-
شماره انتشار در روزنامه رسمی :17365
-
تاریخ انتشار در روزنامه رسمی :18/07/1383
دادنامه
شماره 193
هيئت عمومي ديوان عدالت اداري
مورخ 1383/5/11
-
شماره هـ/81/402 1383/6/28
تاريخ:1383/5/11 شماره دادنامه: 193 کلاسه پرونده:81/402
مرجع رسيدگي: هيات عمومي ديوان عدالت اداري.
شاکي: معاون سازمان بازرسي کل کشور در امور توليدي و کشاورزي.
موضوع شکايت و خواسته: ابطال بخشنامههاي 11394/ص10/ و مورخ 1373/6/13 و 2513/180/2/2 مورخ 1374/4/4 وزارت جهاد سازندگي.
مقدمه: معاون سازمان بازرسي کل کشور در امور توليدي و کشاورزي در شکايتنامه شماره 25174/5 مورخ 1381/10/18 اعلام داشتهاند، نسخهاي از گزارش تنظيمي در گروه بازرسي وزارت جهاد کشاورزي ارسال ميگردد. باتوجه به مدلول گزارش عليرغم حاکميت قانون مقررات مالي، اداري، استخدامي و تشکيلات جهادسازندگي مصوب 1367/1/23 بر روابط پرسنل وزارت سابق جهاد سازندگي و باوجود تاکيد موکد موضوع در مادتين يک و 85 آن قانون، وزير وقت جهاد سازندگي با صدور بخشنامهاي که تحت شماره 11394/ص10/ و مورخ1373/6/13 جهت اجراء به کليه واحدهاي تابعه ابلاغ گرديده، پرداخت حقالتحقيق را در اجراي ماده 6 آييننامه اجرائي قسمتي از تبصره 2 ماده 43 قانون استخدام کشوري بلامانع اعلام نموده و حدود ده ماه بعد معاون وقت آن وزارتخانه و پيرو بخشنامه قبلي با صدور بخشنامه جديد به شماره 2513/180/2/2 مورخ1374/4/4 و باحذف دو شرط از شروط پرداخت حقالتحقيق مقدمات برخورداري طيف بيشتري از نيروها از مقررات مزبور را فراهم که بلحاظ مغايرت با مقررات قانوني تقاضاي صدور دستور رسيدگي در هيأت عمومي آن ديوان و ابطال بخشنامه مذکور را دارد. معاون امور مجلس، منابع انساني و پشتيباني وزارت جهاد کشاورزي در پاسخ به شکايت مذکور طي نامه شماره4074 مورخ 1382/3/25 اعلام داشتهاند، 1ـ قانون نظام هماهنگ پرداخت مصوب 1370، مشمولين قانون استخدام کشوري را توسعه داده و در ماده 12 خود بهصراحت کليه نهادها و موسسات و دستگاههائي را نيز که داراي قانون خاص هستند مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت و مآلاً مشمول احکام لغونشده قانون استخدام کشوري دانسته است. بنابراين هيچ ترديدي نيست که دستگاههاي داراي قانون خاص حق بهرهمندي از مقررات قانون استخدام کشوري در مواردي که قانون خاص مربوطه ساکت ميباشند را دارند. 2ـ توجه هيات محترم را به مصوبه مورخ 1375/2/26 هيات وزيران درخصوص دستورالعمل چگونگي اجراي قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در وزارت جهاد سازندگي جلب مينمايد که در اجراي ماده 24 آييننامه اجرائي و اصلاحي مصوب 1371 تصويب و ضمن بيان چگونگي اجراء قانون نظام هماهنگ در وزارت متبوع، نکته مهمي را در خود جاي داده است که اشاره به آن الزامي است. در ماده 9 به صراحت آمده است « درمواردي که اين مصوبه مسکوت باشد. مصوبات مورد عمل در بخش عمومي دولت و اصلاحات آنها، ملاک عمل قرارميگيرد. » تصديق خواهند فرمود که با تصويب مقررات فوق روابط عام و خاصي که بين بسياري از قوانين با قانون استخدام کشوري وجود داشته مورد تغيير و تحول جدي قرار گرفته و متاسفانه همکاران سازمان بازرسي کل کشور از تغييرات قوانين و اصلاحات بعمل آمده دور افتادهاند. از طرفي با امعان نظر به اجراي هماهنگي پرداخت کارکنان دولت در جهاد سازندگي سابق بهاستناد ماده 12 قانون و همچنين ماده 24 آييننامه اجرائي قانون اشاره شده اين وزارت با يقين به اين مطلب که با اجراي قانون نظام هماهنگ ساير عناوين قابل تاثير در حقوق و مزاياي همکاران نيز ميبايست با ساير دستگاهها هماهنگ گردد. دستورالعمل مورد اشاره را تهيه صادر و به مورد اجراء گذارده است. 3ـ اشاره به ماده 43 قانون استخدام کشوري يک اشاره توضيحي بوده تا مراجع نظارتي ارتباط آن را با قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و مصوبه شوراي عالي اداري دريابند والا ماده 43 قانون مزبور مستند پيشبيني حقالتحقيق نبوده و نميباشد و چنانچه اساساً اگر اشارهاي به ماده 43 قانون استخدام کشوري نميشد هيچ لطمهاي به اعتبار قانوني بخشنامه مذکور وارد نميآمد. هيات عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ فوق به رياست حجتالاسلاموالمسلمين درينجفآبادي و با حضور روساي شعب بدوي و روسا و مستشاران شعب تجديدنظر تشکيل و پس از بحث و بررسي و انجام مشاوره با اکثريت آراء بشرح آتي مبادرت بصدور راي مينمايد: