2ـ
اقدامات و تسهيلاتيكه شركتهاي بيمه برابر مسئوليت قانوني خود مقرر است در اين خصوص ارائه دهند:
1/2ـ معرفي كانالهاي ارتباطي (تلفن، نمابر و يا هر وسيله ديگر) با شعب و يا نمايندگي شركتهاي بيمه در سراسر كشور به نيروي انتظامي و مراجع قضايي براي ارتباط و فراخواني در فرآيند حوادث رانندگي و رسيدگي به پروندههاي بيمهاي.
2/2ـ پرداخت خسارت ديه متوفي به اولياء دم حداكثر ظرف 15 روز پس از دريافت آخرين مدارك لازم.
3/2ـ پرداخت خسارت صدمات قطعي حداكثر ظرف15 روز پس از اعلام مرجع قضايي.
4/2ـ پرداخت 50% ميزان تقريبي ديه و يا ارش (بنا به نظريه اوليه پزشكي قانوني) به زيانديده.
5/2ـ اعلام نظر در خصوص اصالت بيمهنامه و ارائه ساير نظرات كارشناسي به مرجع قضايي براي كمك و تسريع در رسيدگي به پرونده تصادفات منجر به جرح و فوت.
6/2ـ در موارديكه زيان ديده و يا اولياء دم به هر علت از دريافت وجه ديه امتناع كنند، شركتهاي بيمه ميتوانند مبلغ ديه را به حساب صندوق تأمين خسارتهاي بدني و يا صندوق دادگستري (هر كدام كه در دستورالعمل تسريع در پرداخت خسارات جاني بيمه شخص ثالث به تصويب رسيده و ابلاغ گردد) واريز نمايند. اين اقدام به منزله ايفاي تعهد شركت بيمه و مقصر حادثه محسوب گردد و شرط يومالادا مشمول اين گونه موارد نگردد.