-
شماره ابلاغ :5290/دش
-
تاریخ ابلاغ :1383/10/1
مصوبه
شوراي عالي انقلاب فرهنگي
مورخ 1383/8/26
شاخصهاي ارزيابي آموزش عالي
(مصوب جلسه 550 مورخ 1383/8/26 شوراي عالي انقلاب فرهنگي)
شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه 550 مورخ 1383/8/26، شاخصهاي ارزيابي آموزش عالي را به شرح زير تصويب كرد:
مقدمه
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي همواره به عنوان بالاترين مركز انديشهورزي و توليد علم جامعه محسوب شده و با حضور و فعاليت انديشمندانه متفكران، محققان، دانش پژوهان و دانشجويان در اعتلاي علمي و جهت بخشيدن
به حركتهاي فكري، اعتقادي، فرهنگي و سياسي جامعه نقشي اساسي دارند.
دانشگاهها به منظور به انجام رساندن وظايف خطير و پويايي و ارتقاي خود، نيازمـند الـگو و ابزار مـناسب براي ارزيـابي و اطمينان كيفي از روند بـرنامهها و فـرايندهاي مربوط و كارآيي و اثربخشي دانشآموختگان در بازار مشاغل مـيبـاشـند. ازسوي ديگر، نظام آموزش عالي كشور بايد با برنامهريزي دقيق در امور آموزشي، پژوهشي و تربيت نيروي انساني، براي افزايش بهرهوري و استفاده بهينه از سرمايههاي موجود دركشور تلاش نموده و بيش از پيش نويد دهنده شكوفايي و اقتدار علمي و فرهنگي جامعه باشد. دانشگاه براي حفظ پويايي خود نيازمند برنامهريزيهاي توسعهاي و راهبردي، بهبود فرايندها و روشها و كنترل مستمر كيفيت است. انجام و تحقق هر يک از امور و فرايندهاي مذکور همراه با برنامهريزي دقيق، نيازمند اطلاعات واقعي، دقيق، مرتبط و روزآمد ميباشد.
شوراي عالي انقلاب فرهنگي به منظور بررسي و ارزيابي آموزش عالي و تدوين شاخصها و ضوابط ارزيابي با بهرهگيري از مطالعات جهاني در حوزه تخصصي آموزش عالي (از جمله الگوهاي ارزيابي آموزش عالي، الگوي شبكه بين المللي تضمين كيفيت در آموزش عالي، شاخصهاي مطرح شده توسط يونسكو و….) به تدوين مولفههاي اصلي و شاخصهاي آموزش عالي درگستره ارزيابي كلان و خرد شامل بخشهاي کلي (عمومي)، آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، فرهنگي و اعتبارات و امکانات، در ابعاد كمي و كيفي اهتمام ورزيده است.
ـ ارزيابي كلان:
در اين سطح، وضع موجود آموزش عالي كشور در مقياس ملي ارزيابي ميشود و وضعيت هريك از زيرمجموعههاي آموزش عالي به صورت كلي و فراتر از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و سازمانهاي مربوط مورد بررسي قرار ميگيرد. اين ارزيابي روند آموزش عالي كشور را در هر يك از حوزههاي اصلي (زيرساختهاي آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، فرهنگي و بودجه و اعتبارات) معين و موقعيت نسبي آنها را در عرصه بينالمللي مشخص مي كند.
ـ ارزيابي خرد:
در اين سطح وضعيت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي در مقايسه با يكديگر ارزيابي ميشود. گرچه بسياري از شاخصهاي تدوين شده در دو بخش خرد و كلان مشابه هستند، ولي سطح ارزيابي متفاوت است. ارزيابي خرد نهايتاً به دستهبندي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي منجر ميگردد.
شاخصهاي ارزيابي كلان و خرد آموزش عالي شامل شاخصهاي کمي، کيفي و تحليلي آموزش عالي بوده و در 5 حوزه اصلي: شاخصهاي کلي، آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، فرهنگي و اعتبارات و امکانات تدوين گرديده است.
بخش کلي:
شاخصهاي کلي در آموزش عالي، شاخصهايي هستند که امکان جايگزيني آنها در بخشهاي آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، فرهنگي و اعتبارات و امکانات کمتر وجود داشته و بيشتر جنبه عمومي و مشترك داشتهاند.
بخش آموزشي:
شاخصهاي آموزشي شامل شاخصهاي كمي، كيفي و تحليلي است که مربوط به اعضاء هيئت علمي، برنامهها و فضاهاي آموزشي و درسي، كارشناسان آموزشي، سطوح و مقاطع تحصيلي و … ميباشد.
بخش پژوهشي:
شاخصهاي پژوهشي شامل شاخصهاي كمي، كيفي و تحليلي در ارتباط با مراكز تحقيقاتي، محققين، انتشارات تحقيقاتي (تأليف و ترجمه كتب و مقالات علمي پژوهشي و…)، كنفرانسها، همايشها و … ميباشد.
بخش دانشجويي:
شاخصهاي دانشجويي شامل: شاخصهاي كمي، كيفي و تحليلي در خصوص پذيرفتهشدگان، دانشجويان و دانشآموختگان، فضاهاي دانشجويي و … ميباشد.
بخش فرهنگي:
شاخصهاي فرهنگي شامل شاخصهاي كمي، كيفي و تحليلي مرتبط با مسائل فرهنگي و فعاليتهاي فوق برنامه و رفاهي اعضاي هيئت علمي، دانشجويان و كاركنان، برنامهها و آموزشهاي فرهنگي و … ميباشد.
بخش اعتبارات و امکانات:
شاخصهاي اعتبارات و امکانات شامل شاخصهاي كمي، كيفي و تحليلي در خصوص بودجه و اعتبارات بخش آموزش عالي، دانشگاهها و موسسات آموزش عالي، بودجه و اعتبارات آموزشي، پژوهشي، دانشجويي و فرهنگي و نيز حقوق و مزاياي اعضاي هيئت علمي، غير هيئت علمي و.... ميباشد.
در هر يك از حوزهها شاخصهايي نيز در خصوص مديريت دانشگاهها و موسسات آموزش عالي ارائه شده است. قابل ذكر است كه شاخصهاي تدوين و ارائه شده، از زوايا و ديدگاههاي مختلف، آموزش عالي و رسالتها و عملكردهاي آن را مورد توجه قرار داده و شامل جنبههاي مختلف كمي و كيفي از يك سو و دروندادها، فرايندها، بروندادها، پيامدها و اثر بخشي ها از سوي ديگر است. در نتيجه اين گستردگي، تعداد شاخصها پر شمار و گاه با هم داراي هم پوشانيهائي ميباشد كه ميتوان گفت در ارزيابيهاي همه جانبه، چنين پديدهاي اجتنابناپذير است. نكته ديگر اينكه توجه به شاخصها نه تنها بعنوان نشانگرهاي ارزيابي مفيد و كار آمد است، بلكه شاخصها ميتوانند جهت دهنده، نظم آور و هدايت كننده باشند و مديريتهاي كلان و خرد را در جهت شناخت بهتر وضعيت و تلاش در جهت بهبود آن ياري رسانند.
