-
شماره انتشار در روزنامه رسمی :17457
-
تاریخ انتشار در روزنامه رسمی :7/11/1383
دادنامه
شماره 481 الي492
هيئت عمومي ديوان عدالت اداري
مورخ 1383/1/1
ـ
شماره هـ/83/162 1383/10/28
تاريخ: 1383/9/29 شماره دادنامه:481 الي 492
كلاسهپرونده:83/133، 289، 501،162، 163، 241، 250، 326،332، 425، 532
مرجع رسيدگي: هيئت عمومي ديوان عدالت اداري.
شاكي: آقايان 1ـ عبدالرضا مهديه وغيره2ـ شركت آلومـينيوم پارس 3ـ شـركت ماشينآلات صنعتي4ـ مصطفي عباسي ولداني 5 ـ عليرضا لاوي 6 ـ محمدرضـا تاتاري 7ـ شركت ايران ترانسفو 8 ـ اكبرميرزائـي 9ـ شركت گچ سـازان10ـ كـارخانه چيني ايران11ـ شركت ترانسفورماتور12ـ شركت تراكتورسازي ايران.
موضوع شكايت و خواسته: ابطال مواد11و15 آييننامه اجرائيبند(5) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره2 الحاقي ماده 76 قانون اصلاح مواد72 و77 تبصره ماده76 قانون تأميـناجتـماعي مصـوب54 و الحـاق 2 تبصره به ماده76 مصوب1371 و مصوب1380 موضوع تصويبنامه شماره 58352/ت25960 مورخ 1380/12/27 هيأت وزيران و بخشنامه شماره 11كارهاي سخت و زيانآور سازمان تأمين اجتماعي.
مقدمه: شكات بهشرح دادخواستهاي تقديمي اعلام داشتهاند، 1ـ جز5 بند (ب) قانون اصلاح تبصره2 الحاقي ماده 76 قانون اصلاح مواد72 و77 وتبصره ماده 76 مصـوب54 و الـحاق 2 تبصره به مـاده 76 مصـوب 1371 و مصـوب 1380 مقـررنمـوده « تشخيص مشاغل سخت وزيانآور و نحوه احراز توالي و تناوب اشتغال، نحوه تشخيص فرسايش جسمي و روحي وساير موارد مطروحه دراين تبصره به موجب آييننامهاي خواهد بود كه حداكثرظرف چهارماه توسط سازمان تأمين اجتماعي و وزارتخانههاي كار و امور اجتماعي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تهيه و به تصويب هيأتوزيران خواهدرسيد.» درماده 11 آييننامه اجرائي بند5 جزء (ب) ماده واحده موصوف آمده است « درصورت تشخيص كميته استاني مبني بر قرار گرفتن كار در عداد گروه الف و ب ماده يك اين آييننامه، كارفرما موظف است نسبت به حذف يا كاهش عوامل سختي و زيانآوري كار تا حد مجاز و تأمين استانداردهاي لازم مورد تأييد مراجع ذيربط در مهلت مقرر اقدام نمايد. در غير اين صورت هرگونه عارضه، حادثه و غرامتهاي ناشي از بيمـاري و از كارافتادگي و غيره به عهده كارفرما خواهدبود.» در ماده15 آييننامه موردنظر نيز آمدهاست «چنانچه فرسايش جسمي و روحي ناشي از اشتغال در كارهاي سخت و زيانآور در اثر عدم رعايت بندهاي يك و 2 جزء الف ماده واحده قانون يادشده تشخيص دادهشود، سازمان تأمين اجتماعي ضمن انجام تعهدات قانوني نسبت بهبيمهشده، زيان و خسارت وارده را با توجه به ماده 66 قانون تأميناجتماعي از كارفرماي مربوطه مطالبه و وصول خواهدنمود.» ماده66 قانون تأميناجتماعي مقرر نموده « درصورتي كه ثابت شود وقوع حادثه مستقيماً ناشي از عدم رعايت مقررات حفاظت فني و بروز بيماري ناشي از عدم رعايت مقررات بهداشتي و احتياط لازم از طرف كارفرما يا نمايندگان او بوده، سازمان هزينههاي مربوطبه معالجه و غرامات و مستمريها و غيره را پرداخته و طبق ماده50 اين قانون از كارفرما مطالبه و وصول خواهدنمود.» همانگونه كه از مطالعه قانون اصلاحي بهويژه جزء 5 بند ب آن ملاحظه ميگردد، دولت مكلف بوده آييننامه اجرائي مربوط را براي « تشخيص مشاغل سخت و زيانآور و نحوه احراز توالي و تناوب اشتغال، نحوه تشخيص فرسايش جسمي و روحي و ساير موارد مطروحه در اين تبصره تهيه و تدوين نمايد ولي با مطالعه مواد 11 و 15 آييننامه درمييابيم كه هيأتوزيران به وضوح از نحوه تشخيص تعدي نموده و به نحوه تنبيه و مجازات پرداخته و از محدوده اختيارات تعيينشده در قانون فراتر رفته و برخلاف صلاحيت ذاتي خود مبادرت به تقنين بهجاي تصويب آييننامه اجرائي نمودهاست. زيرا مقنن در قانون اصلاحي بههيچ وجه اجازه محكوميت كارفرما به پرداخت خسارت، غرامت و.... را بههيأتوزيران نداده است درحـالي كه در انتهاي مواد 11 و 15 آييـننامه كارفرما محكـوم به پـرداخـت « زيان و خسارت وارده و هرگونه عارضه، حادثه ناشي از بيماري و از كارافتادگي و غيره» گرديده است ضمن اينكه ارجاع آييننامه در ماده15 بهاجراي ماده66 قانون تأميناجتماعي در موارد موردنظر هيأتوزيران نيز عدول از محدوده اختيارات قانوني و ورود به حريم قانونگذاري است. لذا به دليـل اينـكه مواد 11 و 15 آييننامه اجرائي هيأتوزيران مصوب 1380/12/22 فاقد مبناي قانوني بوده و خـارج از حيطة اختيارات آنان ميباشد، تقاضاي ابطال آنرا دارد. 2ـ سازمان تأميناجتماعي با صدور بخشنامه شماره11 مستـمريها مغاير تبـصره2 الحـاقي به مـاده 76 قانون اصلاح مواد 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تأميناجتماعي مصوب 1354 و الحاقي در تبصره ماده 76 مصوب سال 1371 تصويب شده در سال 1380 از تاريخ 1382/7/14 بهبعد اعلام ترك كار و بازنشستگي كارگر شاغل در كارهاي سخت و زيانآور منوط بهپرداخت خسارات به بيمه نمودهاست. با توجه به جزء 6 و 4 بند ب تبصره2 ماده واحده مذكور و مواد 11 و 15 و 16 آييننامه مربوط تكيلف كارفرما از نظر پرداخت كاملاً مشخص ميباشد و با اينكه ساير مطالبات سازمان تحت عنوان (خسارت) طبق قانون مذكور محمل قانوني ندارد اما مطالبات اعلامي براساس بخشنامه شماره 11 كارهاي سخت و زيانآور كه در بند 3 آن بهطور وضوح به 4% حق بيمه مشاغل سخت و زيانآور و 4% مستمـري بازنشستـگي « خـسارت وارده به سـازمان» را نـيز اضـافه و دستور مطالبه و وصول به ادارات تابعه داده شده است. بنا بهمراتب ابطال بخشنامه شماره11 كارهاي سخت و زيانآور و همچنين پرسش و پاسخ مندرج در آن مورد استدعا است.
1ـ الف ـ معاون دفتر امور حقـوقي دولـت در پاسـخ به شـكايت بهخـواسته ابطال مـواد 11 و 15 تصـويبنامه شمـاره 85352/ت25960هـ مورخ 1380/12/27 هيأتوزيران مبادرت به ارسال تصوير نظريه شماره 58761 مورخ 1383/7/11 وزارت كار و امور اجتماعي نمودهاسـت. درنـامه اخيـرالذكر آمدهاست، قسمت اخير ماده11 آييننامه اجرائي بند (5) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره2 الحاقي ماده 76 قانون اصلاح مـواد 72 و 77 و تبـصره مـاده 76 قانون تأميـناجتماعي مصوب 1354 و الحاق دو تبصره به ماده 1376 مصوب 1371 و مصوب 1380 مطابق با حكم قانوني وضع شـده در بنـدهـاي الـف و ب ماده واحـده نميباشـد حـكم موارد مندرج در عبارت « درغير اينصورت هرگونه عارضه، حـادثه و غرامتهاي ناشي از بيـماري، ازكـارافتادگي و غيره به عهده كارفرما خواهدبود.» در مواد 60، 61، 62، 66 و 70 قانون تأميناجتماعي مشخص شدهاست بنابراين تعيين تكليف مضاعف براي كارفرمايان در آييننامه اجرائي و بهاستناد ماده واحده صدرالذكر فاقد وجاهت قانوني بهنظر ميرسد درخصوص مطالبه زيان و خسارت از كارفرمايان توسط سازمان تأميناجتماعي موضوع قسمت اخير ماده 15 آييننامه اجرائي نيز در ماده واحده فوقالذكر چنين مجوزي به دولت داده نشده است ازطرفي فرسايش جسمي و روحي ناشي از اشتغال در كارهاي سخت و زيانآور با ماده 66 قانون تأميناجتماعي تفاوت ماهوي دارد. در ارتباط با بخشنامه شماره 11 سازمان تأميناجتماعي مبني بر مطالبه خسارت از كارفرمايان صرفنظر از اقدام يك جانبه، سازمان تأميناجتماعي بدون توجه و نظرخواهي از شركاي مجري قانون (وزارتين كار و امور اجتماعي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي) و بـدون دليـل منطقي و مجـوز قانوني كـارگران و كارفرمـايان را سـردرگم و اجراي ماده واحده درخصوص درخواستهاي واصله از تاريخ 1382/7/14 