عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.
  • شماره انتشار در روزنامه رسمی :18501
  • تاریخ انتشار در روزنامه رسمی :1387/6/14
  • شماره ابلاغ :شماره8/10739/120
  • تاریخ ابلاغ :1387/5/21
  • دستگاه مجری:[وزارت آموزش و پرورش]
مصوبه‌‌ شوراي عالي آموزش و پرورش مورخ 1387/4/25

مصوبه هفتصد و هفتادمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش مورخ 1387/4/25 موضوع: اصول و چارچوب برنامه و فعاليت‌هاي آموزشي و پرورشي دوره پيش دبستاني (ويژه مربيان و دست‌اندركاران) وزارت آموزش و پرورش

با عنايت به بند 6 مصوبه جلسه422 شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورخ 1377/4/16 مبني بر اينكه « كليه مسائل آموزش پيش‌دبستاني در شوراي عالي آموزش و پرورش مطرح شود» و با توجه به بند الف تبصره4 ماده 3 قانون تاسيس مدارس غيرانتفاعي و با استناد به ماده 5 اساسنامه دوره پيش‌دبستاني مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش اصول و چارچوب راهنماي برنامه و فعاليت‌هاي آموزشي و پرورشي مراكز پيش‌دبستاني براي استفاده‌ي دست‌اندركاران، كارشناسان آموزش و پرورش و توليدكنندگان مواد آموزشي و پرورشي به شرح زير تصويب مي‌شود:
1ـ آموزش و پرورش به عنوان تنها مرجع صادركننده مجوز تاسيس مراكز دوره پيش از دبستان محسوب مي‌شود و كليه مراكز پيش‌دبستاني اعم از مراكز وابسته به آموزش و پرورش و ساير نهادهاي دولتي و غيردولتي (از جمله سازمان بهزيستي) ملزم به تطبيق برنامه‌هاي خود با اين مصوبه مي‌باشند.
2ـ سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي موظف است راهنماي تفصيلي دوره پيش‌دبستاني به همراه راهنماي برنامه انس با قرآن و نيز راهنماي برنامه زبان‌آموزي كودكان مناطق دوزبانه را تدوين نمايد. اين راهنما پس از تاييد اعضاي شوراي عالي آموزش و پرورش لازم‌الاجرا خواهد بود.
3ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است زمينه توليد برنامه و محتواي آموزش‌هاي توجيهي براي مربيان، مسئولان و دست‌اندركاران و نيز توليدكنندگان رسانه‌هاي آموزشي مراكز پيش‌دبستاني را براساس اين مصوبه فراهم نمايد.
4ـ دوره آموزش پيش از دبستان به عنوان آموزش غيررسمي، با مشاركت مردم و نهادهاي غيردولتي اجرا مي‌شود.
5 ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است بر اجراي صحيح مفاد اين مصوبه در همه مراكز دوره پيش‌دبستاني نظارت نمايد و گزارش عملكرد آن را به صورت دو سالانه به شوراي عالي آموزش و پرورش ارائه نمايد.
رويكرد برنامه و فعاليتهاي دوره‌ي پيش‌دبستاني
از آنجايي كه سال‌هاي اوليه زندگي كودك زيربناي تكوين شخصيت اوست، چنانچه تعليم و ترتيب كودك در دوران سيادت مبتني بر فطرت الهي به خوبي سامان يابد اميد مي‌رود در آينده سرشت حقيقت‌جويي، فضيلت‌خواهي، عبوديت و ...... در او بروز نمايد، از اين رو، برنامه و فعاليت‌هاي دوره پيش‌دبستان با رويكرد « شكوفايي فطرت الهي» طراحي و تدوين مي‌گردد.
اصول حاكم بر فعاليت‌هاي آموزشي و پرورشي دوره‌ي پيش‌دبستاني
1ـ هماهنگ با اهداف و محتواي دوره‌ي ابتدايي باشد.
2ـ به فرهنگ بومي و محلي كودكان عنايت داشته و محتواي مورد نياز به صورت غيرمتمركز تدوين شود.
3ـ تفاوت‌هاي، فردي و نقش‌هاي جنسيتي را به رسميت بشناسد.
4ـ فعاليت‌ها، تلفيقي، پودماني و انعطاف‌پذير باشد و متناسب با توانايي‌ها، نيازها و علايق فطري كودكان و رعايت عنصر شادي و نشاط كودكانه طراحي شود.
5 ـ بر مشاركت و نقش فعال خانواده در دست‌يابي به اهداف تاكيد داشته باشد.
6 ـ ارزش‌يابي نوآوران بر اساس مشاهده رفتار و عملكرد گروهي آنان با رويكرد و تشويقي صورت گيرد.
اهداف برنامه و فعاليت‌هاي دوره پيش‌دبستاني
اهداف برنامه و فعاليت‌هاي دوره پيش‌دبستان برگرفته از اهداف مندرج در اساسنامه دوره پيش‌دبستاني مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش و متناسب با شرايط سني نوآموزان به شرح زير مي‌باشد:
1ـ پرورش مهارت‌هاي جسمي ـ حركتي.
2ـ پرورش روحيه و رفتار عاطفي.
3ـ پرورش مهارت‌هاي ذهني.
4ـ پرورش صفات اخلاقي و رفتارهاي اجتماعي مبتني بر ارزش‌هاي اسلامي.
5 ـ انس با قرآن و علاقه به يادگيري آن.
6 ـ پرورش ذوق هنري و زيبايي‌شناسي.
7ـ تقويت حس ديني و علايق مذهبي.
8 ـ پرورش هويت ملي.
9ـ پرورش مهارت‍هاي زبانهاي فارسي.
10ـ ارتقاي سطح بهداشت و ايمني.
11ـ آشنايي با محيط‌زيست و علاقه و انس با طبيعت و حفظ آن.
ويژگي‌هاي عمومي مربيان پيش‌دبستاني
1ـ دانش و توانايي برقراري ارتباط خوب و صحيح با كودكان والدين و كاركنان را داشته‌باشد.
2ـ به حرفه و كارخود علاقمند بوده، اعتماد به نفس، صبر و حوصله كافي را براي كار با كودكان داشته باشد.
3ـ روحيه‌اي شاد و ظاهري آراسته با رعايت شئونات اسلامي داشته باشد.
4ـ از سواد قرآني برخوردار باشد و به آموزش قرآن در دوره‌ي پيش‌‌دبستان علاقه‌مند باشد. مربيان مراكز پيش دبستاني اقليت‌هاي مذهبي از اين شرط مستثني هستند.
5 ـ با عناصر « راهنماي تفصيلي برنامه و محتواي ‌آموزشي و پرورشي دوره پيش‌دبستاني»، ((دوزبانه) كه در قالب آموزش مربيان پيش‌دبستاني توسط عالي آموزش و پرورش پيش‌بيني مي‌شود) آشنا و مهارت‌هاي لازم را كسب كرده است.
6 ـ از سـلامت جسمي و رواني لازم بـراي انجـام وظيفه و قـدرت بيان شيوا برخوردار باشد.
7ـ به اصول اخلاقي پايبند باشد.
8 ـ حداقل داراي مدرك كاردان مرتبط باشد.
ارزش‌يابي
ـ ارزش‌يـابي در دوره‌ي پيـش‌دبسـتان با مشـاهده عملكرد گروه نـوآموزان صورت مي‌گيرد.
ـ ارزش‌يابي كودكان بايد حين فرايند يادگيري صورت گرفته، رشد آنان را در همه‌ي ابعاد اجتماعي، عاطفي، اخلاقي و اعتقادي، شناختي و جسماني مورد سنجش قرار دهد و به منظور به پيشرفت نوآوران در امر يادگيري انجام شود.
ـ عملكرد كودك را نبايد با عملكرد كودك ديگر مقايسه كرد و رفتار هر كودك تنها با رفتار گذشته‌ي خودش قابل مقايسه است؛ بنابراين با توجه به اصول و اهداف برنامه، دست‌يابي كودك به حدّ معيني از يادگيري مورد انتظار نيست.
ـ ارزش‌يابي، فرصتي است كه، مربي كارخود را نيز ارزيابي كند تا از اين طريق در كيفيت بخشي به فرآيند ياددهي ـ يادگيري فعالانه بكوشد.
ـ ارزش‌يابي بايد بر اساس محتواي فعاليت مربوط انجام گيرد و نتيجه‌ي آن به منظور همكاري و هماهنگي بيش‌تر با اولياي كودكان، به ايشان گزارش شود.
ـ ارزش‌يابي در اين دوره از طريق مشاهده‌ي رفتار كودك در گروه و به صورت توصيفي انجام مي‌گيرد و از هرگونه آزمون و نمره‌دهي و صدور كارنامه بايد پرهيز شود.
محتواي آموزشي و پرورشي دوره پيش‌دبستاني
محتواي متداول در اين دوره مشتمل بر عناوين زير است:
انس با قرآن، شعر و سرود، بازي، نقاشي، كاردستي، نمايش خلاق، بحث و گفت‌وگو، مشاهده، آزمايش، گردش علمي و تماشاي فيلم و آشنايي با نحوه استفاده از فن‌آوري‌هاي جديد. اين فعاليت‌ها در فرايند توليد محتواي آموزشي، با نگاه‌تلفيقي به حوزه‌هاي‌يادگيري ديني، اجتماعي، هنري، رياضي، تربيت بدني و علوم، طراحي و با هدايت مربي، به روش فعال به اجرا در مي‌آيند.
مدت زمان برنامه در اين دوره شامل حداكثر 5 روز در هفته با حدود 5/3 ساعت فعاليت روزانه مي‌باشد.
موضوع: اصول و چارچوب برنامه و فعاليت‌هاي آموزشي و پرورشي دوره پيش‌دبستاني در هفتصد و هفتادمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش مورخ 1387/4/25 به تصويب رسيد.
دبير شورا ‌ـ مهدي نويد رييس جلسه ـ عليرضا علي‌احمدي
اصول و چارچوب برنامه و فعاليت‌هاي آموزشي و پرورشي دوره پيش‌دبستاني مورد تاييد است.
رييس‌جمهور و رييس شوراي عالي آموزش و پرورش ـ محمود احمدي‌نژاد