ماده 5 ـ
تكاليف امور ثبت اسناد عبارت است از:
1ـ كليه امور مربوطه به عموم دفاتر اسناد رسمي و دفاتر ازدواج و طلاق اعم از صدور ابلاغ عزل و نصب و رسيدگي مقدماتي به تخلفات صاحبان دفاتر و شكايات واصله از متصديان دفتر و تهيه وسائل تعقيب طبق مقررات و تنظيم وحفظ پروندههاي صاحبان دفاتر.
2ـ تهيه دستور رفع اشكالات و اختلافاتي كه در تنظيم اسناد توليد و از طرف صاحبان دفاتر يا ادارات و دوائر ثبت تقاضاي تعيين تكليف ميشود.
3ـ انجام كليه اموري كه بموجب قانون و نظامنامههاي دفتر اسناد رسمي بعهده امور ثبت اسناد گذارده شده.
4ـ صدور آگهي مورد ماه يك قانون ازدواج و طلاق و ماده 47 قانون ثبت اسناد.
5 ـ تصديق امضاء صاحبان دفاتر در مورد اسنادي كه به خارج كشور ايران فرستاده ميشود
6 ـ رسيدگي به شكايات اجرائي واصله از مركز و ولايات و صدور دستورات لازمه
7 ـ دريافت آمارهاي رسمي و ازدواج و طلاق كه از مراكز ثبتي ميرسد و تنظيم خلاصه آنها در دفتر خاص
8 ـ مراقبت در ثبت شركتها و علائم صنعتي و تجارتي طبق مقررات و قوانين مربوط به آنها