تبصره ماده 74 (اصلاحي 1345/11/27)ـ
دفاتر اسناد رسمي مكلفند قبل از انجام معامله از شهرداري كتباً مفاصاحساب نسبت به عوارض ملك مورد معامله خواستار شوند و شهرداري موظف است ظرف مدت ده روز پس از وصول نامه دفترخانه اسناد رسمي مفاصاحساب را ارسال يا ميزان بدهي ملك را به دفترخانه اعلام دارد.
مالك ملزم است عوارض تعيين شده از طرف شهرداري را براي امكان انجام معامله به بانك پرداخت نمايد و اگر مالك به تشخيص شهرداري اعتراض داشته باشد مبلغ تعيين شده از طرف شهرداري را در صندوق ثبت به وديعه خواهد گذاشت و رسيد ثبت به منزله مفاصاحساب تلقي و معامله انجام خواهد شد. صندوق ثبت مكلّف است صورتي با قيد مشخصات كامل توديعكنندگان عوارض وملك مورد معامله را بلافاصله بعد از توديع به شهرداري ارسال دارد وبه محض اعلام شهرداري مستند به رأي كميسيون رفع اختلاف يا مراجع توافق و يا انصراف كتبي مالك از اعتراض مبلغ توديع شده را به نام هر مؤدي تفكيكاً به حساب بانكي شهرداري پرداخت كند و هرگاه كميسيون رفع اختلاف يا مراجع توافق اعتراض مالك را كلاً يا بعضاً وارد تشخيص بدهد صندوق ثبت تمام يا قسمتي از وجه توديع شده را بر حسب مورد به مالك مسترد ميدارد.