عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.
مصوبه‌‌ مجلس شوراي اسلامي مورخ 1358/8/24
مصوبه‌‌ همه پرسي مورخ 1358/9/12

مبحث دوم - اختيارات و صلاحيت مجلس شوراي ملي

اصل‏ هفتاد و يكم ـ مجلس‏ شوراي‏ ملي‏ در عموم‏ مسائل‏ د ر حدود مقرر در قانون‏ اساسي‏ مي‌تواند قانون‏ وضع [...ادامه]

اصل‏ هفتاد و دوم ـ مجلس‏ شوراي‏ ملي‏ نمي‏ تواند قوانيني‏ وضع كند كه‏ با اصول‏ و احكام‏ مذهب‏ رسمي‏ كشور [...ادامه]

اصل‏ هفتاد و سوم ـ شرح‏ و تفسير قوانين‏ عادي‏ در صلاحيت‏ مجلس‏ شوراي‏ ملي‏ است‏. مفاد اين‏ اصل‏ مانع از [...ادامه]

اصل‏ هفتاد و چهارم ـ لوايح‏ قانوني‏ پس‏ از تصويب‏ هيات‏ وزيران‏ به‏ مجلس‏ تقديم‏ مي‌شود و طرحهاي‏ قانوني‏ به‏ پيشنهاد [...ادامه]

اصل‏ هفتاد و پنجم ـ طرح‏ هاي‏ قانوني‏ و پيشنهادها و اصلاحاتي‏ كه‏ نمايندگان‏ در خصوص‏ لوايح‏ قانوني‏ عنوان‏ مي‌كنند و [...ادامه]

اصل‏ هفتاد و ششم ـ مجلس‏ شوري‏ ملي‏ حق‏ تحقيق‏ و تفحص‏ در تمام‏ امور كشو ر را دارد. [...ادامه]

اصل‏ هفتاد و هفتم ـ عهدنامه‌ها، مقاوله‏ نامه‌ها، قراردادها و موافقت‏ نامه‌هاي‏ بين‏‌المللي‏ بايد به‏ تصويب‏ مجلس‏ شوراي‏ ملي‏ برسد. [...ادامه]

اصل‏ هفتاد و هشتم ـ هر گونه‏ تغيير در خطوط مرزي‏ ممنوع‏ است‏ مگر اصلاحات‏ جزيي‏ با رعايت‏ مصالح‏ كشور، به‏ [...ادامه]

اصل‏ هفتاد و نهم ـ برقراري‏ حكومت‏ نظامي‏ ممنوع‏ است‏. در حالت‏ جنگ‏ و شرايط اضطراري‏ نظير آن‏، دولت‏ حق‏ دارد [...ادامه]

اصل‏ هشتادم ـ گرفتن‏ و دادن‏ وام‏ يا كمكهاي‏ بدون‏ عوض‏ داخلي‏ و خارجي‏ از طرف‏ دولت‏ بايد با [...ادامه]

اصل‏ هشتاد و يكم ـ دادن‏ امتياز تشكيل‏ شركتها و موسسات‏ در امور تجارتي‏ و صنعتي‏ و كشاورزي‏ و معادن‏ و [...ادامه]

اصل‏ هشتاد و دوم ـ استخدام‏ كارشناسان‏ خارجي‏ از طرف‏ دولت‏ ممنوع‏ است‏ مگر در موارد ضرورت‏ با تصويب‏ مجلس‏ شوراي‏ [...ادامه]

اصل‏ هشتاد و سوم ـ بناها و اموالي‏ دولتي‏ كه‏ از نفايس‏ ملي‏ باشد قابل‏ انتقال‏ به‏ غير نيست‏ مگر با [...ادامه]

اصل‏ هشتاد و چهارم ـ هر نماينده‏ در برابر تمام‏ ملت‏ مسئول‏ است‏ و حق‏ دارد در همه‏ مسائل‏ داخلي‏ و [...ادامه]

