-
شماره انتشار در روزنامه رسمی :17496
-
تاریخ انتشار در روزنامه رسمی :27/12/1383
دادنامه
شماره 495 - 494 - 493
هيئت عمومي ديوان عدالت اداري
مورخ 1383/9/29
-
شماره:هـ/82/993و671 و624 تاريخ1383/12/22
تاريخ:1383/9/29 شماره دادنامه:495،494،493
كلاسه پرونده: 82/624، 671، 993
مرجع رسيدگي:هيأت عمومي ديوان عدالت اداري.
شاكي: شهرداري اهواز ـ شهرداري شيراز.
موضوع شكايت و خواسته: ابطال مواد20و32 آييننامه اجرائي قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و چگونگي برقراري و وصول عوارض و ساير وجوه از توليدكنندگان كالا، ارائه دهندگان خدمـات و كـالاهـاي وارداتي مـوضـوع تصويـبنامـه شمـاره67452/ت28328هـ مورخ1381/12/28 و مواد6 و5 و7 و8 آييننامه اجرائي تبصره يك ماده6 قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي و چگونگي برقراري و وصول عوارض و ساير وجوه از توليدكنندگان كالا، ارائه دهندگان خدمـات و كالاهاي وارداتـي مـوضـوع تصويـبنـامـه شمـاره13418/ت28648هـ مورخ1382/2/9 هيأتوزيران و ماده يك دستورالعمل اجرائي ماده21 آييننامه شماره67452/ت28328هـ مورخ1381/12/28 هيأتوزيران.
مقدمه: شكات بشرح دادخواستهاي تقديمي اعلام داشتهاند، 1ـ مغايرت ماده20 آييننامه شماره67452/ت2328هـ مورخ1381/12/28 هيئت وزيـران با قانـون اصلاح
موادي از قانون برنامه سوم توسعه.... و ماده73 قانون شهرداريها: واريز1% از وجوه دريافتي موضوع مواد18 و19 آييننامه يا به عبارت ديگر عوارض موضوع مواد3و4 قانون به حساب سازمان امور مالياتي كشور توجيه قانوني نداشته زيرا بهاستناد ماده6 قانون و مواد3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10 و11 آييننامه مؤديان ميبايست عوارض را مستقيماً به حساب شهرداري محل واريز نمايند. حال آنكه هدف از واريز1% وجوه دريافتي توسط شهرداريها كه داراي استقلال مالي بوده و هزينههاي خود را از محل اينگونه عوارض تأمين مينمايند مشخص نيست و در صورتي كه اين1% را حقالزحمه سازمان مالياتي كشور بدانيم با توجه به واريز مستقيم عوارض به حساب شهرداريها اخذ حقالزحمه منطقي به نظر نميرسد و از طرفي با توجه به ماده73 قانون شهرداريها كليه عوارض و درآمد هر شهرداري ميبايست منحصراً به مصرف همان شهر برسد. لذا پرداخت1% از وصولي شهرداري به سازمـانمالـياتي بـا مـاده مــذكــور در تضــاد ميبـاشـد. 2ـ مغـايـرت مـاده32 آييـننـامـه67452/ت2328هـ مورخ1381/12/28 هيأت وزيران با قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه.... و ماده77 قانون شهرداريها: طبق ماده77 قانون شهرداريها هرگونه اختلاف ميان مؤدي و شهرداري در خصوص عوارض در كميسيوني متشكل از نمايندگان وزارت دادگستري، وزارت كشور و شوراي اسلامي شهر بررسي و رأي كميسيون مذكور قطعي و لازمالاجراء ميباشد حال آنكه طبق ماده32 آييننامه رسيدگي به اختلافات احتمالي در خصوص عوارض به هيأت حل اختلافات محول شده است. مضافاً اينكه در قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه.... با توجه به وجوه ماده77 قانون شهرداري در اين خصوص تعيين تكليف نشده است. 3ـ مغايرت ماده5 و6 و7 و8 آييننامه موضوع تبصره6 قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه به شماره134180/ت28648هـ مورخ1382/2/9 مصوب هيأتوزيران با ماده6 قانون موسوم به تجميع عوارض و بند8 ماده55 قانون شهرداري و بند12 ماده71 قانون شوراها: بهاستناد تبصره يك ماده6 قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه... عوارض خارج از حريم شهرها به صورت متمركز بهحساب سازمان شهرداريها واريز ميگردد و ميبايست براساس آييننامهاي كه توسط وزارت كشور و شوراي عالي استانها تنظيم و به تصويب هيأتوزيران ميرسد بين شهرداريها و دهداريها توزيع گردد. در قانون مذكور واريز سهم هر كدام از شهرداريها و دهداريها بدون قيد و شرط منظور نظر بوده است، حال آنكه در آييننامه تنظيم شده سرفصلهاي اعتباري براي شهرداريها تعريف شده تا