ماده 12 ـ
مسؤوليت در قبال اطلاعات مندرج در بارنامه. جريمهها
§ 1ـ فرستنده مسؤول صحت مشخصات و اطلاعاتي است که در بارنامه درج نموده است. او مسؤول كليه عواقب ناشي از ناقص بودن، نادرست بودن يا دقيق نبودن يا ناقص بودن مشخصات و اطلاعات و نيز جابجا نوشتن اين مشخصات در ستونهاي بارنامه ميباشد.
§ 2ـ راهآهن حق دارد صحت اطلاعات و مشخصات قيدشده توسط فرستنده در بارنامه را كنترل نمايد.
چنانچه بهنگام تحويل بار در ايستگاه مبداء معلوم شود كه اطلاعات ناصحيح در بارنامه درج گرديده است، فرستنده موظف است بارنامه جديدي را مجدداً تنظيم نمايد، چنانچه مطابق با § 5 ماده 7 اصلاح بارنامه مجاز نباشد.
كنترل محتويات بار در طول مسير تنها درصورتي ميتواند صورت پذيرد كه مقررات گمركي و ساير مقررات آنرا ضروري بداند و نيز اگر تامين ايمني سير قطارها و حفظ بار در طول مسير ايجاب نمايد.
اگر در نتيجه كنترل بار در طول مسير يا در ايستگاه مقصد معلوم شود كه اطلاعات مندرج در بارنامه توسط فرستنده، با واقعيت مطابقت ندارد، ايستگاه كنترلكننده بايد صورتمجلس بازرگاني بر اساس ماده 18 تنظيم نموده و در ستون « صورتمجلس بازرگاني» بارنامه به اين نكته اشاره كند.
در اينگونه موارد هزينههاي مربوط به عمليات كنترل و بازرسي را در بارنامه نوشته، آنرا درصورتيكه عمليات بازرسي توسط راهآهن مبداء انجام گرفته باشد، از فرستنده اخذ مينمايند و اگر عمليات بازرسي توسط راهآهن مقصد انجام گرفته باشد، آن را از گيرنده اخذ مينمـاينـد. اگر عمليـات كنترل در راهآهن ترانزيت انجـام شده باشد، اين هزينـهها از فرستنده يا گيرنده با توجه به اينكه كدام يك از آنها بايد كرايه حمل ترانزيت را بپردازد، اخذ ميگردد.
در موارديکه کرايه حمل راهآهنهاي ترانزيتي را فرستنده يا گيرنده از طريق کارگزار (شرکت اکسپدپتوري، نماينده حمل بار و غيره) که با راهآهن ترانزيتي براي پرداخت کرايه حمل داراي قرارداد است بپردازد، در آنصورت اين هزينهها از کارگزار (شرکت اکسپدپتوري، نماينده حمل بار و غيره) طبق مقررات داخلي جاري در راهآهنهاي ترانزيتي اخذ ميگردد.
اگر معلوم شود كه در بارنامه نام وشرح بار اشتباه درج شده است، كرايه حمل تمام مسير بر اساس كلاس تعرفهاي كه براي بار واقعي پيشبيني شده است محاسبه و طبق ماده 15 دريافت ميشود.
§ 3ـ در صورت درج مشخصات و اطلاعات نادرست، ناقص و نامشخص در بارنامه که منجر به وقوع يکي از موارد زير شده باشد، جريمه اخذ ميگردد:
1) بارهائيكه براي حمل تحويل شدهاند براساس بندهاي 6 ـ 1 از § 1 ماده 4 مجاز به حمل نبودهاند؛
2) بارهائي كه براساس § 7 ماده 5 تنها با رعايت شرايط ويژه مجاز به حمل ميباشند، اما بدون رعايت شرايط پيشبينيشده براي آن كالا، براي حمل تحويل شدهاند؛
3) هنگام بارگيري بار توسط فرستنده، واگن بيش از ميزان حداکثر ظرفيت آن (§6 ماده 9) بارگيري شده باشد.
جريمههاي مربوط به بندهاي1 و 2 اين پاراگراف، براساس ماده 15 معادل 5 برابر كرايه حمل راهآهني كه اين تخلف در آن مشاهده شده است، اخذ ميگردد.
جريمه مربوط به بند 3 اين پاراگراف، براساس ماده 15 معادل 5 برابر كرايه حمل بابت حمل مازاد وزن بار در راهآهني كه اين مازاد وزن در آن مشاهده شده است، اخذ ميگردد. اگر براساس مقررات داخلي جاري در راهآهن مبداء، فرستنده در ستون « درخواستهاي ويژه فرستنده» بارنامه ضرورت توزين واگن بارگيريشده توسط راهآهن را قيد كرده باشد، هيچگونه جريمهاي به فرستنده تعلق نخواهد گرفت.
راهآهن حق دارد جريمههاي پيشبيني شده در اين پاراگراف را بدون توجه به غرامت خسارت احتمالي و ساير جريمههايي كه به موجب اين موافقتنامه به فرستنده يا گيرنده تعلق ميگيرد، اخذ كند.
§ 4 ـ درصورت بارگيري بيش از ميزان حداکثر ظرفيت واگن:
1) اضافه بار كشف شده در راهآهن مبداء ، تخليه و در اختيار فرستنده بار قرار ميگيرد؛
2) اضافه بار كشفشده در راهآهن ترانزيت يا در راهآهن مقصد، توسط راهآهن تخليه ميشود و درصورت امكان همزمان با بار اصلي با تنظيم سياهه راهي در نسخ مورد نياز به ايستگاه مقصد ارسال ميگردد؛
3ـ كرايه حمل و هزينههاي مربوط به تخليه و بارگيري بارهاي اضافي (اضافه بار) را همانند يك محموله مستقل منظور كرده آن را در بارنامه اصلي مينويسند.
اين مقررات براي موارديكه فرستنده وزن بار را در بارنامه اشتباه مينويسد كه اين امر موجب افزايش فشار محوري واگن ميشود (§ 3 ماده 8) نيز اعمال ميگردد.