ماده 21ـ
ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها به ترتيب زير انجام ميگيرد:
الف ـ در مناقصه (مزايده)هاي دو مرحلهاي، شركت موظف است براساس معيارها و روشهاي اعلام شده در اسناد مناقصه (مزايده)، ارزيابي كيفي مناقصهگران و مزايدهگران و ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها را انجام و اعلام نمايد.
تبصره ـ استانداردها حسب مورد براساس استانداردهاي بينالمللي يا داخلي موضوع ماده (28) و روش ارزيابي مشخصات فني پيشنهادات و عوامل مؤثر در اين ارزيابي (شامل معيارهاي ارزيابي، شاخصهاي اندازهگيري و دامنه امتياز و مباني تعيين آن براي هريك از معيارها، اهميت نسبي معيارها و همچنين حد نصاب امتياز فني قابل قبول) ميبايد تعيين و در اسناد مناقصه (مزايده) درج شود.
ب ـ در صورتي كه بررسي فني بازرگاني پيشنهادها لازم باشد، نتيجه بررسي طي مهلتي كه كميسيون مناقصه (مزايده) معين ميكند به جلسه بعدي كميسيون احاله ميشود و براساس گزارش كميته فني بازرگاني، پاكتهاي قيمت « ج» پيشنهاد دهندگاني كه امتياز فني لازم را احراز كردهاند، گشوده ميشود.
تبصره1ـ در صورتي كه بررسي فني بازرگاني پيشنهادها لازم باشد، مهلت اعلامنظر توسط كميسيون مناقصه (مزايده) حداكثر تا دو برابر مهلت مقرر براي رسيدگي توسط كميسيون با نظر مديرعامل قابل تمديد خواهد بود. چنانچه فرصت مورد نياز از سقف مهلت مقرر براي تعيين برنده تجاوز نمايد، شركت ميبايد موضوع را به اطلاع كليه پيشنهاد دهندگان برساند. در اين صورت هريك از پيشنهاد دهندگان، حداكثر ظرف نصف مدت مهلت تمديد شده كه از (10) روز كاري تجاوز نخواهند نمود، ميتوانند انصراف خود را اعلام و در صورت انصراف سپرده آنها مسترد خواهد شد.
تبصره2ـ شركت همزمان با بررسي اسناد فني پيشنهاد دهندگان، اسناد قراردادي و حقوقي را مورد بررسي قرارداده و در صورت وجود ابهام نسبت به رفع ابهامات و احتمالاً رفع اختلافهاي بين پيشنهادهاي رسيده با اسناد مناقصه (مزايده) اقدام نموده و چنانچه ضرورت ايجاب نمايد، مدت زمان معقولي را براي رفع ابهام مشخص و به همه شركتكنندگان اعلام ميكند.
تبصره3ـ كميته فني بازرگاني ميبايد در مهلت تعيين شده پيشنهادهايي را كه از نظر فني مردود است، با ذكر دليل مشخص كرده و پيشنهادهاي قابل قبول را به ترتيب اولويت و با درج ضريب مطابقت با مشخصات مورد مناقصه يا مزايده (امتياز فني) تعيين و مراتب را به كميسيون مناقصه گزارش نمايد. مباني انجام بررسيهاي فني و تعيين ضريب مطابقت با توجه به مفاد تبصره بند (الف) در گزارش كميته فني بازرگاني با ذكر دليل منعكس خواهد شد.
ج ـ هرگونه ارزيابي فني بازرگاني، تنها پيش از گشودن پاكتهاي قيمت « ج» مجاز است.
د ـ پـاكت قيمت « ج» مناقصه (مزايده) گراني كه در ارزيابيهاي فني بازرگاني پذيرفته نشدهاند بايد ناگشوده بازگردانده شود.