ماده 1 : تعاريف
واژگان واصطلاحات مندرج اين دستورالعمل در معاني مشروح ذيل به کار ميرود:
قانون: قانون اجراي سياستهاي کلي اصل 44 قانون اساسي.
بازار: به فضايي جغرافيايي يا مجازي اطلاق ميشود که در آن خريداران و فروشندگان، کالاها و خدمات مشابه يا جانشين نزديک را مبادله ميکنند.
کالا: هر شيء منقول يا غيرمنقول اعم از فيزيکي يا الکترونيکي که ميتواند مورد مبادله و استفاده قرار گيرد.
خدمت: محصول غيرملموسي که استفاده از آن از فرآيند توليد آن قابل تفکيک نيست.
بنگاه: واحد اقتصادي که در توليد کالا يا خدمت فعاليت ميکند، اعم از آنکه داراي شخصيت حقوقي يا حقيقي باشد.
شرکت: شخص حقوقي که با رعايت قانون تجارت يا قانون خاص حسب مورد تشکيل شده باشد.
ادغام: اقداميکه براساس آن چند شرکت، ضمن محو شخصيت حقوقي خود، شخصيت حقوقي واحد و جديدي تشکيل دهند يا در شخصيت حقوقي ديگري جذب شوند.
ادغام افقي: ادغام دو يا چند شرکت که داراي توليدات کالا و خدمات مشابه و يا جانشين هستند.
ادغام عمودي: ادغام دو يا چند شرکت که فعاليت و محصول آنها پيشنياز فعاليت و محصول شرکت ديگر است.
تملک: هرگونه خريد و يا کنترل سهام، سرمايه و دارايي اعم از فيزيکي و يا معنوي در بورس، فرابورس و يا خارج از بازار سرمايه که موجب انتقال «نفع يا عين» به خريدار (اعم از شخص حقوقي يا حقيقي و يا بستگان درجه اول شخص حقيقي يا مديران شخص حقوقي)بهصورت مستقيم و يا غيرمستقيم شود.
شاخص تمرکز هرفيندال ـ هيرشمن (HHI): عبارت است از مجموع مربعات سهم درصدي تعداد و يا ارزش محصولات (هرکدام که مناسبتر باشد) شرکتهاي فعال در بازار محصولات مرتبط عرضه شده در داخل کشور.