عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.

تعاريف عملياتي

واژه‌هاي مورد استفاده در اين سند با تعاريف ذيل مورد استفاده قرار گرفته‌اند:
( چشم‌انداز: آميزه‌اي از ارزش ‌داوري‌هاي مبتني بر ايدئولوژي نظام ‌و واقعيت‌هاي اجتماعي‌، فرهنگي‌، اقتصادي و زيست‌ محيطي جامعه است‌، که تصوير سازگاري از آينده ممكن و مطلوب‌ را ترسيم نمايد1.
‌( مأموريت: كليه مسائل و برنامه‌هايي را كه بيانگر فلسفه وجودي‌، نوع ‌فعاليت‌، مخاطبان و چگونگي انجام‌ كارهاي ‌يك‌ سازمان ‌در سطح‌ جامعه است مأموريت سازمان مي‌گويند.
( راهبرد: چارچوبي است كه مجموعه جهت‏گيري‌ها، حركات و اقدامات را براي دست‏يابي به‏ اهداف ترسيم مي‏كند و نظام كلي اولويت‏گذاري را براي به دست آوردن موقعيت‌هاي مطلوب و خنثي كردن تهديدها در حال و آينده مشخص مي‏كند.
( خط‌مشي: رهنمودهايي است كه در تعيين اولويت‌ها و انتخاب هدف‌ها، مداخله‏ها و رويه‏هاي تصميم‏گيري درباره منابع به كار مي‏رود.2
( جامعه دانايي‌محور: جامعه‌اي نوين است که در آن مركزيت توجه از توليد و فرآوري محصولات به فرآوري دانش و دانايي تغييريافته و همچنين اهميت نقش فكر و دانايي در مقايسه با نقش منابع فيزيكي افزايش مي‌يابد.
( فناوري ارتباطات و اطلاعات: از هم‌پوشاني و تعاطي سه حوزه كامپيوتر، اطلاعات و مخابرات به نحوي شكل گرفته است كه به مجموعه بهره‏وران، قابليت جمع‏آوري اطلاعات، پردازش و ارسال آن به هر نقطه ديگري را مي‌دهد.
( توسعه پايدار: توسعه‌اي است که نيازهاي امروز را فراهم مي‌نمايد، بدون آنکه لطمه‌اي به توانايي نسل‌هاي آينده براي برآورده کردن نيازهايشان وارد نمايد.
( جامعه اطلاعاتي: جامعه‌اي است كه در آن محدوديت‌هاي مربوط به فاصله زماني و مكاني در انجام فعاليت‌ها به شـدت كمرنگ شده‌اند و اهمـيت مرزهاي جغرافيائي در
تعاملات اقتصادي، فرهنگي و سياسي كاهش يافته است. اطلاعات به گونه‌اي بسيار وسيع توليد شده، مبادله مي‌گردد و مورد استفاده قرار مي‌گيرد. الگوهاي زندگي و كار در نتيجه فراگيرشدن كاربري فناوري ارتباطات و اطلاعات دستخوش تغييرات بسيار وسيع شده‌اند و تأثيرپذيري اقتصادي، فرهنگي و سياسي جوامع از يكديگر فوق‌العاده تسهيل شده است.
( كاركنان دانا: افرادي که به وسيله پردازش اطلاعات موجود به منظور خلق اطلاعات جديد، جهت تعريف و حل مشکلات سازمان، ارزش خلق مي‌نمايند.
( سازمان يادگيرنده: سازماني است كه مهارت ايجاد، كسب و انتقال دانش را داشته و منش خود را در جهت بهره‌گيري از دانش نوين و متعلقاتش، دستخوش تحول مي‌سازد.
( با عنايت به متن مصوبه شوراي‌عالي آموزش و پرورش1 در تهيه و تنظيم اين سند، نگاه به فناوري اطلاعات و ارتباطات، نگاه توانمند‌ساز در آموزش و پرورش بوده است.
( نگرش حاكم در تدوين اين سند، استفاده از فرصت‌ها در برابر تهديدها بوده است، اگرچه در اسناد بخشي، تهديدها نيز مورد مداقه قرار گرفته‌اند.
( از آنجا كه اين سند در « برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران»2 تهيه گرديده، مفروض است كه در پايان برنامه چهارم، مورد بازنگري قرار خواهد گرفت.
( با توجه به آنكه « سند ملي آموزش و پرورش» در دست تهيه مي‌باشد، مفروض است كه سند حاضر، پس از تدوين سند مذكور و به تبعيت از آن بازنگري و اصلاح خواهد شد.