براساس سرفصلها سهم شهرداريها پرداخت گردد. اين در حالي است كه طبق بند8 ماده55 قانون شهرداري و بند12 ماده71 قانون شوراهاي اسلامي كشور تعيين سرفصل اعتباري و تعريف هزينه براي آنها صرفاً از اختيارات شهرداريها و شوراي اسلامي ميباشد. مضافاً اينكه بهاستناد قسمت اخير تبصره يك ماده6 قانون تجميع، هرگونه برداشت از حساب تمركز وجوه بهنام سازمان شهرداريها به جز پرداخت بهشهرداريها و دهداري ممنوع ميباشد. حال آنكه طبق شق8 بند الف ماده6 آييننامه فوقالذكر تأمـين هـزينه سازمان شـهرداريهـاي كـشور از مـحل اين وجـوه كه متعـلق بهشهرداريها است تأمين گردد. درحالي كه سازمان شهرداريها يك سازمان دولتي و وابسته به وزارت كشور است و اعتبار آن ميبايست از محل بودجه عمومي دولت تأمين گردد نه عوارض شهرداريها، علاوه براين در تبصره2 ماده6 و ماده7 آييننامه نظارت بر نحوه عملكرد هزينه اعتبارات واگذار شده را به دفاتر استاني سازمان شهرداريهاي كشور يا استانداريها محول كرده است و شهرداريها را ملزم به ارائه گزارش عملكرد به سازمان شهرداريهاي كشور كرده است، حال آنكه اين موضوع با بند10،8،3و12ماده 71 قانون شوراهاي اسلامي كشور مـغاير ميبـاشـد.4ـ مغـايـرت مـاده يك دستـورالعمل اجـرائي مـاده21 آيـيننامـه شماره67452/28328هـ مورخ1381/12/28 هيأتوزيران با ماده21 آييننامه و قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه... همانگونه كه در بند يك نامه نيز توضيح داده شد پرداخت1% عوارض شهرداري به سازمان مالياتي كشور مغاير قانون تجميع و قانون شهرداري ميباشد، مضافاً اينكه در ماده21 آييننامه شماره67452/ت28328هـ مورخ1381/12/28 هيچگونه
اشارهاي بهپرداخت1% به سازمان مالياتي نشده است، حال آنكه در دستورالعمل اجرائي آن بهاين موضوع اشاره شده است. با عنايت به مغايرت آشكار مـوارد اعلامـي خواهشمـند است موضـوع در جلـسه هيأت عمومي ديوان مطرح و نسبت بهابطال آنها اقدام گردد. مشاور و رئيس دفتر معاونت حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور در پاسخ به شكايات مذكور طي نامه شماره40274 مورخ1383/7/22 تصوير نظرات تفصيلي وزارت امور اقتصادي و دارائي به شماره142/91 مورخ 1383/2/2و شماره6169/211 مورخ1382/11/11 و نظرات شماره 8434/13/01 مورخ 1383/4/8 و شماره61/40423 مورخ1383/5/3 وزارتكشور را ارسال نموده است. 1ـ مديركل دفتر حقوقي وزارت امور اقتصادي و دارائي در نامه شماره142/91 مورخ1383/2/2 اعلام داشتهاند، واريز1% از وجوه دريافتي موضوع مواد18 و19 آييننامه قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه از طرف شهرداريها به حساب سازمان امور مالياتي به علت تأمين هزينهها و تمهيد مقدمات لازم جهت حسن اجراي قانون و مراجعه به مؤديان موضوع قانون مذكور توسط مأموران مالياتي و نيز هزينه رسيدگي به دفاتر و اسناد و مدارك مربوطه و ساير مسئوليتهاي پيشبيني شده در قانون است. از طرف ديگر تغاير اعلام شده بين ماده32 آييننامه مورد بحث با ماده77 قانون شهرداريها نيز موجه به نظر نميرسد زيرا مرجع رسيدگي پيشبيني شده در ماده32 آييننامه (هيأت حل اختلاف مالياتي) فقط براي رسيدگي به شكايات مؤديان ناشي از اقدامات اجرايي در وصول ماليات و عوارض موضوع مواد3و4 قانون تجميع عوارض ميباشد و در غيرموارد مذكور كميسيون ماده77 قانون شهرداريها صالح براي رسيدگي به موارد ذكر شده در قانون مـذكور ميباشـد. 2ـ در نامه شماره6169 ـ211 مورخ1382/11/11 آمده است، به صراحت تبصره3 ماده6 قانون اصلاح موادي از... موسوم به تجميع عوارض وجوه دريافتي مواد3و4 آن كه توسط سازمان امور مالياتي كشور وصول ميشود مشمول احكام مواد211 به بعد از فصل نهم از باب چهارم قانون مالياتهاي مستقيم مصوب1366/12/3 و اصلاحيههاي بعدي منجمله مواد216 و 218 آن ميباشند. ماده211 در مورد قابليت مطالبه اين وجوه طبق مقررات اجرائي قانون مالياتهاي مستقيم، ماده216 ناظر بر مرجع و چگونگي رسيدگي به شكايات ناشي از اقدامات اجرائي و ماده217نيز حاكي از اختصاص1% وجوهي كه وصول ميگردد به حساب خاص در خزانه به منظور آموزش و تربيت كارمندان در امور مالياتي و حسابرسي و تشويق كارمندان و كساني كه در امر وصول فعاليت مؤثري مبذول مينمايند ميباشد. بنا بمراتب مفاد مواد20 و32 آييننامه اجرائي شماره67452/ت28328هـ مورخ1381/12/28 و ماده10 (كه به اشتباه در متن دادخواست يك ذكر شده است) دستورالعمل اجرائي موضوع ماده 21 آييننامه مذكور در چارچوب مقررات و كاملاً منطبق بر قانون ميبـاشد. 