ماده 8
پذيرش كالا جهت حمل
§ 1ـ بارهائي كه از يك فرستنده با يك بارنامه و در يك ايستگاه مبداء براي يك گيرنده به يك ايستگاه مقصد، جهت حمل پذيرفته ميشوند، محموله تلقي ميگردند. انواع محمولهها عبارتند از: محموله واگن دربست، محموله خرده بار، محموله کانتينري تناژ بالا.
محموله دربست عبارت است از باري که با يك بارنامه ارائه و براي حمل آن از نظر حجم يا نوع بار نياز به يك واگن جداگانه باشد. باري که يک بارنامه جهت حمل در کانتينر تناژ بالا ارائه ميشود محموله دربست تلقي نميشود بلکه محموله کانتينري تناژ بالا ميباشد.
خرده بار، باريست كه با يك بارنامه و به وزن كل ناخالص حداكثر 5000 كيلوگرم براي حمل تحويل ميشود و از لحاظ حجم يا نوع بار احتياج به واگن جداگانه براي حمل ندارد. بار با وزن کل ناخالص حداکثر تا 5000 کيلوگرم که با يک بارنامه جهت حمل در کانتينر تناژ بالا ارائه ميشود، خرده بار تلقي نميشود بلکه محموله کانتيري تناژ بالا است. با توافق راهآهنهاي شركتكننده در حمل، حمل بار با وزن كل ناخالص بيش از 5000 كيلوگرم، چنانچه حمل آن از لحاظ حجم نياز به واگن جداگانه نداشته باشد، مجاز به حمل با شرايط خرده بار ميباشد.
محموله کانتينري تناژ بالا عبارت است از حمل بار با يك بارنامه در کانتينرتناژ بالا يا کانتينر تناژ بالا در وضعيت خالي.
فرستنده موظف است در ستون « نوع محموله» بارنامه بنويسد: بار جهت حمل بصورت دربست، خرده بار يا کانتينري تناژ بالا تحويل ميگردد.
ارائه و پذيرش بار براي حمل در يك واگن در شرايط زير مجاز نميباشد:
ـ چند محموله دربست باهم؛
ـ محموله دربست به همراه خرده بار يا خرده بارها؛
ـ محموله دربست به همراه محموله کانتينري تناژ بالا؛
ـ محموله کانتينري تناژ بالا به همراه خرده بار يا خرده بارها.
§ 2ـ بارهاي زير بعنوان محموله دربستي با يك بارنامه براي حمل پذيرفته ميشوند.
ـ وزن يا حجم بار بيش از حداکثر ظرفيت يا حجم واگن نباشد؛
ـ بارهائي كه براي حمل نياز به اتصال دو يا چند واگن دارند.
بنا به درخواست كتبي فرستنده و موافقت راهآهنهاي مسير ميتوان يك بارنامه براي واگنهايي که بصورت گروهي با بار همگون (مثل سنگ معدن، ذغال و غيره) كه به يك ايستگاه مقصد و به آدرس يك گيرنده ارسال ميشوند، صادر نمود. فرستنده در چنين حالتي بايد اطلاعات موردنياز را « در فهرست واگنهايي كه بصورت گروهي با يك بارنامه حمل ميشوند» طبق فرم ضميمه1ـ 13 درج و تعداد نسخ لازم اين فهرست را براساس ضميمه2 ـ13 همراه بارنامه ارائه نمايد. فهرست بايد دقيقاً مطابق با توضيحات مربوط به پر كردن فهرست واگنهائي كه بصورت گروهي با يك بارنامه (ضميمه 2 ـ 13) حمل ميشوند، پر شود. يك نسخه از فهرست به همراه نسخه دوم بارنامه (ورق 3 بارنامه) به فرستنده باز گردانده ميشود. فرستنده در بارنامه در ستونهاي « واگن»، « ظرفيت (تن)»، « محورها» و« وزن ظرف» عبارت: « به فهرست ضميمه مراجعه شود» را قيد مينمايد.