الف ـ شاخصهاي ارزيابي كلان آموزش عالي
1ـ الف ـ شاخصهاي كلي
بخش کمي
1ـ1ـ الف ـ تعداد كل دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
2ـ1ـ الف ـ درصد دانشگاههاي دولتي و غيردولتي از كل دانشگاههاي كشور.
3ـ1ـ الف ـ نسبت دانشگاههاي علوم پزشكي به دانشگاههاي غيرپزشكي.
4ـ1ـ الف ـ تعداد دانشگاهها به تفکيک جامع، در حال توسعه، تحقيقاتي و كاربردي.
5 ـ1ـ الف ـ تعداد دانشگاهها و مراکز آموزش عالي در حوزه علوم اسلامي.
6 ـ1ـ الف ـ درصد دانشگاههاي تخصصي از كل دانشگاههاي كشور.
7ـ1ـ الف ـ توزيع استاني دانشگاهها به تفكيك دولتي و غيردولتي.
8 ـ1ـ الف ـ تعداد اعضاي هيئت علمي در يك ميليون نفر جمعيت.
9ـ1ـ الف ـ تعداد كل اعضاي هيئت علمي به تفكيك جنسيت، رتبه علمي و گروه عمده تحصيلي در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
10ـ1ـ الف ـ توزيع درصدي اعضاي هيئت علمي به تفكيك جنسيت، رتبه علمي و گروه عمده تحصيلي به تفکيک در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
11ـ1ـ الف ـ ميانگين ساعات كاري اعضاي هيئت علمي در انواع فعاليتها (آموزشي، پژوهشـي، مـديـريتي ـ اجـرايي و مشاورهاي) در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي در هفته.
12ـ1ـ الف ـ ميانگين سابقه مديريت اعضاي هيئت علمي شاغل بعنوان مديران ارشد.
13ـ1ـ الف ـ توزيع درصدي مديران ارشد دانشگاهها برحسب مرتبه علمي
به تفكيك در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
14ـ1ـ الف ـ ميانگين طول مدت مديريت مديران ارشد به تفكيك دانشگاههاي دولتي و غيردولتي (برحسب سال).
15ـ1ـ الف ـ ميانگين تعداد جابجايي مديران ارشد در طي مدت 5 سال
به تفكيك در دانشگاههاي دولتي وغير دولتي.
16ـ1ـ الف ـ تعداد برنامههاي راهبردي در آموزش عالي.
بخش کيفي
17ـ1ـ الف ـ ميزان بكارگيري معيارهاي مناسب در انتخاب مديران آموزش عالي (مديران ارشد و مياني).
18ـ1ـ الف ـ ميزان مشاركت دانشگاهيان در تدوين سياستها و برنامههاي ملي.
19ـ1ـ الف ـ ميزان مشاركت دانشگاهيان در انتخاب مديران ارشد دانشگاهها.
20ـ1ـ الف ـ ميزان استقلال دانشگاهها در تصميمگيري و اجراي امور مربوط.
21ـ1ـ الف ـ ميزان اسلامي بودن دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
22ـ1ـ الف ـ ميزان موفقيت دانشگاههاي دولتي و غير دولتي در دستيابي
به آرمانهاي انقلاب اسلامي.
23ـ1ـ الف ـ چگونگي آزادي علمي در دانشگاه.
24ـ1ـ الف ـ ميزان پاسخ گويي و التزام اجتماعي دانشگاه.
25ـ1ـ الف ـ ميزان مشارکت دانشگاه در ارتقاي فرهنگ جامعه.
26ـ1ـ الف ـ ميزان پيشگامي و راهگشايي دانشگاه در امور اجتماعي و سياسي.
27ـ1ـ الف ـ ميزان همکاري دانشگاه و صنعت.
28ـ1ـ الف ـ کيفيت همکاري دانشگاه و صنعت.
2ـ الف ـ شاخصهاي آموزشي
بخش کمي
1ـ2 ـ الف ـ درصد اعضاي هيئت علمي تمام وقت و پاره وقت از کل اعضاي هيئت علمي در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
2ـ2ـ الف ـ نسبت اعضاي هيئت علمي به دانشجويان در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي و به تفكيك مرتبه علمي، مقطع و گروه عمده تحصيلي.
3ـ2 ـ الف ـ درصد اعضاي هيئت علمي بازنشسته، داراي ترك خدمت موقت و دائم از كل اعضاي هيئت علمي به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي و دانشگاههاي دولتي وغير دولتي در سال.
4ـ2ـ الف ـ ميزان ساعات دورههاي آموزشي براي مديران عضو هيئت علمي و غير هيئت علمي دانشگاهها به تفكيك پزشكي و غير پزشكي و دولتي و غير دولتي در سال.
5 ـ2ـ الف ـ تعداد رشتههاي آموزشي دائردر دانشگاههاي دولتي و غير دولتي
به تفکيک گروههاي عمده تحصيلي در مقاطع مختلف تحصيلي.
6 ـ2ـ الف ـ تعداد دفعات بازنگري برنامه درسي به تفکيک رشته و مقطع تحصيلي در طي 5 سال.
7ـ2ـ الف ـ سرانه دانشجويي فضاي آموزشي (كلاس درس) به تفكيك دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
بخش کيفي
8 ـ2ـ الف ـ ميزان انطباق برنامههاي آموزشي با رسالت واهداف دانشگاه
به تفكيك دولتي و غيردولتي.
9ـ2ـ الف ـ ميزان تأثير آموزشها و نحوه تدريس در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي بر کارآفريني، خلاقيت و نوآوري دانش آموختگان به تفکيک گروه عمده تحصيلي.
10ـ2ـ الف ـ ميزان مشارکت دانشجويان در فرايند تعليم و تعلم به تفکيک مقاطع تحصيلي در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
11ـ2ـ الف ـ ميزان اثر بخشي آموزش عالي به تفکيک در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
12ـ2ـ الف ـ ميزان رضايت جامعه از توانمندي دانش آموختگان دانشگاهها.
3ـ الف ـ شاخصهاي پژوهشي
بخش کمي
1ـ3ـ الف ـ درصد محققان دانشگاهي از كل محققان كشور.
2ـ3 ـ الف ـ تعداد محققان دانشگاهي در يك ميليون نفر جمعيت.
3ـ3ـ الف ـ درصد كارشناسان پژوهشي از كل شاغلان تحقيقاتي به تفكيك در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
4ـ3ـ الف ـ نرخ رشد محققان دانشگاهي به تفکيک گروههاي عمده تحصيلي در سال.
5ـ3ـ الف ـ تعداد شاغلان تحقيقاتي به تفکيک گروههاي عمده تحصيلي.
6 ـ3ـ الف ـ تعداد مراكز تحقيقاتي به تفكيك در دانشگاههاي دولتي، غير دولتي، پزشكي و غير پزشكي.
7ـ3ـ الف ـ تعداد عناوين مجلات و نشريات پژوهشي چاپشده توسط دانشگاههاي دولتي وغيردولتي.
