رأي هيأت عمومي
اولاً حكم مقرر درشق 5 از بند (ب) تبصره2 ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 الحاقي ماده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده76 قانون تأميناجتماعي مصوب 1354 و الحاق 2 تبصره به ماده 76 مصوب 1371و مصوب 1380 منحصراً مفيد جواز صلاحيت تشخيص مشاغل سخت و زيانآور و نحوه احراز توالي و تناوب اشتغال، نحوه تشخيص فرسايش (جسمي و روحي) و ساير موارد مطروحه در تبصره مذكور است و متضمن اذن وضع مقررات آمره مشعر بر اخذ غرامت هرگونه عارضه، حادثه و غرامتهاي ناشي از بيماري ازكارافتادگي و غيره از كارفرما نيست. همچنين بهموجب ماده66 قانون تأميناجتماعي مطالبه هزينههاي مربوط به معالجه و غرامات از كارفرما منوط و مشروط به اثبات وقوع حادثه يا بيماري به واسطه عدم رعايت مقررات حفاظت فني، مقررات بهداشتي و احتياط لازم از طرف كارفرما و يا نماينده قانوني او بوده است. بنابراين قسمت آخر ماده 11 آييننامه اجرائي بند (5) جزء ب ماده واحده مذكور مبني بر اخذ غرامت ازكارفرما و همچنين اطلاق ماده 15 آييننامه مزبور و اخذ خسـارت از كارفرما خلاف قانون و خارج از حـدود اختيارات قوه مجريه در وضع مقررات تشخيصداده ميشود. و مستنداً به قسمت دوم ماده25 قانون ديوان عدالت اداري ابطال ميگردد. ثانياً، بخشنامه شماره11 كارهاي سخت و زيانآور كه بهاستناد ماده11 آييننامه مزبور تنظيم شده است ازجهات مذكور در بند قبل خلاف قانون و خارج از حدود اختيارات قوه مجريه در وضع مقررات دولتي تشخيصدادهميشود و مستنداً بهقسمت دوم ماده25 قانون ديوان عدالت اداري ابطالميشود. ثالثاً، طبق ماده25 قانون ديوان عدالت اداري آييننامهها، تصويبنامهها و ساير نظامات دولتي از جهات مندرج در ماده مذكور قابل رسيدگي و اتخاذ تصميم در هيأتعمومي ديوان است. نظر بهاينكه پرسش و پاسخ مذكور دربخشنامه متضمن قواعد آمره و الزامآور نميباشد بنابراين اعتراض شاكي در اين قسمت قابل رسيدگي در هيأتعمومي ديوان نيست.
رئيس هيأت عمومي ديوان عدالت اداري ـ علي رازيني