نظريّه 6941/7 ـ 1382/9/17 اداره كل حقوقي قوه قضائيه:
1ـ منظور مقنن در ماده 10 قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور با اصلاحات بعدي وزير يا بالاترين مقام دستگاه اجرايي است نه خود دستگاه.
2ـ نظرات ابرازي از سوي بازرسان سازمان بازرسي كل كشور حسب مورد ممكن است متضمن اعلام جرم يا تخلف اداري و يا پيشنهادهاي اصلاحي باشد كه در صورت وقوع بزه مراتب جهت رسيدگي و صدور حكم مقتضي به مراجع قضايي اعلام خواهد شد و در صورت وقوع تخلف اداري هيأتهاي رسيدگي به تخلفات اداري دستگاه متبوع مستخدم متخلف وظيفه رسيدگي و صدور حكم مقتضي خواهد داشت و در خصوص اجراء پيشنهادات اصلاحي نيز ماده 10 قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور بهعنوان ضمانت اجراء تعيين و در صورت تخطي از آن به استناد ماده 9 قانون مزبور مراتب به قوّهقضائيه اعلام خواهد شد. بنابراين سازمان بازرسي كل كشور صرفاً اعلام كننده جرم و تخلف است و ارائهكننده پيشنهادات اصلاحي، و دستگاههاي اجرايي نيز دفاعكننده و پاسخگوي اتهامات انتسابي در برابر دستگاههاي ذيربط، بدين ترتيب تعارض به معناي اخص كلمه هيچگاه معني پيدا نميكند.
3ـ مواد 9 و 10 قانون تشكيل سازمان بازرسي كل كشور ضمانت اجراء پيشنهادهاي اصلاحي سازمان بازرسي كل كشور در گزارشهاي تنظيمي است.