8ـ3ـ الف ـ تعـداد اخـتراعات و تعداد اكتشافات دانشگاههاي دولتي و غيردولتي كه به ثبت رسيده است.
9ـ3ـ الف ـ تعداد جوايز علمي كسب شده توسط اعضاي هيئت علمي در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
10ـ3ـ الف ـ تعداد سمينارها و كنفرانسهاي علمي برگزار شده در كشور توسط دانشگاههاي دولتي و غيردولتي در سال.
11ـ3ـ الف ـ نسبت تعداد مقالات و كتب تاليف و ترجمه شده اعضاي هيئت علمي به كل اعضاي هيئت علمي به تفكيك و برحسب مرتبه علمي.
12ـ3ـ الف ـ درصد اعضاي هيئت علمي صاحب تأليف و ترجمه (كتاب، مقالات علمي و پژوهشي) از كل اعضاي هيئت علمي.
13ـ3ـ الف ـ تعداد كتابهاي چاپ شده توسط اعضاي هيئت علمي در سطح بينالمللي(به زبانهاي خارجي).
14ـ3 ـ الف ـ تعداد مقالات چاپ شده اعضاي هيئت علمي در مجلات علمي ـ پژوهشي داخلي و مجلات نمايهشده در فهرستهاي معتبر بينالمللي بهتفكيك دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
15ـ3ـ الف ـ نسبت تعداد مقالات و كتب تأليفي و ترجمهاي چاپ شده اعضاي هيئت علمي به كل دانشجويان به تفكيك و برحسب مقطع تحصيلي و دانشگاه دولتي و غيردولتي.
16ـ3ـ الف ـ تعداد عناوين كتابهاي مرجع موجود در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي به تفكيك.
17ـ3ـ الف ـ نسبت رايانههاي متصل به اينترنت به تعداد دانشجويان
به تفكيك در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
18ـ3ـ الف ـ سرانه دانشجويي فضاي كتابخانهها به تفكيك در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
19ـ3ـ الف ـ درصد پژوهشهاي دانشگاهي منتهي به توليد فناوري به تفکيک گروههاي عمده تحصيلي در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
20ـ3ـ الف ـ ميزان درآمد دانشگاههاي دولتي و غير دولتي از فروش فناوري.
بخش کيفي
21ـ3ـ الف ـ ميزان تطابق تحقيقات انجامشده در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي با هدفهاي برنامه توسعه كشور.
22ـ3ـ الف ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي دانشگاهها از تسهيلات موجود براي ارائه و انتشار آثار علمي ـ تخصصي خود در داخل و خارج از كشور.
23ـ3ـ الف ـ ميزان رضايت جامعه از (نقش علمي) دانشگاهها در حل مشكلات فني و تخصصي در عرصههاي مختلف جامعه.
24ـ3ـ الف ـ كيفيت مراكز تحقيقاتي دانشگاههاي كشور.
25ـ3ـ الف ـ ميزان بهره برداري از رايانههاي موجود در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي در فعاليتهاي علمي و پژوهشي.
4ـ الف ـ شاخصهاي دانشجويي
بخش کمي
1ـ4ـ الف ـ توزيع درصدي پذيرفتهشدگان به تفکيک دانشگاههاي دولتي و غيردولتي، مقطع، گروه عمده تحصيلي و استان.
2ـ4ـ الف ـ نسبت پذيرفتهشدگان از هر استان به جمعيت استان به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي و دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
3ـ4ـ الف ـ درصد پذيرفتهشدگان بومي از کل پذيرفتهشدگان به تفكيك استان
4ـ4ـ الف ـ نرخ رشد پذيرش دانشجو در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
5 ـ4ـ الف ـ درصد پذيرفتهشدگان زن از كل پذيرفتهشدگان به تفكيك مقطع تحصيلي و دانشگاه دولتي و غيردولتي.
6 ـ4 ـ الف ـ توزيع استاني دهدرصد اول پذيرفتهشدگان در گروههاي عمده تحصيلي.
7ـ4ـ الف ـ نسبت پذيرفتهشدگان دوره كارشناسي ارشد به دانش آموختگان كارشناسي به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي و جنسيت در سال.
8 ـ4ـ الف ـ درصد پذيرفتهشدگان در دورههاي تحصيلات تكميلي از كل پذيرفتهشدگان دانشگاه به تفكيك جنسيت، دولتي و غيردولتي و پزشكي و غير پزشكي.
9ـ4ـ الف ـ نسبت پذيرفتهشدگان دوره دكتري به دانشآموختگان دوره كارشناسي به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي و جنسيت.
10ـ4ـ الف ـ نسبت پذيرفتهشدگان دوره دكتري تخصصي به دانشآموختگان كارشناسي ارشد به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي و جنسيت.
11ـ4ـ الف ـ تعداد پذيرفتهشدگان در دانشگاههاي خارج از كشور (اعزام، بورس و …) به تفكيك گروه عمده تحصيلي و جنسيت.
12ـ4ـ الف ـ تعداد كل دانشجويان كشور به تفكيك دولتي و غير دولتي، پزشكي و غير پزشكي و جنسيت.
13ـ4ـ الف ـ تعداد دانشجويان دانشگاهها در يك ميليون نفر جمعيت كشور.
14ـ4ـ الف ـ توزيع درصدي دانشجويان برحسب دانشگاه دولتي و غير دولتي، مقطع، گروه عمده تحصيلي و استان.
15ـ4ـ الف ـ توزيع سني دانشجويان در گروههاي عمده تحصيلي به تفكيك جنسيت و مقطع تحصيلي.
16ـ4ـ الف ـ ميانگين مدت تحصيل برحسب گروههاي عمده تحصيلي بهتفکيک مقطع تحصيلي، دانشگاه دولتي و غيردولتي و جنسيت.
17ـ4ـ الف ـ درصد دانشجوياني که تشويق و تقديرنامه دريافت کردهاند بهتفكيك مقطع، گروههاي عمده تحصيلي و جنسيت.
18ـ4ـ الف ـ سرانه فضاي خوابگاههاي دانشجويي(براي دانشجويان واجد شرايط)
به تفكيك جنسيت و نوع خوابگاه (مجردي و متأهلي) و دانشگاه دولتي و غيردولتي.
19ـ4ـ الف ـ سرانه فضاي تربيت بدني به تفكيك دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
20ـ4ـ الف ـ تعداد كل دانش آموختگان در مقاطع مختلف به تفكيك جنسيت و گروه عمده تحصيلي.
21ـ4ـ الف ـ درصد دانش آموختگان داراي شغل مرتبط با رشته در طي 3 سال پس از فراغت از تحصيل به تفکيک مقطع و گروههاي عمده تحصيلي.
بخش کيفي
22ـ4ـ الف ـ ميزان حمايت از خلاقيتها و دستاوردهاي علمي دانشجويان در كشور.
23ـ4ـ الف ـ ميزان وجود تسهيلات لازم براي توسعه آموزش دانشجويان با استعداد درخشان.
24 ـ4 ـ الف ـ ميزان رضايت دانشجويان از وجود فرصتها براي دسترسي
به امكانات علمي و تحصيلي.
