ماده 4ـ
انواع مناقصه (مزايده) به شرح زير طبقهبندي ميشود:
الف ـ مناقصه (مزايده) از نظر مراحل بررسي به انواع زير طبقه بندي ميشوند:
1ـ يك مرحلهاي: فرايندي است كه به تشخيص مديرعامل (و يا نماينده مجاز وي) نياز به ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها نباشد. در اين فرايند پاكتهاي پيشنهاد مناقصهگران (مزايدهگران) در يك جلسه گشوده و در همان جلسه برنده تعيين ميشود.
2ـ دو مرحلهاي: فرايندي است كه به تشخيص مديرعامل (و يا نماينده مجاز وي) بررسي فني بازرگاني پيشنهادها لازم باشد.
در اين فرايند كميته فني بازرگاني تشكيل و پيشنهادها را مورد ارزيابي قرار داده و نتايج ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها را به كميسيون مناقصه (مزايده) گزارش ميكند تا براساس مفاد اين آييننامه برنده مناقصه (مزايده) تعيين شود.
ب ـ مناقصه (مزايده) از نظر روش دعوت مناقصهگران (مزايدهگران) به انواع زير طبقهبندي ميشوند:
1ـ مناقصه (مزايده) عمومي: فرايندي است كه از طريق آگهي عمومي از مناقصهگران (مزايدهگران) دعوت به عمل ميآيد.
2ـ مناقصه (مزايده) محدود: فرآيندي است كه در آن براساس مفاد ماده (16) و با رعايت ماده (14) اين آييننامه، در وهله نخست مناقصهگران (مزايدهگران) واجد صلاحيت فراخوان ميشوند سپس براي واجدين اولويت (فهرست كوتاه) دعوتنامه شركت در مناقصه (مزايده) ارسال ميشود.