اگر ايستگاه مبداء از جمله ايستگاههائي باشد كه داراي خط كم عرض (عرض كمتر از 1435 ميليمتر) هستند و براي عمليات بارگيري در حمل و نقل داخلي باز ميباشد ميتوان بار را براي حمل در چند واگن با يک بارنامه قبول نمود، چنانچه مقررات داخلي جاري در راهآهن مبداء چنين عملي را مجاز بداند.
§ 3ـ فشار محوري واگن به هنگام حمل بار در راهآهنهاي با خط 1435 ميليمتر نبايد از 20 تن تجاوز كند، به استثناي راهآهن بلغارستان كه فشار محوري آن در حمل و نقل بينالمللي نبايد از 5/22 تن1 بيشتر باشد.
محدوديتهاي موقت فشار محوري كمتر از 20 تن تنها در موارد استثنائي و به علت شرايط فني و فقط در محورهاي مرزي ميتوانند توسط برخي راهآهنها اعمال گردند.
§ 4ـ حمل مشترك بارهاي زير در يك واگن با يك يا چند بارنامه مجاز نميباشد:
1) انواع بارهاي سريعالفساد با هم در صورتيکه نحوه سرويسدهي به آنها با يكديگر متفاوت باشد؛
2) بارهاي سريعالفساد با ساير بارهاي معمولي كه بارهاي سريعالفساد احتياج به رژيم حرارتي يا ساير خدمات ويژه براساس§ 6 ضميمه 4 داشته باشند؛
3) بارهائي كه در § 7 ماده 5 نام برده شدهاند به همراه ساير بارها، چنانچه بارگيري مشترك آنها در يك واگن طبق ضميمه 2 مجاز نباشد؛
4) بارهايي که توسط فرستنده بارگيري ميشود به همراه بارهايي كه توسط راهآهن بارگيري ميشود؛
5) بارهائيكه طبق مقررات داخلي جاري در راهآهن مبداء، حمل مشترك آنها در يك واگن ممنوع است؛
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ فشار محوري20 تن در تعرفه ترانزيتي مورد استفاده در حمل و نقل بينالمللي مزبور و فشار متريك 2/7 تن بر متر مربوط به ايستگاههاي راهآهن بلغارستان ميباشد كه عبارتند از: آسينووگراد، بايانووا، بولشويك، براتسي گووا، چرك ويتسا، دولنا ميتراپوليا، يلخووا، دولن، چيفليك، خيسارا، كورتووا ـ كوناره، ميلكاويتسا، نووي پازار، پاناگيوريشه، پتريچ، پاموريه، سيدننيه، سارافووا، سوموويت، ستاراآريخووا، سترلچا، تينيوو، فچا.
براي مسير حركت ويدين ـ كالافات ـ پورت:
ـ فشار محوري = 18 تن؛ ـ فشار متريك = 6/3 تن بر متر،
ـ مبادله واگنها با بيش از 4 محور تنها با موافقت اوليه بين راهآهن روماني و بلغارستان امكانپذير است.
6) بارهاي فله به همراه ساير بارها.
§ 5 ـ قرارداد حمل و نقل از زمان دريافت بار به همراه بارنامه توسط ايستگاه مبداء براي حمل، منعقد شده تلقي ميگردد. دريافت بار با زدن مهر تاريخدار ايستگاه مبداء روي بارنامه براي حمل تائيد ميشود. ضمناً راهآهن مبداء بايستي مهر تاريخدار را روي ساير برگهاي اضافي که طبق § 12 ماده 7 به بارنامه الصاق شدهاند، نيز بزند.
مهر تاريخدار بايستي بلافاصله پس از تحويل كليه بارهاي قيد شده در بارنامه، توسط فرستنده و پس از پرداخت مبالغ پذيرفته شده براساس مقررات داخلي جاري در راهآهن مبداء ، زده شود.
§ 6 ـ با زدن مهر، بارنامه بعنوان سند عقد قرارداد حمل در ميآيد.
§ 7 ـ در ساير موارد، پذيرش و ارسال بار بصورت واگن دربست، خردهبار و کانتينري تناژ بالا براساس مقررات داخلي جاري در راهآهن مبداء انجام ميپذيرد.