25ـ4ـ الف ـ ميزان رضايت دانشجويان در خصوص امكان تحقيقات دانشجوئي.
26ـ4ـ الف ـ ميزان اميد به آينده (در زمينه رشد و پيشرفت علمي و حرفهاي) در ميان دانشجويان.
27ـ4ـ الف ـ كـيفيت دانش آمـوختگـان دانشگـاههاي دولـتي و غيـردولتي
به تفكيك گروه عمده تحصيلي.
28ـ4ـ الف ـ ميزان مطابقت توانمندي دانش آموختگان با نيازهاي واقعي جامعه.
29ـ4ـ الف ـ ميزان رضايت دانش آموختگان در خصوص امر اشتغال.
5 ـ الف ـ شاخصهاي فرهنگي
بخش کمي
1ـ 5 ـ الف ـ تعداد پژوهشهاي مرتبط با فرهنگ و ارزشهاي اسلامي در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي به تفكيك.
2ـ 5 ـ الف ـ درصد دانشجويان عضو تشکلهاي دانشجوئي از كل دانشجويان.
3ـ 5 ـ الف ـ سرانه دانشجويي فضاي فرهنگي (مساجد، نمازخانه ها، تالار نمايش) به تفكيك دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
4ـ 5 ـ الف ـ تعداد كارگاهها، سمينارها، مراسم و كلاسهاي آموزشي فرهنگ اسلامي در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
5 ـ 5 ـ الف ـ تعداد گردهمائيهاي بزرگ برگزار شده با حضور صاحبنظران در خصوص مسائل اجتماعي و فرهنگي جوانان در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
6 ـ 5 ـ الف ـ تعداد مراكز مشاوره و راهنمائي دانشجويان در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
7ـ 5 ـ الف ـ درصد دانشجويان مراجعهكننده به مراكز مشاوره از کل دانشجويان به تفکيک در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي و جنسيت.
8 ـ 5 ـ الف ـ درصد دانشجوياني که بنا به اظهار خود فريضه نماز را (بطور مرتب، غالباًِ، بندرت) بجا ميآورند.
9 ـ 5 ـ الف ـ متوسط ساعات پرداختن دانشجويان به امور فرهنگي و فوق برنامه در سال.
10ـ 5 ـ الف ـ متوسط ساعات مطالعه غير درسي دانشجويان در سال.
بخش کيفي
11ـ 5 ـ الف ـ ميزان تحقق وحدت حوزه و دانشگاه.
12ـ 5 ـ الف ـ ميزان رضايت دانشجويان ازمنزلت اجتماعي خود.
13ـ 5 ـ الف ـ ميزان علاقه دانشجويان به فرهنگ و هويت ملي.
14ـ 5 ـ الف ـ ميزان علاقمندي دانشجويان نسبت به بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران.
15ـ 5 ـ الف ـ ميزان آگاهي دانشجويان از معارف و فرهنگ اسلامي.
16ـ 5 ـ الف ـ ميزان گرايش دانشجويان به مهاجرت به خارج از کشور بهتفکيک انگيزه، جنسيت، گروه عمده تحصيلي و دانشگاه دولتي و غير دولتي.
17ـ 5 ـ الف ـ ميزان پاي بندي دانشگاهيان به انجام تکاليف و شعائر ديني (نماز، روزه، حجاب و...) به تفکيک جنسيت و گروه عمده تحصيلي در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
18ـ 5 ـ الف ـ ميزان آگاهي سياسي دانشجويان دانشگاههاي دولتي و غير دولتي به تفکيک گروه عمده تحصيلي، مقطع تحصيلي و جنسيت.
19ـ 5 ـ الف ـ ميزان اثر بخشي فعاليت تشکلهاي دانشجويي در رشد آگاهيها و نگرشهاي سياسي، اجتماعي، ديني و اخلاقي دانشجويان.
20ـ 5 ـ الف ـ ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي به ترويج ارزشهاي ديني.
21ـ 5 ـ الف ـ ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي به اخلاق و معنويت.
22ـ 5 ـ الف ـ ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي به ترويج و تقويت هويت ملي.
23ـ 5 ـ الف ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي ازمنزلت اجتماعي خود.
6 ـ الف ـ شاخصهاي اعتبارات وامكانات
بخش کمي
1ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات آموزش عالي از توليد ناخالص ملي.
2ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات آموزش عالي از بودجه کل کشور.
3ـ6 ـ الف ـ ميزان اعتبارات آموزش عالي به تفكيك دولتي و غيردولتي و پزشكي و غير پزشكي.
4ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات ارزي آموزش عالي (به تفكيك دولتي و غيردولتي و پزشكي و غير پزشكي) از كل اعتبارات آموزش عالي.
5 ـ6 ـ الف ـ نسبت اعتبارات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به كل اعتبارات آموزش عالي.
6 ـ6 ـ الف ـ نسبت اعتبارات وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي به كل اعتبارات آموزش عالي.
7 ـ6 ـ الف ـ توزيع درصدي اعتبارات دانشگاهها به تفکيک دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
8 ـ 6 ـ الف ـ درصد اعتبارات آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از كل اعتبارات آموزش عالي.
9ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از كل اعتبارات آموزش عالي.
10ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات ارزي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
11ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات ارزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
12ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
13ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
14ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات عمراني آموزش عالي (به تفكيك پزشكي و غيرپزشكي) از كل اعتبارات عمراني كشور.
15ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات عمراني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
16ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات عمراني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
17ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات تحقيقاتي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
18ـ 6 ـ الف ـ درصد اعتبارات تحقيقاتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
19ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات تحقيقاتي آموزش عالي از كل اعتبارات تحقيقاتي كشور به تفكيك دو وزارتخانه علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.
20ـ 6 ـ الف ـ درصد اعتبارات دانشجوئي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
21ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات دانشجوئي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
22ـ6 ـ الف ـ سرانه اعتبارات دانشجوئي به تفکيک دانشگاههاي پزشکي و غيرپزشکي و دولتي و غيردولتي.
23ـ6 ـ الف ـ سرانه دانشجوئي اعتبار تخصيص يافته به فعاليتهاي فرهنگي و فوق برنامه در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
24ـ6 ـ الف ـ درصد هزينههاي امور فرهنگي و فوق برنامه از اعتبارات و عوايد اختصاصي آموزش عالي.
ب ـ شاخصهاي ارزيابي خرد آموزش عالي
1ـ ب ـ شاخصهاي كلي
بخش کمي
1ـ1ـ ب ـ تعداد اعضاي هيئت علمي برحسب مرتبه علمي به تفکيک گروه عمده تحصيلي و جنسيت.
2ـ1ـ ب ـ درصد مربيان آموزشيار، مربيان، استادياران، دانشياران و استادان از كل اعضاي هيئت علمي به تفكيك.
3ـ1ـ ب ـ درصداعضاي هيئت علمي جديدالاستخدام از كل اعضاي هيئت علمي در سال.
4ـ1ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي بازنشسته از كل اعضاي هيئت علمي در سال.
5 ـ1ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي زن از كل اعضاي هيئت علمي.
6 ـ1ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي تبديل وضعيت يافته از پيماني به رسمي آزمايشي از كل اعضاي هيئت علمي پيماني در سال.
7ـ1ـ ب ـ ميانگين سن اعضاي هيئت علمي به تفكيك مرتبه علمي و جنسيت.
8 ـ1ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي تمام وقت از كل اعضاي هيئت علمي.
9ـ1ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي نيمه وقت از كل اعضاي هيئت علمي.
10ـ1ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي ارتقاء يافته به مرتبه بالاتر در سال از کل اعضاي هيئت علمي.
11ـ1ـ ب ـ درصد مربيان ارتقاء يافته به مرتبه استادياري در سال از كل مربيان.
12ـ1ـ ب ـ درصد استادياران ارتقاء يافته به مرتبه دانشياري در سال از كل استادياران.
13ـ1ـ ب ـ درصد دانشياران ارتقاء يافته به مرتبه استادي در سال از كل دانشياران.
14ـ1ـ ب ـ نسبت اعضاي هيئت علمي داراي سمت اجرايي به كل اعضاي هيئت علمي تمام وقت.
15ـ1ـ ب ـ توزيع درصدي كاركنان برحسب مدرك تحصيلي (زيرديپلم، ديپلم، كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري).
16ـ1ـ ب ـ نسبت تعداد كاركنان به تعداد اعضاي هيئت علمي.
17ـ1ـ ب ـ نسبت تعداد كاركنان به تعداد دانشجويان.
18ـ1ـ ب ـ درصد كاركنان زن از كل كاركنان.
19ـ1ـ ب ـ درصد كاركنان شاغل در پستهاي تخصصي از كل كاركنان.
20ـ1ـ ب ـ درصد كاركنان استخدام شده در سال.
21ـ1ـ ب ـ ميانگين سن كاركنان به تفکيک جنسيت.
22ـ1ـ ب ـ درصد افراد خارج شده از سيستم (بازنشسته، باز خريد، مستعفي، ترک خدمت و…) به تفکيک کارکنان و اعضاي هيئت علمي و برحسب جنسيت.
23ـ1ـ ب ـ تعداد جلسات رسمي مديريت به تفكيك با اعضاي هيئت علمي و كاركنان.
24ـ1ـ ب ـ تعداد پيشنهادهاي ارائه شده در زمينههاي مختلف كاري به وزارت متبوع از سوي مديريت.
بخش کيفي
25ـ1 ـ ب ـ ميزان استقلال دانشگاه در تصميمگيري و اجراي امور مربوط.
26ـ1ـ ب ـ چگونگي آزادي علمي در دانشگاه.
27ـ1ـ ب ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي از مديريت دانشگاه به تفکيک مرتبه علمي و جنسيت.
28ـ1ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت در مورد سنجش بهرهوري اعضاي هيئت علمي.
29ـ1ـ ب ـ ميزان بكارگيري معيارهاي مناسب در انتخاب مديران دانشگاه (مديران ارشد، مياني و عملياتي).
30ـ1ـ ب ـ ميزان رضايت شغلي اعضاي هيئت علمي به تفکيک مرتبه علمي و جنسيت.
31ـ1ـ ب ـ ميزان رضايت شغلي كاركنان به تفكيك جنسيت.
2ـ ب ـ شاخصهاي آموزشي
بخش کمي
1ـ2ـ ب ـ نسبت اعضاي هيئت علمي به دانشجويان در كل و به تفكيك مرتبه علمي.
2ـ2ـ ب ـ ميانگين واحدهاي درسي تدريسشده توسط هر عضو هيئت علمي در هر نيمسال تحصيلي.
3ـ2ـ ب ـ نسبت مدرسين مدعو به كل اعضاي هيئت علمي در سال.
4ـ2ـ ب ـ ميانگين ساعات مشاوره اعضاي هيئت علمي با دانشجويان در هفته.
5 ـ2ـ ب ـ ميانگين نمره امتحانات جامع علوم پايه در سطح دانشگاههاي علوم پزشكي در سال.
6 ـ2ـ ب ـ ميانگين نمره امتحانات جامع پيشكارورزي در سطح دانشگاههاي علوم پزشكي در سال.
7ـ2ـ ب ـ تعداد رشتههاي داير به تفکيک مقطع و گروه عمده تحصيلي.
8 ـ2ـ ب ـ درصد رشتههاي داير در دانشگاه از كل رشتههاي داير در سطح کشور به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي.
9ـ2ـ ب ـ درصد رشتههاي نو و نيز رشتههاي بين رشتهاي از تعداد كل رشتههاي داير در دانشگاه.
10ـ2ـ ب ـ تعداد كل گرايشهاي تحصيلي داير به تفكيك رشتهها و مقاطع مختلف تحصيلي.
11ـ2ـ ب ـ تعداد رشتههاي مرتبط با علوم اسلامي.
12ـ2ـ ب ـ تعداد دورههاي آموزشي مجازي، كوتاه مدت و آزاد به تفكيك.
13ـ2ـ ب ـ درصد برنامههاي درسي بازنگري شده ( درمحدوه مقررات مربوط) در سال.
14ـ2ـ ب ـ تعداد نرم افزارهاي تخصصي و آموزشي موجود در دانشگاه.
15ـ2ـ ب ـ تعداد دفعات ارزيابي مديريت از وضعيت آموزشي دانشگاه در سال.
16ـ2ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي تشويق شده (اعم از مادي و معنوي) توسط دانشگاه در سال.
17ـ2ـ ب ـ تعداد دورههاي آموزشي علمي طي شده توسط مديران آموزشي.
18ـ2ـ ب ـ سرانه فضاي كارگاه، آزمايشگاه، مزرعه و… به تفکيک.
19ـ2ـ ب ـ نسبت تخت آموزشي به دانشجو ( ويژه رشتههاي علوم پزشكي).
20ـ2ـ ب ـ تعداد دورههاي بازآموزي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت برگزار شده براي مديران (به تفكيك مديران ارشد، مياني و اجرايي).
21ـ2ـ ب ـ تعداد كارگاههاي آموزشي برگزار شده براي اعضاي هيئت علمي در سال.
22ـ2ـ ب ـ درصد دانشكدههاي داراي برنامه مدون (آموزشي، پژوهشي و…) از كل دانشكدههاي دانشگاه.
23ـ2ـ ب ـ درصد گروههاي آموزشي داراي برنامه مدون (آموزشي، پژوهشي و…) از كل گروههاي آموزشي دانشگاه.
24ـ2ـ ب ـ سرانه فضاي آموزشي (کلاس درس).
25ـ2ـ ب ـ سرانه فضاي دانشگاه.
26ـ2ـ ب ـ ميانگين سنوات تحصيلي دانش آموختگان در مقاطع مختلف تحصيلي.
27ـ2ـ ب ـ درصد دانشجويان مشروطي به تفکيک مقطع و گروه عمده تحصيلي از کل دانشجويان همان مقطع و گروه عمده تحصيلي.
28ـ2ـ ب ـ درصد دانشجويان محروم از تحصيل به تفکيک مقطع، گروه عمده تحصيلي و علت محروميت از کل دانشجويان.