3ـ معاونت برنامهريزي و توسعه سازمان شهرداريهاي كشور در نامه شمـاره8434/13/1 مـورخ1383/4/8 اعلام داشتهاند، آييننامه اجرائـي تبصـره يك
ماده6 قانون اصلاح برنامه سوم توسعه موضوع تصويبنامه شماره13418/ت28648هـ مورخ1382/4/9 دستخوش تغييراتي شده و مجدداً پيشنويس پيشنهادي توسط وزارت كشور و شوراي عالي استانها تهيه و تنظيم گرديده است، فلذا موارد مطروحه در بند3 دادخواست در حال حاضر فاقد موضوعيت به نظر ميرسد. ساير موارد مطروحه از سوي شاكي شامل مغايرت ماده20 و32 آييننامه اجرائي شماره67452/ت28328هـ مورخ1381/12/21 و ماده10 دستورالعمل اجرائي ماده21 آييننامه اخيرالذكر مطمح نظر اين سازمان نيز ميباشد. 4ـ در نامه شماره61/40423 مورخ1383/5/3 مديركل دفتر امور حقوقي وزارت كشور آمده است 1ـ ايراد مذكور در بند يك دادخواست شاكي وارد است زيرا هيچدليل و توجيه قانوني براي پرداخت1% عوارض موضوع ماده20 آييننامه بهحساب سازمان امور مالياتي كشور نيست لذا حكم مذكور نه تنها خلاف ماده73 قانون شهرداريها است بلكه از حدود قانون تجميع نيز خـروج موضـوعي دارد. 2ـ ماده32 آييننامه مخالف قانون تجميع عوارض نيست زيرا قانون تجميع عوارض در خصوص اختلافات مؤديان و دولت داراي حكم خاص است و چون اين حكم مغاير با ماده77 قانون شهرداريها است، عليالقاعده بايد ناسخ آن باشد. 3ـ بر خلاف ادعاي شاكي مواد 5 و 6 و 7 و 8 آيين نامه موضوع تبصره يك ماده6 قانون تجميع عوارض مغايرتي با بند8 ماده55 قانون شهرداريها و بند12 ماده71 قانون شوراها ندارد زيرا، اولاً قانونگذار در تبصره يك ماده6 نحوه توزيع وجوه دريافتي را به آييننامه اجرائي موكول نموده است، هيأتوزيران نيز با پيشنهاد شوراي عالي استانها و وزارت كشور آييننامه مذكور را تصويب نموده است. بديهي است اگر قرار بوده واريز سهم هر يك از شهرداريها و دهداريها بدون قيد و شرط باشد ديگر نياز به ارجاع قانون به ذينفع آييننامه اجرائي نبود زيرا سهم واريزي هر يك از شهرداريها در خصوص عوارض خارج از حريم مشخص است. بنابراين قانونگذار خواسته است با وضع آييننامه اجرائي و وضع ضوابطي درآمدهاي حاصل از عوارض را به نحو عادلانهاي ميان شهرها و روستاها توزيع نمايد. ثانياً، حكم قانونگذار در مواد 5 و 6 و 7و 8 آييننامه مذكور ناظر به نحوه توزيع وجوه مذكور توسط سازمان شهرداريها است و نسبت به نحوه هزينه آن در هر يك از شهرداريها مسكوت است. طبعاً نحوه هزينه آن پس از واريز وجوه به حساب شهرداريها براساس ضوابط مالي و معاملاتي شهرداريها خواهد بود.
بنابراين از اين حيث نيز آييننامه مذكور مغايرتي با بند8 ماده55 و بند12 ماده71 قانون شوراها ندارد. ثالثاً، تأمين هزينههاي سازمان شهرداريها از محل وجوه متعلق به شهرداريها مغاير قانون نيست زيرا براساس تصويبنامه راجع به تأسيس سازمان شهرداريهاي كشور مصوب1365/5/8 هيأتوزيران، مقرر شده است، سازمان شهرداريها از محل اعتبارات وصولي متعلق به شهرداريها اداره شود بهطوري كه هيچگونه بار مالي براي دولت نداشته باشد. 4ـ بر خلاف ادعاي شاكي در ماده يك دستورالعمل اجرائي ماده21 آييننامه شماره67452/ت28328 هيأتوزيران هيچ اشارهاي به پرداخت 1% عوارض به سازمان مالياتي كشور نشده است. هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ فوق با حضور رؤساي شعب بدوي و رؤسا و مستشاران شعب تجديد نظر تشكيل و پس از بحث و بررسي و انجام مشاوره با اكثريت آراء بشرح آتي مبادرت بصدور رأي مينمايد: