-
شماره انتشار در روزنامه رسمی :21423
-
تاریخ انتشار در روزنامه رسمی :1397/07/09
-
دستگاه مجری:[شوراي عالي شهرسازي و معماري استان مازندران]
مصوبه
شماره 300/68469
شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران
مورخ 1397/05/27
مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران پيرامون لزوم تهيه طرح ويژه توسعه استان مازندران
شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه 1397/4/11 خود پس از شنيدن گزارش استانداري استان مازندران در خصوص ضرورت تهيه طرح ويژه توسعه استان با توجه به شتاب تحولات و استقرار فعاليتهاي بيبرنامه و حساسيتهاي محيطي استان، با تهيه برنامه ويژه توسعهاي ـ حفاظتي استان مازندران موافقت و مقرر کرد برنامه يادشده در چارچوب محورهاي زير تهيه و پس از تصويب در شوراي برنامهريزي استان به تصويب نهايي شوراي عالي شهرسازي و معماري برسد. مدت زمان تهيه و تصويب طرح و انجام مراحل فوق، ضمن توجه به موارد زير، حداکثر 18 ماه خواهد بود.
• تصويب شرح خدمات طرح پس از انتخاب مشاور در شوراي برنامهريزي و توسعه استان و سپس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران.
• تأمين اعتبار توسط وزارت راه و شهرسازي و عقد قرارداد توسط اداره کل راه و شهرسازي استان مازندران.
• محدود کردن مدت زمان فرآيند تهيه و بررسي شرح خدمات به يک بازه دو ماهه.
• محدود کردن مدت زمان انتخاب مشاور به يک بازه يک ماهه.
• محدود کردن مدت زمان فرآيند بررسي و تصويب شرح خدمات در شوراي برنامهريزي و توسعه استان و شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران به يک بازه دو ماهه.
برنامه و محورهاي تهيه آن
برنامه توسعهاي ـ حفاظتي استان مازندران براي هدايت توسعه در مناطق و عرصههاي حساس زيستمحيطي و اجتناب از پيامدهاي ناخواسته استقرار بيرويه و نسنجيده فعاليتها بايد با تأکيد بر سازوکارهاي قانوني، مالي و اقتصادي صورت گيرد.
1ـ اصول رويهاي
1ـ1ـ رقابتپذيري منطقهاي و بخشي
در تهيه برنامه توسعهاي استان بايد به رقابتپذيري منطقهاي و ميان بخشي بهمنظور بالفعل کردن ديگر مزيتهاي منطقه از جمله ظرفيت دريا و سواحل با حفظ اراضي جنگلي به همراه کاهش فشارهاي زيستمحيطي حاصل از بهرهبرداري يگانه از منابع طبيعي توجه لازم شود.
2ـ 1ـ ارتقاي مشارکت گروههاي ذينفع و ذينفعان
در راستاي ارتقاي سرمايه انساني و آموزش در جريان عمل، ضرورت دارد مشارکت مؤثر کليه کنشگران از مجراي تهيه برنامه محقق شود.
3ـ 1ـ شفافيت و علنيت
اين برنامه به شيوهاي شفاف و علني در راستاي تحقق عدالت اجتماعي تهيه خواهد شد.
4ـ 1ـ تحقق پذيري
احکام برنامه بايد مبتني بر شراکت همه کنشگران باشد که نتيجه آن ابتناي اين احکام بر سازوکارهاي اقتصادي، مالي، پولي، قانوني، تعيين مجريان، عاملان و بازههاي زماني اجراي احکام حسب اولويتبندي خواهد بود.
5 ـ 1ـ ساختار مديريت و راهبري طرح
با تشکيل شوراي راهبري طرح ويژه در استان با رياست استاندار محترم (يا معاون هماهنگي امور عمراني)، مديران کل راه و شهرسازي، جهاد کشاورزي، صنعت، معدن و تجارت، ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و رئيس سازمان مديريت و برنامهريزي، آب منطقهاي، محيط زيست و نمايندگان اصناف ازجمله اتاق صنعت، اتاق بازرگاني، خانه کشاورز، خانه کارگر و... همچنين يک نماينده از سمنها و يک نماينده از دبيرخانه شوراي عالي (دفتر طرحهاي کالبدي) طرح ويژه استان هدايت ميگردد.
2ـ اصول محتوايي
1ـ 2ـ مديريت تقاضاها در بخشهاي اقتصادي
استان مازندران به علت طبيعت زيبا و سبز و نزديکي به منطقه شهري تهران، آماج گردشگران کوتاه مدت (پايان هفته و ديگر تعطيلات) و مسکن دوم، خانههاي ويلايي و شهرکهاي تفريحي است. ارزش افزوده اين نوع فعاليت باعث شده است تقاضا براي ديگر فعاليتهاي اقتصادي (کشاورزي، صنعتي و خدمات غيرگردشگري) بسيار کاهش يابد. اين امر علاوه بر آن که با طبيعت حساس منطقه ناسازگار است، به شدت از آن رو که متکي بر نوسانات درآمدهاي اقشار متوسط اجتماعي است، آسيبپذير مينمايد. بنابراين بايد تمهيداتي براي فعال کردن ديگر مزيتهاي منطقهاي و ايجاد ترکيبي متوازن از فعاليتها به منظور استفاده از صرفههاي مقياس بر اساس مزيتهاي منطقهاي در راستاي خروج از اين تنگنا انديشيد. باالطبع اين مهم نيازمند يکپارچگي برنامه است.
ضمناً شوراي عالي مقرر نمود تهيه و تصويب هر گونه طرح فرادست (طرحهاي با مقياس فراتر از طرح جامع شهري) در استان موکول به تصويب اين طرح و اخذ نتايج آن گردد.
مراتب جهت استحضار و صدور دستور انعكاس و اقدام اعلام ميشود.