عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.
نظریه‌‌ مورخ 1383/1/1

[سوال ـ سيد محمد علي ابطحي]

شماره4271هـ/ب 1381/8/4
دبير محترم شوراي نگهبان
پيرونامه شماره 4092هـ/ب مورخ 1381/5/27 با التفات به اينكه تعيين تكليف تصميمات نماينده يا نمايندگان ويژه كه نوعاً از اهميت خاصي برخوردار است موكول به اعلام نظر آن شوراي محترم مي‎باشد خواهشمند است با عنايت به مندرجات نامه شماره 3928هـ/ب مورخ 1381/2/8 از نتيجه اقدام انجام شده اينجانب را مطلع فرمايند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ مهدي كروبي

شماره 4092ه/ب ـ 1381/5/27
دبير محترم شوراي نگهبان
پيرونامه شماره 3928هـ/ب مورخ 1381/2/8 خواهشمند است از نتيجه اقدام انجام‎شده اينجانب را مطلع فرمائيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ مهدي كروبي

شماره3928هـ/ب ـ 1381/2/8
دبير محترم شوراي نگهبان
با ارسال تصويرنامه شماره 43047 مورخ 1380/9/20 معاونت محترم حقوقي و امور
مجلس متضمن متن تبصره الحاقي ماده 29 به آيين‏نامه داخلي هيأت دولت و نيز عطف به‎نظريه شماره 2254/21/80 مورخ 1380/7/5 آن شوراي محترم بطوريكه ملاحظه مي‎فرمائيد از يكسو دولت در مجموع، قانوناً ضرورتي به ارسال تصميمات نماينده يا نمايندگان ويژه نزد رئيس مجلس شوراي اسلامي نديده و براي حصول اطمينان بر اينكه نماينده يا نمايندگان ويژه، محدوديت خود به امور اجرائي را رعايت كنند تبصره‎اي با تصريح به اين معني به آيين‏نامه داخلي خود اضافه نمود و از سوي ديگر، نظريه فوق‎الذكر نه يك نظريه تفسيري و نه مصرح در تكليف قانوني نماينده يا نمايندگان ويژه به ارسال تصميمات خود نزد رئيس مجلس است. بنابراين چاره‎جوئي قضيه در آنست كه چنانچه مدلول نامه معاونت محترم حقوقي و امور مجلس رئيس جمهوري و تبصره الحاقي ماده 29 آيين‎نامه داخلي دولت از نظر شوراي محترم نگهبان كافي بمقصود تلقي و در نتيجه قانوناً ضرورتي به ارسال اين قبيل تصميمات نزد رئيس مجلس شوراي اسلامي نباشد مراتب را ابلاغ و در غيراينصورت نسبت به اخذ نظر تفسيري آن شوراي محترم كه مصرح در تكليف قانوني نماينده يا نمايندگان ويژه به ارسال تصميمات خود نزد رئيس مجلس شوراي اسلامي و تكليف رئيس مجلس به بررسي اين قبيل تصميمات، انطباق آنها با قوانين و اقدامات قانوني متعاقب آن باشد اقدام فرمائيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ مهدي كروبي

شماره 43047 ـ 1380/9/20
حجت‎الاسلام والمسلمين جناب آقاي كروبي
رياست محترم مجلس شوراي اسلامي
عطف به مرقومه شماره 3594هـ/ب مورخ 1380/8/6 راجع به « ارسال كليه تصميم‎نامه‎هاي نمايندگان ويژه براي رياست مجلس شوراي اسلامي» اعلام مي‎دارد:
1ـ همانگونه كه مسبوق هستيد ارسال كليه تصميمات نمايندگان ويژه در تبصره «3» الحاقي به قانون اجراي اصول (85) و (138) قانون اساسي مصوب 1379/11/4 مجلس شوراي اسلامي منظور شده بود كه شوراي محترم نگهبان صراحتاً در نظريه شماره 6186/21/78 مورخ 1378/11/20 اعلام نمودند:
نظريه شوراي نگهبان در مورد الزام به‎ارسال تصميمات نمايندگان ويژه براي رياست مجلس: در تبصره (3) با اسطهار اينكه اصل (127) مربوط به امور اجرايي است الزام به‎ارسال تصميمات مذكور در اصل (127) قانون اساسي به رئيس مجلس خلاف قانون اساسي شناخته شد.
2ـ نظريه شماره 737/21/79 مورخ 1379/5/30 شوراي محترم نگهبان و مرقومه شماره 2254/21/80 مورخ 1380/7/5 دبير محترم شوراي نگهبان نيز صراحتي به ارسال كليه تصميمات نمايندگان ويژه جهت انطباق با اصول (85) و (138) قانون اساسي ندارد.
3ـ تصميم نامه شماره 8800/ت22906هـ مورخ 1379/3/7 نمايندگان ويژه قبل از نظر تفسيري شماره 737/21/79 مورخ 1379/5/30 شوراي محترم نگهبان (درخصوص حدود اختيارات نمايندگان ويژه) صادر شده است.
4ـ شوراي محترم نگهبان در نظريه تفسيري شماره 2101 مورخ 1371/6/15 در پاسخ به استفسار رياست محترم مجلس شوراي اسلامي در مورد مسئوليت تطبيق مصوبات دولت با قانون اساسي صراحتاً اعلام داشته‎اند:
نظريه تفسيري شوراي نگهبان: كلمه « قوانين» مذكور در ذيل اصل يكصدوسي وهشتم قانون اساسي شامل قانون اساسي نمي‎شود.
درنتيجه تطبيق مصوبات دولت يا قانون اساسي از جمله اصل (127) خارج از مسئوليت‏هايي است كه رياست محترم مجلس شوراي اسلامي در اصول (85) و (138) قانون اساسي عهده‎دار است.
5 ـ هيأت وزيران بعد از وصول نظريه شماره 737/21/79 مورخ 1379/5/30 شوراي محترم نگهبان درخصوص محدوده اختيارات نمايندگان ويژه صراحتاً طي تصويب‎نامه شماره 22270/ت25017هـ مورخ 1380/5/13 با الحاق تبصره‎اي به ماده (29) آئين‏نامه داخلي هيأت دولت مقرر نمودند:
« تبصره الحاقي ماده 29 ـ تفويض اختيار دولت، موضوع اصل (127) قانون اساسي به نماينده يا نمايندگان ويژه رئيس جمهور محدود به امور اجرائي است».
سيد محمد علي ابطحي

روابــــط صریـــــــــح