[سوال ـ سيد محمد علي ابطحي]
شماره4271هـ/ب 1381/8/4
دبير محترم شوراي نگهبان
پيرونامه شماره 4092هـ/ب مورخ 1381/5/27 با التفات به اينكه تعيين تكليف تصميمات نماينده يا نمايندگان ويژه كه نوعاً از اهميت خاصي برخوردار است موكول به اعلام نظر آن شوراي محترم ميباشد خواهشمند است با عنايت به مندرجات نامه شماره 3928هـ/ب مورخ 1381/2/8 از نتيجه اقدام انجام شده اينجانب را مطلع فرمايند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ مهدي كروبي
شماره 4092ه/ب ـ 1381/5/27
دبير محترم شوراي نگهبان
پيرونامه شماره 3928هـ/ب مورخ 1381/2/8 خواهشمند است از نتيجه اقدام انجامشده اينجانب را مطلع فرمائيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ مهدي كروبي
شماره3928هـ/ب ـ 1381/2/8
دبير محترم شوراي نگهبان
با ارسال تصويرنامه شماره 43047 مورخ 1380/9/20 معاونت محترم حقوقي و امور
مجلس متضمن متن تبصره الحاقي ماده 29 به آييننامه داخلي هيأت دولت و نيز عطف بهنظريه شماره 2254/21/80 مورخ 1380/7/5 آن شوراي محترم بطوريكه ملاحظه ميفرمائيد از يكسو دولت در مجموع، قانوناً ضرورتي به ارسال تصميمات نماينده يا نمايندگان ويژه نزد رئيس مجلس شوراي اسلامي نديده و براي حصول اطمينان بر اينكه نماينده يا نمايندگان ويژه، محدوديت خود به امور اجرائي را رعايت كنند تبصرهاي با تصريح به اين معني به آييننامه داخلي خود اضافه نمود و از سوي ديگر، نظريه فوقالذكر نه يك نظريه تفسيري و نه مصرح در تكليف قانوني نماينده يا نمايندگان ويژه به ارسال تصميمات خود نزد رئيس مجلس است. بنابراين چارهجوئي قضيه در آنست كه چنانچه مدلول نامه معاونت محترم حقوقي و امور مجلس رئيس جمهوري و تبصره الحاقي ماده 29 آييننامه داخلي دولت از نظر شوراي محترم نگهبان كافي بمقصود تلقي و در نتيجه قانوناً ضرورتي به ارسال اين قبيل تصميمات نزد رئيس مجلس شوراي اسلامي نباشد مراتب را ابلاغ و در غيراينصورت نسبت به اخذ نظر تفسيري آن شوراي محترم كه مصرح در تكليف قانوني نماينده يا نمايندگان ويژه به ارسال تصميمات خود نزد رئيس مجلس شوراي اسلامي و تكليف رئيس مجلس به بررسي اين قبيل تصميمات، انطباق آنها با قوانين و اقدامات قانوني متعاقب آن باشد اقدام فرمائيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ مهدي كروبي
شماره 43047 ـ 1380/9/20
حجتالاسلام والمسلمين جناب آقاي كروبي
رياست محترم مجلس شوراي اسلامي
عطف به مرقومه شماره 3594هـ/ب مورخ 1380/8/6 راجع به « ارسال كليه تصميمنامههاي نمايندگان ويژه براي رياست مجلس شوراي اسلامي» اعلام ميدارد:
1ـ همانگونه كه مسبوق هستيد ارسال كليه تصميمات نمايندگان ويژه در تبصره «3» الحاقي به قانون اجراي اصول (85) و (138) قانون اساسي مصوب 1379/11/4 مجلس شوراي اسلامي منظور شده بود كه شوراي محترم نگهبان صراحتاً در نظريه شماره 6186/21/78 مورخ 1378/11/20 اعلام نمودند:
نظريه شوراي نگهبان در مورد الزام بهارسال تصميمات نمايندگان ويژه براي رياست مجلس: در تبصره (3) با اسطهار اينكه اصل (127) مربوط به امور اجرايي است الزام بهارسال تصميمات مذكور در اصل (127) قانون اساسي به رئيس مجلس خلاف قانون اساسي شناخته شد.
2ـ نظريه شماره 737/21/79 مورخ 1379/5/30 شوراي محترم نگهبان و مرقومه شماره 2254/21/80 مورخ 1380/7/5 دبير محترم شوراي نگهبان نيز صراحتي به ارسال كليه تصميمات نمايندگان ويژه جهت انطباق با اصول (85) و (138) قانون اساسي ندارد.
3ـ تصميم نامه شماره 8800/ت22906هـ مورخ 1379/3/7 نمايندگان ويژه قبل از نظر تفسيري شماره 737/21/79 مورخ 1379/5/30 شوراي محترم نگهبان (درخصوص حدود اختيارات نمايندگان ويژه) صادر شده است.
4ـ شوراي محترم نگهبان در نظريه تفسيري شماره 2101 مورخ 1371/6/15 در پاسخ به استفسار رياست محترم مجلس شوراي اسلامي در مورد مسئوليت تطبيق مصوبات دولت با قانون اساسي صراحتاً اعلام داشتهاند:
نظريه تفسيري شوراي نگهبان: كلمه « قوانين» مذكور در ذيل اصل يكصدوسي وهشتم قانون اساسي شامل قانون اساسي نميشود.
درنتيجه تطبيق مصوبات دولت يا قانون اساسي از جمله اصل (127) خارج از مسئوليتهايي است كه رياست محترم مجلس شوراي اسلامي در اصول (85) و (138) قانون اساسي عهدهدار است.
5 ـ هيأت وزيران بعد از وصول نظريه شماره 737/21/79 مورخ 1379/5/30 شوراي محترم نگهبان درخصوص محدوده اختيارات نمايندگان ويژه صراحتاً طي تصويبنامه شماره 22270/ت25017هـ مورخ 1380/5/13 با الحاق تبصرهاي به ماده (29) آئيننامه داخلي هيأت دولت مقرر نمودند:
« تبصره الحاقي ماده 29 ـ تفويض اختيار دولت، موضوع اصل (127) قانون اساسي به نماينده يا نمايندگان ويژه رئيس جمهور محدود به امور اجرائي است».
سيد محمد علي ابطحي