بهبعد را عملاً متوقف نموده اسـت. ب ـ مـديركل دفتـر امور حقوقي و دعاوي سازمان تأميناجتماعي درخصوص تقاضاي ابطال مواد 11 و 15 آييننامه اجرائي موردنظر طينامه شماره 19138/7100 مورخ 1383/7/21 اعلام داشتهاند برخلاف تصور شاكي موارد تفويضي به هيأتوزيران مطابق جزء5 بند ب ماده واحده 80 صرفاً (تشخيص مشاغل سخت و زيانآور ـ نحوه احراز توالي و تناوب اشتغال ـ نحوه تشخيص فرسايش جسمي و روحي) نيست بلكه به دلالت صريح عبارت « و ساير موارد مطروحه در اين تبصره» اختيار وضع آييننامه در تمام موارد مورد بحث ماده واحده به دولت تفويض شده است ازجمله موضوع مذكور در مادتين 11 و 15 آييننامه معترضعنه، ضمانت اجراي مدني در ماده11 علاوه برايـنكه ذكر ضمانت اجراي عام تكالـيف قانوني ميباشد و وضع قانون محسـوب نميشـود از مصـاديق اختـيار دولت براي وضـع تصـويبنـامه « بهمنظور تأمين اجراي قانون» موضوع اصل 138 قانون اساسي نيز ميباشد. ماده 15 آييننامه نيز منطبق با احكام قانوني ميباشد زيرا اولاً: تكليف سازمان درقبال بيمهشده منوط به ايفاء يا عدم تعهد ازجانب كارفرما نميباشد النهايه چنانچه هزينههاي متحمله سازمان در قبال بيمهشده ناشي از تقصير كارفرما باشد، سازمان حق دارد از باب قائممقامي و بهاستناد ماده66 قانون تأميناجتماعي به كارفرما به منظور جبران خسارات وارده رجوع نمايد. ثانياً، عدم رعايت مقررات بندهاي يك و 2 جزء الف ماده واحده80 از مصـاديـق بارز « تقصـير كارفـرما » ميباشد و سازمان هم از باب ماده 66 و هم از باب قواعد عام مسئوليت (تسبيب) حق مراجعه به مقصر را خواهدداشت. با عنايت به مجموع مراتب مذكور استدعاي صدور حكم به رد شكايت مطروحه را مينمايد. 2ـ مديركل دفتر امور حقوقي و دعاوي سازمان تأميناجتماعي در پاسخ به شكايت بهخواسته ابطال بخشنامه شماره 11 كارهاي سخت و زيانآور طي نامه شماره 24598/7100 مورخ 1383/9/9 اعلام داشتهاند، بخشنامه شماره 11 كارهـاي سخت و زيانآور در اجراي ماده 11 آييننامه اجرائي بند5 جزء ب ماده واحده مصوب 1380 تنظيم شدهاست. تكليف كارفرماي مذكور در ماده 11 آييننامه فوقالذكر مبتني بر الزام بند يك جزء الف تبصره2 قانون اصلاح تبصره2 الحاقي..... مصوب1380 مجمع تشخيص مصلحتنظام است كه وفق آن «كارفرمايان كارگاههاي مشمول قانون تأميناجتماعي كه تمام يا برخي از مشاغل آنها حسب تشخيص مراجع ذيربط سخت و زيانآور اعلام گرديده يا خواهندگرديد مكلفند ظرف 2 سال از تاريخ تصويب اين قانون نسبت به ايمنسازي عوامل شرايط محيطكار مطابق حد مجاز و استانداردهاي مشخص شده در قانون كار و آييننامههاي مربوط و ساير قوانين موضوعه در اين زمينه اقدام نمايند.» براين اساس وفق الزامات مذكور كارفرمايان مكلفند تا تاريخ 1382/7/14 نسبت به ايمنسازي عوامل شرايط محيطكار مطابق حد مجاز استاندارد اقدام نمايند. در غيراين صورت وفق ماده 11 آييننامه مارالذكر كارفرما مسئول جبران هرگونه عارضه و غرامتهاي ناشي از بيماري و... خواهدبود. تكليف كارفرما به جبران ضرر و زيان درموارد فوقالذكر ناشي از تقصير است كه در هرحال موجبات اضرار به غير را فراهمآورده است. بااين وجود خواهآنكه كارفرمايان وفق جزء يك بند الف تبصره2 قانون مذكور اقدام نموده يا اقدام ننموده باشند مكلفند مطابق بند6 از جزء (ب) تبصره2 « قانون اصلاح تبصره2 الحاقي.......» نسبت به واريز حق بيمه مربوطه و ميزان مستمري برقراري و همچنين 4% ميزان مستمري برقراري نسبت به سنوات قبل از تصويب اين قانون اقدام كنند. هيأتعمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ فوق با حضور رؤساي شـعب بدوي و رؤساء و مستشاران شعب تجديدنظر تشكيل و پس از بحث و بررسي و انجام مشاوره با اكثريت آراء بهشرح آتي مبادرت بهصدور رأي مينمايد: