ماده4ـ
انواع مناقصه (مزايده) به شرح زير طبقهبندي ميشوند:
الف ـ مناقصه (مزايده) از نظر مراحل بررسي به انواع زير طبقهبندي ميشوند:
1ـ يك مرحلهاي: فرآيندي كه به تشخيص مديرعامل (و يا نماينده مجاز وي) نياز به ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها نباشد. در اين فرآيند پاكتهاي پيشنهاد مناقصهگران (مزايدهگران) در يك جلسه گشوده و در همان جلسه برنده تعيين ميشود.
2ـ دو مرحلهاي: فرآيندي كه به تشخيص مديرعامل (و يا نماينده مجاز وي) بررسي فني بازرگاني پيشنهادها لازم باشد. در اين فرآيند كميته فني بازرگاني تشكيل و پيشنهادها را مورد ارزيابي قرار داده و نتايج ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها را به كميسيون مناقصه (مزايده) گزارش ميكند تا براساس مفاد اين آييننامه برنده مناقصه (مزايده) تعيين شود.
ب ـ مناقصه (مزايده) از نظر روش دعوت مناقصهگران (مزايدهگران) به انواع زير طبقهبندي ميشوند:
1ـ مناقصه (مزايده) عمومي: فرآيندي كه از طريق آگهي عمومي از مناقصهگران (مزايدهگران) دعوت به عمل ميآيد.
2ـ مناقصه (مزايده) محدود: فرآيندي كه در آن براساس مفاد ماده (15) و با رعايت ماده (13)، در وهله نخست مناقصهگران (مزايدهگران) صلاحيتدار فراخوان ميشوند و سپس براي واجدان اولويت (فهرست كوتاه) دعوتنامه شركت در مناقصه (مزايده) ارسال ميشود.