29ـ2ـ ب ـ ميانگين تعداد واحدهاي مردودي دانشجويان برحسب رشته و مقطع تحصيلي در هر نيمسال.
30ـ2ـ ب ـ ميانگين واحدهاي اخذ شده توسط هر دانشجو بهتفکيک مقطع و رشته تحصيلي در هر نيمسال تحصيلي.
31ـ2ـ ب ـ نرخ بهره برداري از کارگاهها، آزمايشگاهها، کلاسهاي درس،
مزارع آموزشي، بيمارستان ها و.... در دانشگاه به تفکيک گروه عمده تحصيلي.
بخش کيفي
32ـ2ـ ب ـ ميزان سازگاري قوانين و مقررات آموزشي با شرايط عمومي و واقعيت هاي دانشگاه.
33ـ2ـ ب ـ نحوه ارتباط دانشگاه با دانش آموختگان.
34ـ2ـ ب ـ ميزان آگاهي قبلي پذيرفتهشدگان دانشگاه از رشتههاي تحصيلي انتخاب شده.
35ـ2ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت در مورد سنجش بهرهوري دانش آموختگان.
36ـ2ـ ب ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي از امكانات آموزشي موجود.
37ـ2ـ ب ـ كيفيت فضاي آموزشي دانشگاه براي دورههاي تحصيلات تكميلي.
38ـ2ـ ب ـ ميزان بهره برداري از وسايل اداري، دستگاهها و تجهيزات آزمايشگاهي، کارگاهي و.... به تفکيک گروه عمده تحصيلي.
39ـ2ـ ب ـ ميزان تطابق امور اجرايي آموزش با قوانين و مقررات و دستور العملها.
40ـ2ـ ب ـ ميزان رضايت كاركنان غيرهيئت علمي از آموزشهاي ضمن خدمت به تفکيک جنسيت.
41ـ2ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان از كيفيت تدريس به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي.
42ـ2ـ ب ـ ميزان رضايت دانش آموختگان از كاربردي بودن مطالب آموزشي.
3ـ ب ـ شاخصهاي پژوهشي
بخش کمي
1ـ3ـ ب ـ تعداد مراكز تحقيقاتي در دانشگاه.
2ـ3ـ ب ـ درصد كاركنان تحقيقاتي از كل كاركنان.
3ـ3ـ ب ـ تعداد اختراعات و اكتشافات به ثبت رسيده در سال.
4ـ3ـ ب ـ تعداد جوايز علمي كسب شده توسط اعضاي هيئت علمي در سال.
5 ـ3ـ ب ـ نسبت تعداد پژوهشگران به كل اعضاي هيئت علمي در سال.
6 ـ3 ـ ب ـ نسبت مقالات منتشرشده اعضاي هيئت علمي در مجلات علمي ـ پژوهشي داخلي و مجلات نمايهشده در فهرستهاي معتبر بينالمللي، به تعداد كل اعضاي هيئت علمي به تفکيک در سال.
7ـ3ـ ب ـ نسبت مقالات ارائه شده در كنفرانسها و سمينارهاي علمي به تعداد كل اعضاي هيئت علمي در سال به تفکيک داخلي و خارجي.
8 ـ3ـ ب ـ تـوزيع درصدي كـتب تألـيف و تـرجمه شـده، توسـط اعـضاي
هيئت علمي و دانشجويان.
9ـ3ـ ب ـ نسبت تعداد طرحهاي تحقيقاتي خاتمهيافته به كل اعضاي
هيئت علمي در سال.
10ـ3ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي استفاده کننده از فرصت مطالعاتي در سال به تفکيک مرتبه علمي و جنسيت.
11ـ3ـ ب ـ مـتوسط ساعات استفاده از خدمات پايگاههاي اطلاعرساني بهتفکيک استاد و دانشجو در سال.
12ـ3 ـ ب ـ نسبت تعداد عناوين مجلات علمي ـ پژوهشي موجود در دانشگاه به تعداد رشتهها و به تفكيك داخلي و خارجي.
13ـ3ـ ب ـ نسبت تعداد عناوين مجلات علمي پژوهشي موجود در كتابخانههاي دانشگاه( به زبانهاي مختلف) به كل دانشجويان.
14ـ3ـ ب ـ تعداد گزارشها، پاياننامهها، اسناد و مدارك علمي موجود در كتابخانههاي دانشگاه.
15ـ3 ـ ب ـ تعداد نسخههاي خطي و اسناد قديمي موجود در كتابخانههاي دانشگاه.
16ـ3ـ ب ـ تعداد دفعات ارزيابي مديريت از وضعيت پژوهشي دانشگاه.
17ـ3ـ ب ـ تعداد موارد تشويق و تقدير اعضاي هيئت علمي، دانشجويان و كاركنان بخاطر مشارکت در تحقيقات علمي، به تفکيک.
18ـ3ـ ب ـ تعداد پيشنهادهاي ارائه شده در حوزه تحقيقات به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير وزارتخانه ها و نهادها به تفکيک.
بخش کيفي
19ـ3ـ ب ـ ميزان تطابق تحقيقات انجام شده در دانشگاه با هدفهاي برنامه توسعه كشور.
20ـ3ـ ب ـ ميزان كارآئي نظام اطلاع رساني دانشگاه.
21ـ3ـ ب ـ ميزان تبادل استاد و دانشجو با ساير دانشگاههاي جهان.
22ـ3ـ ب ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي از تسهيلات موجود براي ارائه و انتشار آثار علمي ـ تخصصي خود در داخل و خارج از کشور.
4ـ ب ـ شاخصهاي دانشجويي
بخش کمي
1ـ4ـ ب ـ درصد پذيرفتهشدگان دانشگاه از كل پذيرفتهشدگان آموزش عالي در بخش دولتي به تفکيک گروه عمده تحصيلي، مقطع تحصيلي و جنسيت.
2ـ4ـ ب ـ ميانگين رتبه آزمون سراسري 30% اول پذيرفتهشدگان در دانشگاه بهتفکيک گروه عمده تحصيلي.
3ـ4ـ ب ـ ميانگين رتبه آزمون سراسري 5% آخر پذيرفتهشدگان در دانشگاه
به تفکيک گروه عمده تحصيلي.
4ـ4ـ ب ـ توزيع درصدي دانشجويان پذيرفته شده به تفکيک سهميه ورود.
5 ـ4ـ ب ـ درصد پذيرفتهشدگان دوره كارشناسي ارشد به تفکيک در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي از كل دانش آموختگان كارشناسي همان سال دانشگاه.
6 ـ4ـ ب ـ درصد پذيرفتهشدگان دوره دكتري تخصصي از كل دانش آموختگان كارشناسي ارشد همان سال دانشگاه به تفکيک در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
7ـ4ـ ب ـ نسبت پذيرفتهشدگان دورههاي فوق تخصصي و فلوشيپ به كل پذيرفتهشدگان.
8 ـ4ـ ب ـ نسبت پذيرفتهشدگان آزمون دوره دستياري پزشكي، دندان پزشكي و داروسازي به كل پذيرفتهشدگان دانشگاه.
