ماده 1ـ
در اين آييننامه واژهها و اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار ميروند:
الف ـ حقوق مصرفكننده: حقوقي كه عرضهكنندگان كالا و خدمات منفرداً و مشتركاً از حيث صحت، كميت، كيفيت و سلامت كالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرايط مندرج در قوانين و يا مندرجات قرارداد مربوط يا عرف بايد در مورد هر شخص حقيقي يا حقوقي كه كالا يا خدمتي را خريداري ميكند در معاملات رعايت كنند.
ب ـ انجمن ملي: انجمن حمايت از حقوق مصرفكنندگان در سطح ملي و كشوري
پ ـ انجمن استان: انجمن حمايت از حقوق مصرفكنندگان در حوزه جغرافيايي استان
ت ـ انجمن شهرستان: انجمن حمايت از حقوق مصرفكنندگان در حوزه جغرافيايي شهرستان
ث ـ مراجع نظارتي: ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستانها، سازمانهاي صنعت، معدن و تجارت استان و سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان به ترتيب به عنوان مرجع نظارت بر انجمنها در سطح شهرستان، استان و ملي (كشور).
ج ـ قانون: قانون حمايت از حقوق مصرفكنندگان ـ مصوب 1388ـ
چ ـ انجمن: انجمنهاي حمايت از حقوق مصرفكنندگان
ح ـ سازمان حمايت: سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان
خ ـ مرجع رسيدگي كننده: سازمان تعزيرات حكومتي
د ـ بازرس: بازرسان موضوع مواد (15) و (17) قانون.