اصل‏ هشتاد و پنجم ـ سمت‏ نمايندگي‏ قائم‏ به‏ شخص‏ است‏ و قابل‏ واگذاري‏ به‏ ديگري‏ نيست‏. مجلس‏ نمي‏ تواند اختيار [...ادامه]

اصل‏ هشتاد و ششم ـ نمايندگان‏ مجلس‏ در مقام‏ ايفاي‏ وظايف‏ نمايندگي‏ در اظهار نظر و راي‏ خود كاملا آزادند و [...ادامه]

اصل‏ هشتاد و هفتم ـ هيات‏ وزيران‏ پس‏ از تشكيل‏ و معرفي‏ و پيش‏ از هر اقدام‏ ديگر بايد از مجلس‏ [...ادامه]

اصل‏ هشتاد و هشتم ـ در هر مورد كه‏ نماينده‏‌اي از وزير مسئول‏ درباره‏ يكي‏ از وظايف‏ او سوال‏ كند آن‏ [...ادامه]

اصل‏ هشتاد و نهم ـ نمايندگان‏ مجلس‏ مي‌توانند در مواردي‏ كه‏ لازم‏ مي‌دانند هيات‏ وزيران‏ يا هر يك‏ از وزرا را [...ادامه]

اصل‏ نودم ـ هر كس‏ شكايتي‏ از طرز كار مجلس‏ يا قوه‏ مجريه‏ يا قوه‏ قضاييه‏ داشته‏ باشد، مي‌تواند [...ادامه]

اصل‏ نود و يكم ـ به‏ منظور پاسداري‏ از احكام‏ اسلام‏ و قانون‏ اساسي‏ از نظر عدم‏ مغايرت‏ مصوبات‏ مجلس‏ شوراي‏ [...ادامه]

اصل‏ نود و دوم ـ اعضاي‏ شوراي‏ نگهبان‏ براي‏ مدت‏ شش‏ سال‏ انتخاب‏ مي‌شوند ولي‏ در نخستين‏ دوره‏ پس‏ از گذشتن‏ [...ادامه]

اصل‏ نود و سوم ـ مجلس‏ شوراي‏ ملي بدون‏ وجود شوراي‏ نگهبان‏ اعتبار قانوني‏ ندارد مگر در مورد تصويب‏ اعتبارنامه‏ نمايندگان‏ [...ادامه]

اصل‏ نود و چهارم ـ كليه‏ مصوبات‏ مجلس‏ شوراي‏ ملي‏ بايد به‏ شوراي‏ نگهبان‏ فرستاده‏ شود. شوراي‏ نگهبان‏ موظف‏ است‏ آن‏ [...ادامه]

اصل‏ نود و پنجم ـ در مواردي‏ كه‏ شوراي‏ نگهبان‏ مدت‏ ده‏ روز را براي‏ رسيدگي‏ و اظهار نظر نهايي‏ كافي‏ [...ادامه]

اصل نود و ششم ـ تشخيص‏ عدم‏ مغايرت‏ مصوبات‏ مجلس‏ شوراي‏ ملي با احكام‏ اسلام‏ با اكثريت‏ فقهاي‏ شوراي‏ نگهبان‏ و [...ادامه]

اصل‏ نود و هفتم ـ اعضاي‏ شوراي‏ نگهبان‏ به‏ منظور تسريع در كار مي‌توانند هنگام‏ مذاكره‏ درباره‏ لايحه‏ يا طرح‏ قانوني‏ [...ادامه]

اصل‏ نود و هشتم ـ تفسير قانون‏ اساسي‏ به‏ عهده‏ شوراي‏ نگهبان‏ است‏ كه‏ با تصويب‏ سه‏ چهارم‏ آنان‏ انجام‏ مي‌شود. [...ادامه]

اصل‏ نود و نهم ـ شوراي‏ نگهبان‏ نظارت‏ بر انتخاب‏ رييس‏ جمهور، انتخابات‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ و مراجعه‏ به‏ آراء عمومي‏ [...ادامه]

روابط تنقیحی