-
شماره انتشار در روزنامه رسمی :17496
-
تاریخ انتشار در روزنامه رسمی :27/12/1383
دادنامه
شماره 553
هيئت عمومي ديوان عدالت اداري
مورخ 1383/11/4
ـ
شماره هـ/81/323 1383/12/15
تاريخ: 1383/11/4 شماره دادنامه: 553 كلاسه پرونده: 81/323
مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري.
شاكي: خانم فاطمه مجابي.
موضوع شكايت و خواسته: ابطال موادي از آييننامه چگونگي تأمين امنيت اجتماعات و راهپيمائيهاي قانوني مصوبه جلسه 1381/6/31 هيأت وزيران.
مقدمه: شاكي به شرح دادخواست تقديمي اعلام داشته است، مواردي از آييننامه چگونگي تأمين اجتماعات و راهپيمائيهاي قانوني مصوب جلسه
1381/6/31 هيأت وزيران به شرح ذيل خلاف قانون است: 1ـ تبصـره 2 ماده يك آييننامه موصوف كه اجتماعات و گردهماييهاي داخل دانشگاهها را از مقررات آييننامه مزبور مستثني نموده برخلاف قانون فعاليت احزاب... مصوب 1360 مجلس شوراي اسلامي است. زيرا در اين قانون بين اجتماعات داخل دانشگاهها و غير آن تفاوتي وجود ندارد. لذا اين تبصره خروج از حدود آييننامهنويسي است. 2ـ در بند ج ماده 6 آييننامه موصوف يكي از موارد اخذ تعهد از برگزاركنندگان را (پيشگيري و اجتناب از توهين و هتك حرمت شخصيتهاي حقيقي و حقوقي دانسته) در حالي كه پارهاي از افراد هستند كه قانوناً يا شرعاً احترام ندارند مثل موارد مندرج در ماده 146 قانون مجازات اسلامي يا گروهها و افراد مرتد، محارب و مانند آن. لذا اطلاق اين بند هم خلاف قانون و هم خلاف شرع است. 3ـ ماده 9 آييننامه موصوف كه حضور ساير نيروهاي مسلح را ممنوع كرده و آن را منوط به نظر رياست شوراي تأمين يا شرايط خاص نموده برخلاف اطلاق قدرت فرماندهـي كل قوا و دخالت در وظيفـه او است. 4ـ تبصره ماده 9 آييننامه موصوف از اين حيث كه احراز شرايط خاص را برابر مصوبات 104، 158، 177 و 240 شوراي عالي امنيت ملي دانسته در حالي كه اين مصوبات براي عامه اعلان نشده و قانون بايد قبلاً به مردم اعلان شود مخالف ملاك ماده يك و نيز مفـاد ماده 2 قانون مدني است. 5ـ ماده 11 آييننامه موصوف كه نيروهاي مسلح را موظف به حضور مأمورين خود به صورت ملبس به لباس فرم نموده نوعي دخالت در امر فرماندهي كل قوا و قوانين نيروهاي مسلح است چرا كه در مواردي ممكن است صلاح فرماندهي در حضـور غيرملبس نيروها به لباس فرم باشد. 6 ـ ماده 12 آييننامه موصوف كه صدور مجوز همزمان براي دو يا چند گروه را در يك زمان و مكان ممنوع كرده برخلاف قانون فعاليت احزاب مصوب 1360 است زيرا در اين قانون اينگونه تشكيل مراسم منع نشدهاست. 7ـ ماده 18 آييننامه موصوف نيز نوعي دخالت در امر فرماندهي نيروي انتظامي است، زيرا چه بسا مواردي را فرمانده به عنوان بكارگيري نيروي غيرمجرب بلامانع دانسته و يا تأمين نيروي مجرب غيرممكن باشد لذا اين تقييد اختيارات فرماندهي نوعي دخالت در امر نيروهاي مسلح و فرماندهي آنها است. 8 ـ ماده 22 آييننامه موصوف دخـالت صريح قوه مجريه در قوه قضائيه است چرا كه قاضي را مكلف كرده تا به صورت خارج از نوبت به پرونده رسيدگي كند و اين در صلاحيت آييننامه نيست لذا درخواست رسيدگي و ابطال موارد ياد شده را دارد. معاون دفتر امور حقوقي دولت در پاسخ به شكايت مذكور طي نامه شماره 841667/م مورخ 1382/6/22 تصوير نامه شماره 115/م مورخ 1382/2/24 مدير كل حقوقي وزارت كشور را ارسال نمودهاند. در نامه اخيرالذكر آمدهاست، آييننامه چگونگي تأمين امنيت اجتماعات و راهپيمائيهاي قانوني بهتصويب رسيده در واقع همان دستورالعمل تأمين امنيت اجتماعات و راهپيمائيهاي قانوني مصوب جلسه مورخ 1379/12/2 شوراي امنيت است. در ادامه نظرات دبيرخانه شوراي امنيت كشور در رابطه با هر يك از موارد مطروحه در دادخواست بشرح ذيل اعلام ميگردد: 1ـ در رابطه با ايراد وارده به تبصره 2 ماده 4 آييننامه اعلام ميدارد كه اجتماعات و گردهماييهاي داخل دانشگاهها براساس « آييننامه تشكلهاي اسلامي دانشگاهيان» مصوب جلسه 448 مورخ 1378/6/9 شوراي انقلاب فرهنگي صورت ميگيرد و براي برگزاري مراسم سخنراني، تجمع، ... در داخل دانشگاه صرفاً از هيأت نظارت دانشگاه مجوز ميگيرند. 2ـ درخصوص ايراد وارده به بند (ج) ماده (6)، از مفاد ماده 146 قانون مجازات اسلامي چنين تعبيري استنباط نميشود و اين امر با هدف برگزاري اجتماعات و راهپيمائيهاي قانوني كه ميبايست در فضايي امن و بدور از هـرگونه تنـش و تشنج برگزار گردد مغـاير ميباشد. 3ـ براساس بند 3 ماده 4 قانون نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مصوب 1369/4/27 مجلس شوراي اسلامي مسئوليت تأمين امنيت برگزاري اجتماعات، تشكلها، راهپيمائيها و فعاليتهاي قانوني و مجاز و ... بر عهده نيروي انتظامي است و لزومي هم ندارد كه نيروهاي نظامي در اينگونه امور دخالت كنند. 4ـ مواد (1) و (2) قانون مدني شامل مصـوبات داراي طبقهبندي خيلي محرمانه و ... شوراي عالي امنيت ملـي نميشود. 5ـ مكلف بودن نيروي انتظامي و ساير نيروهاي مسلح كه مسئوليت حفاظت اجتماعات قانوني را برعهده ميگيرند به ملبس بودن به لباس فرم هنگام انجام اين مأموريت تصميمي است كه در شوراي امنيت كشور اتخاذ شده و اين مصوبات پس از تصويب بهاستحضار مقام معظـم رهـبري و فرمانـدهي كل قـوا رسيدهاست. 6ـ واضح و مبرهـن است كه برگزاري مراسمي مانند تجمع و راهپيمائي توسط دو يا چند گروه در يك زمان و در يك مكان عقلاً و عملاً امكانپذير نبوده و نتيجهاي جز ايجاد هرج و مرج به همراه نخواهد داشت. 7ـ در رابطه با علت اينكه در ماده 18 آييننامه، نيروي انتظامي موظف شده جهت تأمين حفاظت و امنيت مراسم از كاركنان آموزش ديده و مجرب استفاده كند بايستي گفت موضوع در شوراي امنيت كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفته و قبل از تصويب آييننامه هيأت وزيران و بهتصويب رسيدهاست و مصوبات شوراي امنيت مطابق تبصره 2 ماده 3 قانون راجع به تعيين وظايف و تشكيلات شوراي امنيت كشور مصوب 1362/6/8 مجلس شوراي اسلامي براي تمامي دستگاههاي عضو و غيرعضو لازمالاجراء است. ثانياً سپردن كارها نه تنها در اين مورد بلكه در ساير موارد نيز به افراد غيرمجرب صحيح نيست. هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ فوق با حضور رؤساي شعب بدوي و رؤسا و مستشاران شعب تجديدنظر تشكيل و پس از بحث و بررسي و انجام مشاوره با اكثريت آراء بشرح آتي مبادرت بصدور رأي مينمايد.