق‌التدريسي در
هر نيم سال تحصيلي از ۶ امتياز بيشتر نخواهد شد، مشروط به اين که حداقل دوسوم
امتياز از تدريس موظف کسب شود.


تبصره ۶: اعضاي هيأت علمي گروه
معارف در چارچوب واحدهاي مصوب گروه‌هاي معارف از امتياز مربوط به اين بند برخوردار
مي‌شوند.



6



50



استادياري: 35


 


 


 


دانشياري:30


 


 


 


استادي: 20


 



4



راهنمايي پايان‌نامه‌هاي دوره‌هاي بالاتر از کارشناسي که
به نتيجه کامل رسيده باشد برحسب نوع و کيفيت کار داراي امتيازهايي به شرح زير مي‌باشد:


هر پايان‌نامه دکتراي عمومي پزشکي و دندانپزشکي تا ۳
امتياز، هر پايان‌نامه دوره کارشناسي ارشد، داروسازي و      
MPH تا 5/3 امتياز، هر پايان‌نامه دوره‌هاي تخصصي و فوق‌تخصصي ۴ امتياز و
هر پايان‌نامه دکتراي تخصصي(
Ph.D) تا ۸ امتياز.


براي راهنمايي پايان‌نامه مقاطع کارشناسي (به شرط پيش‌بيني
پايان‌نامه در کوريکولوم رشته مربوطه) تا يک امتياز، پايان‌نامه، فلوشيپ (به شرط
پيش‌بيني پايان‌نامه در کوريکولوم رشته مربوطه) تا 3 امتياز


تبصره: به استاد راهنما (يا
راهنماها) امتياز کامل و به هر کدام از استادان مشاور پايان‌نامه‌هاي مذکور در
اين بند، معادل 30 % امتياز استاد راهنما تعلق مي‌گيرد.



ـ



40



دانشياري: 10


 


 


 


 


استادي: 15



5



برخورداري از برجستگي يا شاخص بودن در امر آموزش (نظير
دريافت لوح تقدير، کسب امتيازهاي برتر در ارزشيابي کيفيت تدريس، رتبه در جشنواره
آموزشي شهيد مطهري و ساير موارد مشابه) به تشخيص هيأت مميزه



1. در سطح مؤسسه/ دانشکده با تأييد رئيس مؤسسه/دانشکده



1



2



ـ



2. در سطح دانشگاه با تأييد معاون آموزشي دانشگاه



2



4



3. در سطح ملي و بين‌المللي با تأييد معاون آموزشي وزارت
متبوع



4



8



6


 



دانش‌‌پژوهي آموزشي


براي به کارگيري روش‌هاي نوين در برنامه‌ريزي، پياده‌سازي
و ارزيابي فعاليت‌هاي آموزشي با ارائه مستندات آن، امتيازهايي به شرح بندهاي يک
تا شش منظور مي‌شود:


هر فعاليت دانش‌پژوهي براساس اصول علمي ارزشيابي دانش‌پژوهي
و رعايت معيارهاي شش‌گانه گلاسيک (
GlaSSik) به شرح زير مورد بررسي و ارزشيابي قرار مي‌گيرد:


ـ اهداف مشخصي


ـ آماده سازي کافي


ـ استفاده از روش‌هاي مناسب


ـ ارائه نتايح مهم


ـ معرفي مؤثر برنامه


ـ برخورد نقادانه


تبصره ۱: رعايت چهار معيار
اول، شرط لازم براي کسب امتياز از هر يک از فعاليت‌هاي مندرج در اين بند است که
در اين صورت فعاليت دانشورانه (
Scholarly Education) محسوب مي‌شود. در صورت تحقق تمامي ۶ معيار گلاسيک در يک
فعاليت، آن فعاليت مصداق دانش‌پژوهي آموزشي (
Education Scholarship) است و امتياز آن مي‌تواند در ماده ۳ (حداکثر تا ۵۰٪ امتياز لازم
اعم از شرطي و غيرشرطي) لحاظ شود.


تبصره ۲: جزئيات ارزشيابي و
امتيازدهي فعاليت‌هاي دانش‌پژوهي آموزشي براساس دستورالعمل مصوب معاونت آموزشي
وزارت بهداشت صورت مي‌گيرد.


تبصره ۳: چنانچه در هر يک از
موضوعات اين بند، ۱۰ نفر يا بيشتر مشارکت داشته باشند، امتياز پس از اعمال ضريب
دو، طبق جدول ضرايب تقسيم خواهد شد.



ـ



40



ـ



۱. تدوين و بازنگري برنامه‌هاي آموزشي


الف) مشارکت در برنامه‌ريزي درسي و يا بازنگري يک رشته
مقطع (به شرط تصويب برنامه در سطح دانشگاه يا وزارت بهداشت): از ۵ تا ۱۵ امتياز


ب) مشارکت در برنامه‌ريزي درسي و يا بازنگري يک دوره
آموزشي يا درس جديد: از 5/0 تا ۵ امتياز


ج) طراحي و اجراي برنامه‌هاي آموزش مداوم، آموزش اساتيد
و آموزش ضمن خدمت کارکنان حوزه سلامت: از 5/0 تا ۵ امتياز


تبصره: امتياز بر حسب سطح
کار، محل تصويب آن (دانشگاهي/ کشوري) و حجم کار (بر حسب ساعت، واحد درسي يا
رشته) متفاوت خواهد بود.



ـ



15



۲. ارزشيابي


الف) طراحي و اجراي روش‌هاي نوين ارزشيابي دانشجو: از  2/0 تا ۵ امتياز


ب) طراحي و اجراي ابزارها، روش‌ها و فرآيند ارزشيابي استاد:
از 2/0 تا ۵ امتياز


ج) مشارکت در طراحي و انجام ارزشيابي برنامه مانند
ارزشيابي دروني و بيروني گروه‌ها و برنامه‌ها، تدوين استانداردها و شاخص‌هاي
اعتباربخشي، ارزشيابي برنامه و مؤسسه براساس اين استانداردها و ارزشيابي آزمونها
از 1 تا 10 امتياز


تبصره: امتياز بر حسب سطح کار
(کشوري / دانشگاهي) و سطح نوآوري و حجم کار (ساعات صرف شده) متفاوت خواهد بود.



ـ



10



۳. ياددهي ـ يادگيري


الف) طراحي و اجراي يک روش نوين تدريس: از ۱ تا ۴ امتياز


ب) به کارگيري روشهاي جديد تدريس در عرصه‌هاي گوناگون:
از ۱ تا ۲ امتياز


تبصره: امتياز برحسب سطح نوآوري
(براي اولين بار در جهان، کشور، دانشگاه) و حجم کار (يک جلسه، يک نيم سال و تعداد
فراگيران) متفاوت خواهد بود.



ـ



8



ـ



۴. مشارکت در طراحي و توليد محصولات آموزشي


الف) وسايل آموزشي: از يک تا ۷ امتياز


ب) لوح فشرده آموزشي با رعايت ساختار علمي: از يک تا ۷
امتياز


ج) راهنماي مطالعه (study Guide)از يک تا ۵ امتياز


د) ساير محصولات به تشخيص کميته دانش پژوهي: از يک تا ۷
امتياز


تبصره: امتياز برحسب ميزان فراگير
بودن محصول (محدود به دانشگاه يا امکان انتشار يا توليد در سطح ملي)، سطح نوآوري
(اولين بار در جهان، کشور، دانشگاه)، و نقش آن در خودکفايي ملي متفاوت خواهد
بود.



ـ



 



ـ






 









































بند



موضوع



حداکثر
امتياز در واحد يا نيم‌سال



حداکثر
امتياز در هر موضوع



حداقل
امتياز لازم در هر دوره ارتقا



ادامه 6



۵. مديريت و رهبري آموزشي


الف) مشارکت در طراحي و عملياتي ساختن فرآيندها، مقررات،
آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي آموزشي که در جهت ارتقاي کيفيت آموزش و خدمات
آموزشي باشد: از 2/0 تا ۵ امتياز


ب) مشارکت در تدوين برنامه‌هاي دراز مدت و کليدي داراي
اولويت به تشخيص هيأت مميزه دانشگاه (مانند برنامه راهبردي آموزش دانشگاه، نقشه
علمي، آمايش سرزمين): از 5/0 تا ۱۰ امتياز


تبصره: امتياز بر حسب سطح کار
و محل تصويب (کشوري، دانشگاهي) و حجم کار (بر حسب ساعت) و نوع کار (دستورالعمل کوتاه
يا يک برنامه جامع مانند آمايش سرزمين) متفاوت خواهد بود.



ـ



10



ـ



۶. يادگيري الکترونيکي


مشارکت در طراحي سيستم آموزش الکترونيک و اجراي آن در
سطح دانشگاه شامل آماده‌سازي محتواي الکترونيک، طراحي آزمون الکترونيک، هدايت
کلاس‌هاي مجازي و ساير موارد مرتبط با آموزش مجازي و الکترونيک: از 5/0 تا ۸
امتياز براي هرمورد فعاليت


تبصره: امتياز برحسب سطح کاربرد
(کشور/ دانشگاه/دانشکده) و همچنين نوع برنامه (واحد رسمي دانشگاهي، توانمندسازي
استاد، بازآموزي) و ميزان فعاليت (ساعت يا واحد درسي) متفاوت خواهد بود.



ـ



 



ـ



حداقل امتياز لازم از بندهاي 1 الي6



 



 



مطابق جداول شماره 6
ذي‌ربط



حداکثر امتياز قابل احتساب از بندهاي 1 الي 6



 



184



 






 



تبصره۱: کسب امتيازهاي ماده ۲ براي مشاغل موضوع ماده ۴۴
آيين‌نامه استخدامي هيأت علمي در زمان تصدي مشاغل مذکور الزامي نيست. درصورت
انتصاب به ساير مشاغل (با حکم هريک از وزيران)، کسب امتياز اين ماده در دوره تصدي،
فقط در حد موظف آموزشي فرد لازم است.



تبصره۲: به‌منظور تسهيل ارتقاي مرتبه اعضاي هيأت علمي سرآمد
در آموزش شاغل در مؤسسه‌هاي وابسته به وزارت بهداشت و قدرداني از اعضاي هيأت علمي
آموزشي
دانشگاه که تمام هـمت خود را مصروف آموزش نموده و
خدمات برجسته و منحصر به فردي در حيطه آموزشي
ارائه کرده‌اند و به‌عنوان الگوي رفتاري و حرفه‌اي براي ساير اعضاي هيأت علمي و
دانشجويان شناخته مي‌شوند، توصيه مي‌شود هيأت مميزه/کميته منتخب دانشگاه نسبت به
شناسايي افراد واجد شرايط اقدام و پس از بررسي پرونده و سوابق ايشان، به شرط احراز
کليه شرايط زير (به‌عنوان شروط لازم) مراتب را جهت طرح
و تأييد نهايي در هيأت مميزه مرکزي به معاونت آموزشي
وزارت منعکس نمايد. در ضمن دانشگاه در هر سال مي‌تواند حداکثر ۲٪ از متقاضيان را از
اين مسير به مرتبه بعدي ارتقا دهد.



شرايط:



1) حداقل ۶ سال فعاليت آموزشي مستمر و تمام‌وقت در مرتبه فعلي (استاديار يا دانشيار)



2) کسب نمره ارزشيابي کيفيت تدريس ۱۹ يا بيشتر، حداقل در دو سوم
مدت توقف در مرتبه فعلي



3) کسب حداقل ۶۰ امتياز از بند ۳ ماده ۲ (کميت تدريس) اين آيين‌نامه



4) کسب حداقل ۴۰ امتياز از بند ۴ ماده ۲ (راهنمايي پايان‌نامه) اين
آيين‌نامه



5) کسب مجموع ۱۸۰ امتياز از ماده دو و يا ۲۲۰ امتياز از مجموع مواد
يک تا چهار اين آيين‌نامه (بدون در نظر گرفتن سقف امتياز براي هر يک از فعاليت‌ها)



6) کسب رأي موافق حداقل سه‌چهارم اعضاي هيأت مميزه دانشگاه درخصوص
سرآمدي در آموزش