ماده 1 ـ
تعاريف
به جز در مواردي كه فحواي عبارت معني ديگري را ايجاب نمايد، از لحاظ اين موافقتنامه
الف ـ اصطلاح "كنوانسيون" به كنوانسيون هواپيمايي كشوري بينالمللي كه در تاريخ 7 دسامبر 1944 در شيكاگو براي امضاء مفتوح گرديده اطلاقميشود و همچنين شامل الحاقيهاي كه به موجب ماده 90كنوانسيون و هر اصلاحيه، الحاقيه يا كنوانسيون كه به موجب مواد 90 و 94 آن تصويب شدهاست تا جايي كه براي هر دو طرف متعاهد نافذ باشد خواهد بود.
ب ـ عبارت "مقامات هواپيمايي" در مورد جمهوري اسلامي ايران اطلاق ميشود به "رييس سازمان هواپيمايي كشوري" و هر شخص يا مقامي كه مجازبه انجام وظايف فعلي آن سازمان و يا وظايف مشابه آن باشد و در مورد كشور قطر به وزير حمل و نقل و ارتباطات و هر شخص يا مقامي كه مجاز بهانجام وظايف فعلي آن وزير باشد.
ج ـ عبارت "شركت هواپيمايي تعيين شده" اطلاق ميشود به يك شركت هواپيمايي كه به موجب مفاد مواد 3 موافقتنامه حاضر تعيين شده و اجازهفعاليت يافته باشد.
د ـ اصطلاح ظرفيت در مورد يك هواپيما اطلاق ميشود به ميزان بارگيري مؤثر آن هواپيما در يك مسير يا قسمتي از يك مسير و اصطلاح ظرفيت درمورد "سرويس مورد توافق" اطلاق ميشود به ظرفيت هواپيما در چنين سرويس ضربدر دفعات پرواز چنين هواپيمايي طي زمان معين و در طي و ياقسمتي از مسير.
ه ـ اصطلاح "سرزمين" در مورد يك كشور اطلاق ميشود به مناطق خاكي و آبهاي سرزميني مجاور آن كه تحت حاكميت و سلطه آن كشور است.
و ـ عبارت "سرويس هوايي" "سرويس هوايي بينالمللي" "شركت هواپيمايي" و "توقف به منظورهاي غير ترافيك" به ترتيب داراي همان معاني استكه در ماده 96 كنوانسيون به آنها داده شده است.
تفاهم حاصل است كه عناوين مواد موافقتنامه حاضر معاني هيچ يك از مقررات آن را به نحوي از انحاء محدود نميكند يا توسعه نميدهد.