عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.

ماده (8):

براي دارندگان نقص عضو مؤثر در ارزشيابي كتبي، شفاهي و عملي، مدير مدرسه با اطلاع اداره آموزش و پرورش متبوع، تسهيلاتي متناسب با نقص عضو فراهم مي‌نمايد. اين‌گونه افراد در صورت لزوم از ارزشيابي دروس عملي‌كه از نظر جسمي قادر به انجام نمي‌باشند معاف مي‌شوند. در چنين صورتي اگر درس يا دروس مذكور دو نوع ارزشيابي (کتبي/ شفاهي ـ عملي) داشته باشد، براي ارزشيابي کتبي يا شفاهي نمره 20 منظور مي‌شود و اگر ارزشيابي درس صرفاً عملي باشد نمره‌اي منظور نخواهد شد، در اين حالت صورت جلسه‌اي به امضاي مدير و دو نفر از معلمان تنظيم و تسهيلات فراهم شده مستند به اين ماده در آن درج مي‌شود. علاوه بر آن لازم است موضوع در ستون ملاحظات دفتر ثبت ارزشيابي و كارنامه تحصيلي اين قبيل دانش‌آموزان در اين خصوص توضيح داده شود.
تبصره 1ـ ارزشيابي عملي درس تربيت بدني براي دانش‌آموز موضوع اين ماده بايد متناسب با توانايي جسمي وي توسط معلم مربوط انجام شود. شيوه‌نامه مربوط توسط وزارت آموزش و پرورش تهيه و ابلاغ خواهد شد.
تبصره 2ـ دانش‌آموز استثنايي (نابينا، جسمي ـ حرکتي) و دانش‌آموزي که در زمان برگزاري ارزشيابي و يا قبل از آن دچار سانحه‌اي شود به نحوي‌كه قادر به نوشتن نباشد، مي‌توانند از منشي مناسبي كه از طرف مدير مدرسه تعيين مي‌شود استفاده نمايند.
تبصره3ـ چنانچه دانش‌آموزي به دليل بيماري خاص قادر به حضور در جلسه ارزشيابي‌ پاياني نباشد با درخواست ولي و ارايه گواهي پزشك و با نظر مدير، يکي از معلمان در خارج از مدرسه از وي ارزشيابي به عمل مي‌آورد.
تبصره 4ـ با توجه به شرايط خاص جسماني دانش‌آموز، مدرسه مي‌تواند با تاييد شوراي مدرسه، اقدام به برگزاري ارزشيابي دروس خاص به صورت چند گزينه‌اي، املاء صحيح و غلط، تخصيص وقت اضافي، متناسب‌سازي سوالات براي دانش‌آموزان استثنايي، جايگزين کردن نمره بخش کتبي به جاي شفاهي يا بالعکس براي وي نمايد.
تبصره5 ـ دانش‌آموزان استثنايي که به علت اختلال تکلمي شديد قادر به خواندن نيستند (به استثناي دانش‌آموزان ناشنوا)، از ارزشيابي درس قرائت فارسي معاف مي‌باشند.
تبصره6 ـ دانش‌آموزاني که داراي اختلال جسمي ـ حرکتي، نابينايي و يا ناشنوايي هستند، از آموزش و ارزشيابي درس آموزش دفاعي معاف مي‌باشند.