9ـ4ـ ب ـ درصد دانشجويان در گروههاي عمده تحصيلي از كل دانشجويان دانشگاه.
10ـ4ـ ب ـ نرخ رشد دانشجويي دانشگاه.
11ـ4ـ ب ـ ميانگين سن دانشجويان به تفكيك جنسيت و مقاطع مختلف تحصيلي در گروههاي عمده تحصيلي.
12ـ4ـ ب ـ درصد دانشجويان بومي از كل دانشجويان دانشگاه.
13ـ4ـ ب ـ تعداد دانشجويان نمونه و برگزيده در المپيادها.
14ـ4ـ ب ـ درصد استفادهكنندگان از خوابگاه از كل دانشجويان متقاضي و واجد شرايط استفاده از خوابگاه به تفكيك جنسيت و وضعيت تأهل.
15ـ4ـ ب ـ متوسط ساعات استفاده دانشجويان از خدمات پايگاههاي اطلاعاتي به تفکيک مقطع و گروههاي عمده تحصيلي.
16ـ4ـ ب ـ ميانگين ساعات استفاده هر دانشجو از شبکه اينترنت دانشگاه در سال.
17ـ4ـ ب ـ سرانه دانشجويي عرض باند اتصال به شبكه اينترنت دانشگاه.
18ـ4ـ ب ـ نسبت دانشجويان داراي كار دانشجويي به تعداد كل دانشجويان
به تفكيك جنسيت در گروههاي عمده تحصيلي.
19ـ4ـ ب ـ ميانگين ساعات اشتغال به كار دانشجويي درهفته.
20ـ4ـ ب ـ تعداد دانشجويان وامگيرنده به تفكيك نوع وام (ازدواج، مسكن، تحصيلي و …) درسال.
21ـ4 ـ ب ـ درصد دانشجويان تشويق و تقدير شده از کل دانشجويان در سال.
22ـ4 ـ ب ـ تعداد جلسات عمومي رييس دانشگاه با دانشجويان درسال.
23ـ4ـ ب ـ سرانه فضاي خوابگاهي به تفكيك جنسيت و تاهل.
24ـ4ـ ب ـ سرانه فضاي اتاق كار براي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري.
25ـ4ـ ب ـ تعداد پيشنهادهاي مستند ارائه شده در حوزه دانشجويي به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.
26ـ4ـ ب ـ درصد دستياران دندان پزشكي، پزشكي و داروسازي از كل دستياران دانشگاه.
بخش کيفي
27ـ4ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان از مديريت دانشگاه به تفکيک مقطع و گروه عمده تحصيلي.
28ـ4ـ ب ـ ميزان فرصت ها و امكانات موجود براي رشد خلاقيتهاي دانشجويي.
29ـ4ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان از خدمات مشاورهاي تحصيلي.
30ـ4ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان از تسهيلات و امكانات موجود براي انجام تحقيقات.
31ـ4ـ ب ـ ميزان رضايت دانش آموختگان از تسهيلات اشتغال.
32ـ4ـ ب ـ ميزان رضايت دانش آموختگان در مورد استمرار آموزش(آموزشهاي دورهاي، همايشها…).
5 ـ ب ـ شاخصهاي فرهنگي
بخش کمي
1ـ 5 ـ ب ـ تعداد مساجد و نمازخانههاي دانشگاه.
2ـ 5 ـ ب ـ تعداد سفرهاي زيارتي و سياحتي عمومي برگزار شده در سال.
3ـ 5 ـ ب ـ تعداد کلاسهاي دروس معارف اسلامي(رسمي و آزاد).
4ـ 5 ـ ب ـ تعداد مقالات منتشرشده در دانشگاه در حوزه دين.
5ـ 5 ـ ب ـ درصد دانشجويان استفادهكننده از تسهيلات سفرهاي سياحتي و زيارتي از كل دانشجويان در سال.
6ـ5 ـ ب ـ درصد كاركنان استفادهكننده از تسهيلات سفرهاي سياحتي و زيارتي از كل کارکنان در سال.
7ـ5 ـ ب ـ نسبت تعداد تشکلهاي دانشجويي به تعداد كل دانشجويان دانشگاه.
8ـ 5 ـ ب ـ درصد دانشجويان شركتكننده در اردوهاي فرهنگي و هنري
برگزارشده از كل دانشجويان به تفکيک مقطع تحصيلي و جنسيت.
9ـ 5 ـ ب ـ درصد دانشجويان عضو تشکلهاي دانشجويي به تفکيک مقطع تحصيلي و جنسيت.
10ـ 5 ـ ب ـ درصد دانشجويان شركت كننده در مسابقات ورزشي از كل دانشجويان به تفکيک مقطع تحصيلي و جنسيت.
11ـ 5 ـ ب ـ نسبت مساحت مکانهاي ورزشي به تفکيک سرپوشيده و سرباز
به تعداد کل دانشجويان.
12ـ 5 ـ ب ـ نسبت مساحت نمازخانه ها به كل كاركنان و دانشجويان به تفكيك .
13ـ 5 ـ ب ـ تعداد دانشجويان عضو تيمهاي ورزشي.
14ـ 5 ـ ب ـ تعداد رشتههاي ورزشي که دانشگاه در مسابقات سراسري دانشجويي آن در سطح کشور شرکت ميکند.
15ـ 5 ـ ب ـ تعداد ساعات فعاليتهاي فوق برنامه و تفريحي ارايه شده براي دانشجويان در هفته.
16ـ 5 ـ ب ـ نسبت حكمهاي انضباطي صادره شده به كل دانشجويان.
17ـ 5 ـ ب ـ نسبت تعداد نشريههاي علمي و فرهنگي موجود به تعداد كل دانشجويان به تفكيك عناوين و تيراژ کل.
18ـ 5 ـ ب ـ تعداد برنامههاي فرهنگي به تفکيک همايشهاي فرهنگي اجتماعي و نمايشگاههاي برگزار شده در سال.
19ـ 5 ـ ب ـ تعداد مسابقات ورزشي برگزار شده در دانشگاه با ساير دانشگاهها يا ديگر مراکز.
20ـ 5 ـ ب ـ تعداد دوره مسابقات قرآني برگزار شده در دانشگاه.
21ـ 5 ـ ب ـ تعداد کانونها و هيئتهاي مذهبي دانشجويان در دانشگاه.
بخش کيفي
22ـ 5 ـ ب ـ ميزان توجه و ارج گذاري به نخبگان دانشگاه.
23ـ 5 ـ ب ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي و دانشجويان از تكريم مقام معلم در دانشگاه.
24ـ 5 ـ ب ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي ازمنزلت اجتماعي خود.
25ـ 5 ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان ازمنزلت اجتماعي خود.
26ـ 5 ـ ب ـ ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي نسبت به ترويج ارزشهاي ديني.
27ـ 5 ـ ب ـ ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي نسبت به ترويج اخلاق و معنويت.
28ـ 5 ـ ب ـ ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي نسبت به ترويج و تقويت هويت ملي.
29ـ 5 ـ ب ـ ميزان علاقه دانشجويان به فرهنگ و هويت ملي.
30ـ 5 ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان از تسهيلات موجود براي فعاليتهاي فوق برنامه ( ورزشي، فرهنگي و...).
31ـ 5 ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان از نقش تربيتي اعضاي هيئت علمي.
6ـ ب ـ شاخصهاي اعتبارات و امكانات
بخش کمي
1ـ6 ـ ب ـ ميانگين کل پرداختي به اعضاي هيئت علمي و کارکنان به تفکيک.
2ـ6 ـ ب ـ نسبت پرداخت حقالتدريس اعضاي هيئت علمي به كل حقوق و مزاياي هيئت علمي تمام وقت.
3ـ6 ـ ب ـ ميانگين دريافتي اعضاي هيئت علمي از محل قراردادهاي آموزشي و خدماتي.
4ـ6 ـ ب ـ ميانگين دريافتي اعضاي هيئت علمي از محل قراردادهاي تحقيقاتي.
5ـ6 ـ ب ـ نسبت پرداختي به اعضاي هيئت علمي بابت طرح تمام وقتي (کارآيي و...) به كل دريافتي آنان.
6 ـ6 ـ ب ـ نسبت هزينة صرف شده براي انتشارات به اعتبارات كل دانشگاه
به تفکيک جزوه، کتاب و مجلات علمي.
7ـ 6ـ ب ـ درصد اعتبارات صرف شده درامور رفاهي هيئت علمي و كاركنان از كل اعتبارات دانشگاه.
8 ـ 6ـ ب ـ نسبت درآمدهاي اختصاصي آموزشي، پژوهشي و خدماتي به كل اعتبارات جاري دانشگاه به تفكيك.
9ـ 6 ـ ب ـ نسبت هزينه پرداخت اجاره ساختمان به تفكيك اداري، آموزشي، پژوهشي و فوق برنامه( فرهنگي، ورزشي و...) به كل اعتبارات جاري دانشگاه.
10ـ 6 ـ ب ـ سرانة اعتبارات تحقيقاتي اعضاي هيئت علمي به تفکيک دولتي و اختصاصي.
11ـ 6 ـ ب ـ درصد اعتبارات تحقيقاتي از كل اعتبارات دانشگاه.
12ـ 6 ـ ب ـ درصد اعتبارات صرف شده در تحقيقات از كل اعتبارات دانشگاه.
13ـ 6 ـ ب ـ درصد اعتبارات صرف شده در آموزش از كل اعتبارات دانشگاه.
14ـ 6 ـ ب ـ هزينة سرانة دانشجو به تفکيک مقطع و گروههاي عمدة تحصيلي.
15ـ6 ـ ب ـ هزينة تمام شده تحصيلي براي هر دانشجو به تفكيك رشته، مقطع و گروههاي عمده تحصيلي.
16ـ 6 ـ ب ـ درصد اعتبارات صرف شده در امور دانشجويي از كل اعتبارات دانشگاه.
17ـ 6 ـ ب ـ درصد درآمد حاصل از شهرية دانشجويان از كل اعتبارات دانشگاه.
18ـ6 ـ ب ـ سـرانة تحقيقاتي دانشجويـان تحصيلات تكميلي بهتفكيك كارشناسي ارشد و دكتري.
19ـ 6 ـ ب ـ سرانة دانشجويي اعتبار تخصيص يافته به فعاليتهاي فرهنگي، هنري، اجتماعي و فوق برنامه.
20ـ 6 ـ ب ـ درصد هزينههاي صرف شده درخصوص فعاليتهاي فرهنگي، هنري و اجتماعي دانشجويان از عوايد اختصاصي دانشگاه.
21ـ 6 ـ ب ـ سرانة دانشجوئي يارانة دولتي (براي تغذيه، بهداشت و…).
22ـ 6 ـ ب ـ نسبت تعداد رايانه و دستگاههاي اداري(زيراکس، چاپگر و...)
به تعداد دانشجويان در دانشگاه.
23ـ 6 ـ ب ـ سرانه دانشجويي فضاي كتابخانهها، کارگاهها، آزمايشگاهها و سالنهاي غذاخوري به تفکيک.
24ـ 6 ـ ب ـ درصد استفاده كنندهگان از سرويسهاي رفت و آمد دانشگاه
به تفكيك (هيئت علمي، كاركنان و دانشجويان).
25ـ 6 ـ ب ـ درصد استفادهكنندگان از امكانات تفريحي موسسه ( استخر، محيط ورزشي، باشگاه) به تفكيك دانشجو، هيئت علمي و كاركنان.
26ـ 6 ـ ب ـ تـعداد خـودروهاي در تملک به تـفکيک عمومي ( اتوبوس و مينيبوس)، سواري و خودروهاي سنگين ( کاميون، تراکتور، لودر و...).
27ـ 6 ـ ب ـ درصد كاركنان استفاده كننده از وامهاي دانشگاه.
28ـ 6 ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي داراي كارت اعتباري.
29ـ 6 ـ ب ـ نسبت ساعات حضور رئيس و معاونان در موسسه يا دانشگاه جهت امور مديريتي به كل ساعات حضور در هفته.
30ـ 6 ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي که از طرح محروميت از مطب بهرهمند هستند به تفكيك مرتبه علمي(ويژه دانشگاههاي علوم پزشكي).
31ـ 6 ـ ب ـ ميانگين ساعات حضور هفتگي اعضاي هيئت علمي در دانشگاه.
32ـ 6 ـ ب ـ نسبت تعداد دفاتر(اتاقهاي) اعضاي هيئت علمي به كل اعضاي هيئت علمي تمام وقت.
33ـ 6 ـ ب ـ نسبت مساحت كل دفاتر مخصوص اعضاي هيئت علمي به تعداد اعضاي هيئت علمي تمام وقت.
34ـ 6 ـ ب ـ توزيع درصدي اعضاي هيئت علمي و کارکنان از نظر وضعيت مسکن (شخصي، استيجاري، سازماني و...).
35ـ 6 ـ ب ـ نسبت تعداد اتوبوسهاي مخصوص اياب و ذهاب دانشجويان
به تعداد دانشجويان استفاده كننده.
بخش کيفي
36ـ 6 ـ ب ـ چـگونگي تخـصيص و هـزينه اعتبارات تحقيقاتي دانشگاه (در سرفصلهاي پرسنلي، مواد مصرفي و وسايل و تجهيزات).
37ـ 6 ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت درخصوص سنجش بهرهوري سرمايه در دانشگاه.
38ـ 6 ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت در جذب اعتبارات عمراني.
39ـ 6 ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت درکسب و هزينه کردن درآمدهاي اختصاصي.
40ـ 6 ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت در جذب كمكهاي مردمي.
41ـ 6 ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت درخصوص صرفهجويي در هزينههاي اداري ـ پرسنلي، آموزشي، پژوهشي، مسافرت، حمل و نقل، تعميرات، نگهداري و… .
42ـ 6 ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت در هزينه نمودن اعتبارات جاري.
43ـ 6 ـ ب ـ کيفيت ارزيابي مديريت از امور دانشگاه و بهرهوري از نتايج آن.