ماده 31
مرور زمان شكايت و دعوي
§ 1ـ شكايات و دعاوي فرستنده يا گيرنده عليه راهآهن درمورد قرارداد حمل و نيز مطالبات و اقامه دعوي راهآهنها عليه فرستندگان يا گيرندگان در مورد پرداخت كرايه حمل، جرائم و غرامات ميتواند ظرف 9 ماه انجـام پذيرد، به استثناي شكايات و دعاوي مربوط به تاخير در تحويل بار كه مدت ارائه آنها 2 ماه تعيين شده است.
§ 2ـ زمانهاي ذكرشده در§ 1 اين ماده به شرح ذيل محاسبه ميگردد:
1) براي شـكايت در مورد غـرامت بابت مفقود شدن بخـشي از بار، كسري وزن، آسيبديدگي، فاسد شدن يا افت كيفيت بار بنا به هردليل، و نيز بابت تاخير در تحويل بار ـ از روز تحويل بار به گيرنده؛
2) براي شكايت در مورد غرامت بابت مفقودشدن كلي بار ـ از روز سيام بعد از انقضاي مهلت تحويل بار كه طبق ماده 14 محاسبه شده است؛
3) براي شكايت در مورد پرداخت اضافي يا براي شكايت در مورد استرداد كرايه حمل، هزينههاي اضافي، جرائم و يا براي شكايات مربوط به اصلاح محاسبات در نتيجه استفاده اشتباه از تعرفهها و نيز اشتباه به هنگام محاسبه پرداختها ـ از روز پرداخت، و چنانچه پرداخت صورت نگرفته باشد ـ از روز تحويل بار؛
4) براي ساير شكايات و مطالبات ـ از روز برقراري شرايطي كه موجب ارائه شكايت گرديده است.
مهلت مذکور شامل تاريخ شروع مرور زمان نميشود.
§ 3ـ ارائه شكايت كتبي فرستنده يا گيرنده عليه راهآهن كه براساس ماده 29 تنظيم گرديده است، جريان مرور زمان پيشبيني شده در § 1 ماده حاضر را متوقف ميسازد.
جريان مرور زمان از روزيكه راهآهن به مدعي اطلاع دهد كه شكايت وي بطور كامل يا بخشي از آن رد شده، ادامه مييابد؛ روز رد شدن شكايت عبارت است از تاريخ درج شده در مهر تايخدار اداره پست مبداء يا روزيكه مدعي با امضاء خود دريافت اعلاميه رد شدن شكايتش را تاييد ميکند. اگر شكايت بدون پاسخ بماند جريان مرور زمان از لحظه انقضاي مدت مقرر در § 8 ماده 29 دوباره شروع ميشود.
ارائه مدارك دال بر ارسال شكايت به راهآهن يا در مورد پاسخ به آن و در مورد عودت مدارك يا بازگرداندن شكايت ناقص طبق § 7 ماده 29 برعهده طرفي خواهد بود كه به آن مدارك استناد ميكند.
شكايات مجدد با همان مندرجات و ادعاها، جريان مرور زمان پيشبيني شده در §1 اين ماده را به تعويق نمياندازد.
§ 4ـ شكايات و مطالبات كه مدت مرور زمان براي آنها منقضي گشته است، نميتوانند بعنوان دعوي نيز مطرح شوند.