-
شماره انتشار در روزنامه رسمی :17453
-
تاریخ انتشار در روزنامه رسمی :3/11/1383
دادنامه
شماره 475 - 476 - 477 - 478 - 479 - 480
هيئت عمومي ديوان عدالت اداري
مورخ 1383/9/29
ـ
شماره هـ/82/25 1383/10/16
تاريخ: 1383/9/29 شماره دادنامه: 480، 479، 478، 477، 476، 475
كلاسه پرونده: 82/25، 26، 27، 30، 331، 334
مرجع رسيدگي: هيأت عمومي ديوان عدالت اداري.
شاكي: آقايان 1ـ جواد حسينيعلائي 2ـ علياصغر همتيان 3ـ قدرتالله احمديان 4ـ فرهاد غريبي 5ـ حبيبالله طحان 6ـ فرهاد كياستي
موضوع شكايت و خواسته: ابطال بخشنامههاي شماره 10 كارهاي سخت و زيانآور سازمان تأميناجتماعي.
مقدمه: شكات طي دادخواستهاي تقديمي اعلام داشتهاند، پس از سالها اشتغال در كارهاي سخت و زيانآور، شرکت محل اشتغال منحل گرديد. پس از اظهارنظر کميته هفتنفره تشخيص مشاغل سخت و زيانآور تقاضاي برقراري مستمري بازنشستگي كارهاي سخت و زيانآور را نمودم ولي متأسفانه اداره تأميناجتماعي مربوط بهاستناد بخشنامه شماره 10 سازمان اعلام نمودند كه بررسي سخت و زيانآوري مشاغل كارگاههائي كه بههردليل تعطيل و داير نيستند موضوعيت ندارد. باعنايت به مفاد تبصره2 ماده 76 قانون تأميناجتماعي مخالفت بخشنامه شماره10 سازمان تأمين اجتماعي با قانون محرز ميباشد. لذا درخواست ابطال بخشنامه مذكور را دارد. معاون حقوقي و امور مجلس سازمان تأميناجتماعي درپاسخ به شكايت مذكور طي نامه شماره 2328/د/7100 مورخ 1383/2/8 اعلام داشتهاند, بخشنامه موردشكايت هيچگونه مغايرتي با مفاد ماده واحده قانون اصلاح تبصره (2) الحاقي به ماده 76 قانون اصلاح ماده 72 و 77 و تبصره ماده 76 قانون تأميناجتماعي مصوب 1354 و الحاق 2 تبصره به ماده 76 مصوب1371 كه درتاريخ 1380 به تصويب مجلسشوراي اسلامي رسيده است ندارد. زيرا مطابق بند الف ماده واحده مذكور، كارهاي سخت و زيانآور عبارت است از كارهايي كه در آنها عوامل فيزيكي، شيميايي، مكانيكي و بيولوژيكي محيط كار غيراستاندارد بوده و در اثر اشتغال كارگر تنشي به مراتب بالاتر از ظرفيتهاي طبيعي (جسمي و رواني) در وي ايجاد گردد كه نتيجه آن بيماري شغلي و عوارضي ناشي از آن بوده و... مستنبط از تعريف فوق اين است كه مشاغل سخت و زيانآور وقتي مصداق خارجي پيدا مينمايد كه كارهاي مزبور در محيط كار و يا بهاصطلاح «كارگاه» انجام گيرد لذا تصور شغل سخت و زيانآور بدون تصور «كارگاه» منطقاً و قانوناً ممكن نميباشد. ازجمله موضوعات بسيارمهم در ماده واحده سال 1380 كه بايد موردكمال توجه قرارگيرد بحث تأمين مالي اجراي مفاد مصوبه است. همانگونه كه ماده واحده در بندهاي 4 و 6 جزء (ب) مقرر نموده است تأمين مالي ماده واحده از محل افزايش نرخ حق بيمه به ميزان 4% نسبت به حق بيمه مقرر در قانون تأميناجتماعي است. استناد به بحث تأمين مالي جهت اثبات اين مدعا كه ماده واحده فقط شامل كارگاههاي موجود ميباشد اينگونه است كه افزايش 4% حق بيمه در رابطه با كارگاههايي كه برچيده و وجود خارجي ندارند موضوعاً منتفي است. زيرا حق بيمه در رابطه با كارگر قابل تصور است و زماني كه كارگري بهدليل فقدان كارگاه اشتغال بهكار ندارد چگونه ميتوان حق بيمه مقرر در قانون تأميناجتماعي به اضافه 4% را از كارفرما مطالبه نمود باعنايت به جميع مطالب استدعاي رد شكايت شكات را دارد. هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در تاريخ فوق با حضور رؤساي شعب بدوي و رؤسا و مستشاران شعب تجديدنظر تشكيل و پس ازبحث و بررسي و انجام مشاوره با اكثريت آراء به شرح آتي مبادرت به صدور رأي مينمايد: