عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.
  • شماره ابلاغ :5290/دش
  • تاریخ ابلاغ :1383/10/1
مصوبه‌‌ شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورخ 1383/8/26

شاخص‎هاي ارزيابي آموزش عالي

(مصوب جلسه 550 مورخ 1383/8/26 شوراي عالي انقلاب فرهنگي)
شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه 550 مورخ 1383/8/26، شاخص‎هاي ارزيابي آموزش عالي را به شرح زير تصويب كرد:
مقدمه
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي همواره به عنوان بالاترين مركز انديشه‎ورزي و توليد علم جامعه محسوب شده و با حضور و فعاليت انديشمندانه متفكران، محققان، دانش پژوهان و دانشجويان در اعتلاي علمي و جهت بخشيدن
به حركتهاي فكري، اعتقادي، فرهنگي و سياسي جامعه نقشي اساسي دارند.
دانشگاهها به منظور به انجام رساندن وظايف خطير و پويايي و ارتقاي خود، نيازمـند الـگو و ابزار مـناسب براي ارزيـابي و اطمينان كيفي از روند بـرنامه‌ها و فـرايندهاي مربوط و كارآيي و اثربخشي دانش‌آموختگان در بازار مشاغل مـي‌بـاشـند. ازسوي ديگر، نظام آموزش عالي كشور بايد با برنامه‌ريزي دقيق در امور آموزشي، پژوهشي و تربيت نيروي انساني، براي افزايش بهره‌وري و استفاده بهينه از سرمايه‌هاي موجود دركشور تلاش نموده و بيش از پيش نويد دهنده شكوفايي و اقتدار علمي و فرهنگي جامعه باشد. دانشگاه براي حفظ پويايي خود نيازمند برنامه‎ريزي‎هاي توسعه‎اي و راهبردي، بهبود فرايندها و روشها و كنترل مستمر كيفيت است. انجام و تحقق هر يک از امور و فرايندهاي مذکور همراه با برنامه‌ريزي دقيق، نيازمند اطلاعات واقعي، دقيق، مرتبط و روزآمد مي‌باشد.
شوراي عالي انقلاب فرهنگي به منظور بررسي و ارزيابي آموزش عالي و تدوين شاخص‎ها و ضوابط ارزيابي با بهره‎گيري از مطالعات جهاني در حوزه تخصصي آموزش عالي (از جمله الگوهاي ارزيابي آموزش عالي، الگوي شبكه بين المللي تضمين كيفيت در آموزش عالي، شاخص‎هاي مطرح شده توسط يونسكو و….) به تدوين مولفه‎هاي اصلي و شاخص‎هاي آموزش عالي درگستره ارزيابي كلان و خرد شامل بخش‎هاي کلي (عمومي)، آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، فرهنگي و اعتبارات و امکانات، در ابعاد كمي و كيفي اهتمام ورزيده است.
ـ ارزيابي كلان:
در اين سطح، وضع موجود آموزش عالي كشور در مقياس ملي ارزيابي مي‌شود و وضعيت هريك از زيرمجموعه‌هاي آموزش عالي به صورت كلي و فراتر از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و سازمانهاي مربوط مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اين ارزيابي روند آموزش عالي كشور را در هر يك از حوزه‎هاي اصلي (زيرساخت‌هاي آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، فرهنگي و بودجه و اعتبارات) معين و موقعيت نسبي آنها را در عرصه بين‌المللي مشخص مي كند.
ـ ارزيابي خرد:
در اين سطح وضعيت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي در مقايسه با يكديگر ارزيابي مي‌شود. گرچه بسياري از شاخص‎هاي تدوين شده در دو بخش خرد و كلان مشابه هستند، ولي سطح ارزيابي متفاوت است. ارزيابي خرد نهايتاً به دسته‌بندي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي منجر مي‎گردد.
شاخص‌هاي ارزيابي كلان و خرد آموزش عالي شامل شاخص‎هاي کمي، کيفي و تحليلي آموزش عالي بوده و در 5 حوزه اصلي: شاخص‎هاي کلي، آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، فرهنگي و اعتبارات و امکانات تدوين گرديده است.
بخش کلي:
شاخص‎هاي کلي در آموزش عالي، شاخص‎هايي هستند که امکان جايگزيني آنها در بخش‎هاي آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، فرهنگي و اعتبارات و امکانات کمتر وجود داشته و بيشتر جنبه عمومي و مشترك داشته‎اند.
بخش آموزشي:
شاخص‎هاي آموزشي شامل شاخص‌هاي كمي، كيفي و تحليلي است که مربوط به اعضاء هيئت علمي، برنامه‌ها و فضاهاي آموزشي و درسي، كارشناسان آموزشي، سطوح و مقاطع تحصيلي و … مي‎باشد.
بخش پژوهشي:
شاخص‎هاي پژوهشي شامل شاخص‌هاي كمي، كيفي و تحليلي در ارتباط با مراكز تحقيقاتي، محققين، انتشارات تحقيقاتي (تأليف و ترجمه كتب و مقالات علمي پژوهشي و…)، كنفرانسها، همايش‎ها و … مي‎باشد.
بخش دانشجويي:
شاخص‎هاي دانشجويي شامل: شاخص‌هاي كمي، كيفي و تحليلي در خصوص پذيرفته‌شدگان، دانشجويان و دانش‌آموختگان، فضاهاي دانشجويي و … مي‎باشد.
بخش فرهنگي:
شاخص‎هاي فرهنگي شامل شاخص‌هاي كمي، كيفي و تحليلي مرتبط با مسائل فرهنگي و فعاليتهاي فوق برنامه و رفاهي اعضاي هيئت علمي، دانشجويان و كاركنان، برنامه‎ها و آموزشهاي فرهنگي و … مي‎باشد.
بخش اعتبارات و امکانات:
شاخص‎هاي اعتبارات و امکانات شامل شاخص‌هاي كمي، كيفي و تحليلي در خصوص بودجه و اعتبارات بخش آموزش عالي، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي، بودجه و اعتبارات آموزشي، پژوهشي، دانشجويي و فرهنگي و نيز حقوق و مزاياي اعضاي هيئت علمي، غير هيئت علمي و.... مي‎باشد.
در هر يك از حوزه‌ها شاخص‌هايي نيز در خصوص مديريت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي ارائه شده است. قابل ذكر است كه شاخص‎هاي تدوين و ارائه شده، از زوايا و ديدگاههاي مختلف، آموزش عالي و رسالت‌ها و عملكرد‌هاي آن را مورد توجه قرار داده و شامل جنبه‎هاي مختلف كمي و كيفي از يك سو و دروندادها، فرايندها، بروندادها، پيامدها و اثر بخشي ها از سوي ديگر است. در نتيجه اين گستردگي، تعداد شاخص‎ها پر شمار و گاه با هم داراي هم پوشاني‎هائي مي‎باشد كه مي‎توان گفت در ارزيابي‎هاي همه جانبه، چنين پديده‎اي اجتناب‎ناپذير است. نكته ديگر اينكه توجه به شاخص‎ها نه تنها بعنوان نشانگرهاي ارزيابي مفيد و كار آمد است، بلكه شاخص‎ها مي‎توانند جهت دهنده، نظم آور و هدايت كننده باشند و مديريت‎هاي كلان و خرد را در جهت شناخت بهتر وضعيت و تلاش در جهت بهبود آن ياري رسانند.
الف ـ شاخص‌هاي ارزيابي كلان آموزش عالي
1ـ الف ـ شاخص‎هاي كلي
بخش کمي
1ـ1ـ الف ـ تعداد كل دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
2ـ1ـ الف ـ درصد دانشگاههاي دولتي و غيردولتي از كل دانشگاههاي كشور.
3ـ1ـ الف ـ نسبت دانشگاههاي علوم پزشكي به دانشگاههاي غيرپزشكي.
4ـ1ـ الف ـ تعداد دانشگاهها به تفکيک جامع، در حال توسعه، تحقيقاتي و كاربردي.
5 ـ1ـ الف ـ تعداد دانشگاهها و مراکز آموزش عالي در حوزه علوم اسلامي.
6 ـ1ـ الف ـ درصد دانشگاههاي تخصصي از كل دانشگاههاي كشور.
7ـ1ـ الف ـ توزيع استاني دانشگاهها به تفكيك دولتي و غيردولتي.
8 ـ1ـ الف ـ تعداد اعضاي هيئت علمي در يك ميليون نفر جمعيت.
9ـ1ـ الف ـ تعداد كل اعضاي هيئت علمي به تفكيك جنسيت، رتبه علمي و گروه عمده تحصيلي در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
10ـ1ـ الف ـ توزيع درصدي اعضاي هيئت علمي به تفكيك جنسيت، رتبه علمي و گروه عمده تحصيلي به تفکيک در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
11ـ1ـ الف ـ ميانگين ساعات كاري اعضاي هيئت علمي در انواع فعاليت‎ها (آموزشي، پژوهشـي، مـديـريتي ـ اجـرايي و مشاوره‎اي) در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي به تفكيك گروه‌هاي عمده تحصيلي در هفته.
12ـ1ـ الف ـ ميانگين سابقه مديريت اعضاي هيئت علمي شاغل بعنوان مديران ارشد.
13ـ1ـ الف ـ توزيع درصدي مديران ارشد دانشگاهها برحسب مرتبه علمي
به تفكيك در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
14ـ1ـ الف ـ ميانگين طول مدت مديريت مديران ارشد به تفكيك دانشگاههاي دولتي و غيردولتي (برحسب سال).
15ـ1ـ الف ـ ميانگين تعداد جابجايي مديران ارشد در طي مدت 5 سال
به تفكيك در دانشگاه‎هاي دولتي وغير دولتي.
16ـ1ـ الف ـ تعداد برنامه‎هاي راهبردي در آموزش عالي.
بخش کيفي
17ـ1ـ الف ـ ميزان بكارگيري معيارهاي مناسب در انتخاب مديران آموزش عالي (مديران ارشد و مياني).
18ـ1ـ الف ـ ميزان مشاركت دانشگاهيان در تدوين سياستها و برنامه‎هاي ملي.
19ـ1ـ الف ـ ميزان مشاركت دانشگاهيان در انتخاب مديران ارشد دانشگاهها.
20ـ1ـ الف ـ ميزان استقلال دانشگاهها در تصميم‎گيري و اجراي امور مربوط.
21ـ1ـ الف ـ ميزان اسلامي بودن دانشگاه‎هاي دولتي و غير دولتي.
22ـ1ـ الف ـ ميزان موفقيت دانشگاه‎هاي دولتي و غير دولتي در دستيابي
به آرمانهاي انقلاب اسلامي.
23ـ1ـ الف ـ چگونگي آزادي علمي در دانشگاه.
24ـ1ـ الف ـ ميزان پاسخ گويي و التزام اجتماعي دانشگاه.
25ـ1ـ الف ـ ميزان مشارکت دانشگاه در ارتقاي فرهنگ جامعه.
26ـ1ـ الف ـ ميزان پيشگامي و راهگشايي دانشگاه در امور اجتماعي و سياسي.
27ـ1ـ الف ـ ميزان همکاري دانشگاه و صنعت.
28ـ1ـ الف ـ کيفيت همکاري دانشگاه و صنعت.
2ـ الف ـ شاخص‎هاي آموزشي
بخش کمي
1ـ2 ـ الف ـ درصد اعضاي هيئت علمي تمام وقت و پاره وقت از کل اعضاي هيئت علمي در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
2ـ2ـ الف ـ نسبت اعضاي هيئت علمي به دانشجويان در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي و به تفكيك مرتبه علمي، مقطع و گروه عمده تحصيلي.
3ـ2 ـ الف ـ درصد اعضاي هيئت علمي بازنشسته، داراي ترك خدمت موقت و دائم از كل اعضاي هيئت علمي به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي و دانشگاههاي دولتي وغير دولتي در سال.
4ـ2ـ الف ـ ميزان ساعات دوره‎هاي آموزشي براي مديران عضو هيئت علمي و غير هيئت علمي دانشگاهها به تفكيك پزشكي و غير پزشكي و دولتي و غير دولتي در سال.
5 ـ2ـ الف ـ تعداد رشته‎هاي آموزشي دائردر دانشگاههاي دولتي و غير دولتي
به تفکيک گروههاي عمده تحصيلي در مقاطع مختلف تحصيلي.
6 ـ2ـ الف ـ تعداد دفعات بازنگري برنامه درسي به تفکيک رشته و مقطع تحصيلي در طي 5 سال.
7ـ2ـ الف ـ سرانه دانشجويي فضاي آموزشي (كلاس درس) به تفكيك دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
بخش کيفي
8 ـ2ـ الف ـ ميزان انطباق برنامه‎هاي آموزشي با رسالت واهداف دانشگاه
به تفكيك دولتي و غيردولتي.
9ـ2ـ الف ـ ميزان تأثير آموزشها و نحوه تدريس در دانشگاه‎هاي دولتي و غير دولتي بر کارآفريني، خلاقيت و نوآوري دانش آموختگان به تفکيک گروه عمده تحصيلي.
10ـ2ـ الف ـ ميزان مشارکت دانشجويان در فرايند تعليم و تعلم به تفکيک مقاطع تحصيلي در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
11ـ2ـ الف ـ ميزان اثر بخشي آموزش عالي به تفکيک در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
12ـ2ـ الف ـ ميزان رضايت جامعه از توانمندي دانش آموختگان دانشگاهها.
3ـ الف ـ شاخص‌هاي پژوهشي
بخش کمي
1ـ3ـ الف ـ درصد محققان دانشگاهي از كل محققان كشور.
2ـ3 ـ الف ـ تعداد محققان دانشگاهي در يك ميليون نفر جمعيت.
3ـ3ـ الف ـ درصد كارشناسان پژوهشي از كل شاغلان تحقيقاتي به تفكيك در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
4ـ3ـ الف ـ نرخ رشد محققان دانشگاهي به تفکيک گروههاي عمده تحصيلي در سال.
5ـ3ـ الف ـ تعداد شاغلان تحقيقاتي به تفکيک گروههاي عمده تحصيلي.
6 ـ3ـ الف ـ تعداد مراكز تحقيقاتي به تفكيك در دانشگاههاي دولتي، غير دولتي، پزشكي و غير پزشكي.
7ـ3ـ الف ـ تعداد عناوين مجلات و نشريات پژوهشي چاپ‎شده توسط دانشگاههاي دولتي وغيردولتي.
8ـ3ـ الف ـ تعـداد اخـتراعات و تعداد اكتشافات دانشگاههاي دولتي و غيردولتي كه به ثبت رسيده است.
9ـ3ـ الف ـ تعداد جوايز علمي كسب شده توسط اعضاي هيئت علمي در دانشگاه‌هاي دولتي و غيردولتي.
10ـ3ـ الف ـ تعداد سمينارها و كنفرانس‎هاي علمي برگزار شده در كشور توسط دانشگاههاي دولتي و غيردولتي در سال.
11ـ3ـ الف ـ نسبت تعداد مقالات و كتب تاليف و ترجمه شده اعضاي هيئت علمي به كل اعضاي هيئت علمي به تفكيك و برحسب مرتبه علمي.
12ـ3ـ الف ـ درصد اعضاي هيئت علمي صاحب تأليف و ترجمه (كتاب، مقالات علمي و پژوهشي) از كل اعضاي هيئت علمي.
13ـ3ـ الف ـ تعداد كتابهاي چاپ شده توسط اعضاي هيئت علمي در سطح بين‌المللي(به زبانهاي خارجي).
14ـ3 ـ الف ـ تعداد مقالات چاپ ‎‎شده اعضاي هيئت علمي در مجلات علمي ـ پژوهشي داخلي و مجلات نمايه‎شده در فهرست‎هاي معتبر بين‎المللي به‎تفكيك دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
15ـ3ـ الف ـ نسبت تعداد مقالات و كتب تأليفي و ترجمه‎اي چاپ شده اعضاي هيئت علمي به كل دانشجويان به تفكيك و برحسب مقطع تحصيلي و دانشگاه دولتي و غيردولتي.
16ـ3ـ الف ـ تعداد عناوين كتابهاي مرجع موجود در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي به تفكيك.
17ـ3ـ الف ـ نسبت رايانه‎هاي متصل به اينترنت به تعداد دانشجويان
به تفكيك در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
18ـ3ـ الف ـ سرانه دانشجويي فضاي كتابخانه‎ها به تفكيك در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
19ـ3ـ الف ـ درصد پژوهش‎هاي دانشگاهي منتهي به توليد فناوري به تفکيک گروه‎هاي عمده تحصيلي در دانشگاه‎هاي دولتي و غير دولتي.
20ـ3ـ الف ـ ميزان درآمد دانشگاه‎هاي دولتي و غير دولتي از فروش فناوري.
بخش کيفي
21ـ3ـ الف ـ ميزان تطابق تحقيقات انجام‎شده در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي با هدفهاي برنامه توسعه كشور.
22ـ3ـ الف ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي دانشگاهها از تسهيلات موجود براي ارائه و انتشار آثار علمي ـ تخصصي خود در داخل و خارج از كشور.
23ـ3ـ الف ـ ميزان رضايت جامعه از (نقش علمي) دانشگاهها در حل مشكلات فني و تخصصي در عرصه‎هاي مختلف جامعه.
24ـ3ـ الف ـ كيفيت مراكز تحقيقاتي دانشگاه‌هاي كشور.
25ـ3ـ الف ـ ميزان بهره برداري از رايانه‎هاي موجود در دانشگاه‎هاي دولتي و غيردولتي در فعاليت‎هاي علمي و پژوهشي.
4ـ الف ـ شاخص‎هاي دانشجويي
بخش کمي
1ـ4ـ الف ـ توزيع درصدي پذيرفته‎شدگان به تفکيک دانشگاههاي دولتي و غيردولتي، مقطع، گروه عمده تحصيلي و استان.
2ـ4ـ الف ـ نسبت پذيرفته‎شدگان از هر استان به جمعيت استان به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي و دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
3ـ4ـ الف ـ درصد پذيرفته‎شدگان بومي از کل پذيرفته‎شدگان به تفكيك استان
4ـ4ـ الف ـ نرخ رشد پذيرش دانشجو در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
5 ـ4ـ الف ـ درصد پذيرفته‎شدگان زن از كل پذيرفته‎شدگان به تفكيك مقطع تحصيلي و دانشگاه دولتي و غيردولتي.
6 ـ4 ـ الف ـ توزيع استاني ده‎درصد اول پذيرفته‎شدگان در گروههاي عمده تحصيلي.
7ـ4ـ الف ـ نسبت پذيرفته‎شدگان دوره كارشناسي ارشد به دانش آموختگان كارشناسي به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي و جنسيت در سال.
8 ـ4ـ الف ـ درصد پذيرفته‎شدگان در دوره‎هاي تحصيلات تكميلي از كل پذيرفته‎شدگان دانشگاه به تفكيك جنسيت، دولتي و غيردولتي و پزشكي و غير پزشكي.
9ـ4ـ الف ـ نسبت پذيرفته‎شدگان دوره دكتري به دانش‎آموختگان دوره كارشناسي به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي و جنسيت.
10ـ4ـ الف ـ نسبت پذيرفته‎شدگان دوره دكتري تخصصي به دانش‏آموختگان كارشناسي ارشد به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي و جنسيت.
11ـ4ـ الف ـ تعداد پذيرفته‎شدگان در دانشگاههاي خارج از كشور (اعزام، بورس و …) به تفكيك گروه عمده تحصيلي و جنسيت.
12ـ4ـ الف ـ تعداد كل دانشجويان كشور به تفكيك دولتي و غير دولتي، پزشكي و غير پزشكي و جنسيت.
13ـ4ـ الف ـ تعداد دانشجويان دانشگاهها در يك ميليون نفر جمعيت كشور.
14ـ4ـ الف ـ توزيع درصدي دانشجويان برحسب دانشگاه دولتي و غير دولتي، مقطع، گروه عمده تحصيلي و استان.
15ـ4ـ الف ـ توزيع سني دانشجويان در گروههاي عمده تحصيلي به تفكيك جنسيت و مقطع تحصيلي.
16ـ4ـ الف ـ ميانگين مدت تحصيل برحسب گروههاي عمده تحصيلي به‎تفکيک مقطع تحصيلي، دانشگاه دولتي و غيردولتي و جنسيت.
17ـ4ـ الف ـ درصد دانشجوياني که تشويق و تقديرنامه دريافت کرده‎اند به‎تفكيك مقطع، گروههاي عمده تحصيلي و جنسيت.
18ـ4ـ الف ـ سرانه فضاي خوابگاههاي دانشجويي(براي دانشجويان واجد شرايط)
به تفكيك جنسيت و نوع خوابگاه (مجردي و متأهلي) و دانشگاه دولتي و غيردولتي.
19ـ4ـ الف ـ سرانه فضاي تربيت بدني به تفكيك دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
20ـ4ـ الف ـ تعداد كل دانش آموختگان در مقاطع مختلف به تفكيك جنسيت و گروه عمده تحصيلي.
21ـ4ـ الف ـ درصد دانش آموختگان داراي شغل مرتبط با رشته در طي 3 سال پس از فراغت از تحصيل به تفکيک مقطع و گروههاي عمده تحصيلي.
بخش کيفي
22ـ4ـ الف ـ ميزان حمايت از خلاقيت‎ها و دستاوردهاي علمي دانشجويان در كشور.
23ـ4ـ الف ـ ميزان وجود تسهيلات لازم براي توسعه آموزش دانشجويان با استعداد درخشان.
24 ـ4 ـ الف ـ ميزان رضايت دانشجويان از وجود فرصتها براي دسترسي
به امكانات علمي و تحصيلي.
25ـ4ـ الف ـ ميزان رضايت دانشجويان در خصوص امكان تحقيقات دانشجوئي.
26ـ4ـ الف ـ ميزان اميد به آينده (در زمينه رشد و پيشرفت علمي و حرفه‌اي) در ميان دانشجويان.
27ـ4ـ الف ـ كـيفيت دانش آمـوختگـان دانشگـاههاي دولـتي و غيـردولتي
به تفكيك گروه عمده تحصيلي.
28ـ4ـ الف ـ ميزان مطابقت توانمندي دانش آموختگان با نيازهاي واقعي جامعه.
29ـ4ـ الف ـ ميزان رضايت دانش آموختگان در خصوص امر اشتغال.
5 ـ الف ـ شاخص‎هاي فرهنگي
بخش کمي
1ـ 5 ـ الف ـ تعداد پژوهش‎هاي مرتبط با فرهنگ و ارزشهاي اسلامي در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي به تفكيك.
2ـ 5 ـ الف ـ درصد دانشجويان عضو تشکلهاي دانشجوئي از كل دانشجويان.
3ـ 5 ـ الف ـ سرانه دانشجويي فضاي فرهنگي (مساجد، نمازخانه ها، تالار نمايش) به تفكيك دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
4ـ 5 ـ الف ـ تعداد كارگاهها، سمينارها، مراسم و كلاس‎هاي آموزشي فرهنگ اسلامي در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
5 ـ 5 ـ الف ـ تعداد گردهمائي‎هاي بزرگ برگزار شده با حضور صاحبنظران در خصوص مسائل اجتماعي و فرهنگي جوانان در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
6 ـ 5 ـ الف ـ تعداد مراكز مشاوره و راهنمائي دانشجويان در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
7ـ 5 ـ الف ـ درصد دانشجويان مراجعه‎كننده به مراكز مشاوره از کل دانشجويان به تفکيک در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي و جنسيت.
8 ـ 5 ـ الف ـ درصد دانشجوياني که بنا به اظهار خود فريضه نماز را (بطور مرتب، غالباًِ، بندرت) بجا مي‎آورند.
9 ـ 5 ـ الف ـ متوسط ساعات پرداختن دانشجويان به امور فرهنگي و فوق برنامه در سال.
10ـ 5 ـ الف ـ متوسط ساعات مطالعه غير درسي دانشجويان در سال.
بخش کيفي
11ـ 5 ـ الف ـ ميزان تحقق وحدت حوزه و دانشگاه.
12ـ 5 ـ الف ـ ميزان رضايت دانشجويان ازمنزلت اجتماعي خود.
13ـ 5 ـ الف ـ ميزان علاقه دانشجويان به فرهنگ و هويت ملي.
14ـ 5 ـ الف ـ ميزان علاقمندي دانشجويان نسبت به بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران.
15ـ 5 ـ الف ـ ميزان آگاهي دانشجويان از معارف و فرهنگ اسلامي.
16ـ 5 ـ الف ـ ميزان گرايش دانشجويان به مهاجرت به خارج از کشور به‎تفکيک انگيزه، جنسيت، گروه عمده تحصيلي و دانشگاه دولتي و غير دولتي.
17ـ 5 ـ الف ـ ميزان پاي بندي دانشگاهيان به انجام تکاليف و شعائر ديني (نماز، روزه، حجاب و...) به تفکيک جنسيت و گروه عمده تحصيلي در دانشگاه‎هاي دولتي و غير دولتي.
18ـ 5 ـ الف ـ ميزان آگاهي سياسي دانشجويان دانشگاه‎هاي دولتي و غير دولتي به تفکيک گروه عمده تحصيلي، مقطع تحصيلي و جنسيت.
19ـ 5 ـ الف ـ ميزان اثر بخشي فعاليت تشکلهاي دانشجويي در رشد آگاهي‎ها و نگرشهاي سياسي، اجتماعي، ديني و اخلاقي دانشجويان.
20ـ 5 ـ الف ـ ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي به ترويج ارزشهاي ديني.
21ـ 5 ـ الف ـ ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي به اخلاق و معنويت.
22ـ 5 ـ الف ـ ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي به ترويج و تقويت هويت ملي.
23ـ 5 ـ الف ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي ازمنزلت اجتماعي خود.
6 ـ الف ـ شاخص‌هاي اعتبارات وامكانات
بخش کمي
1ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات آموزش عالي از توليد ناخالص ملي.
2ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات آموزش عالي از بودجه کل کشور.
3ـ6 ـ الف ـ ميزان اعتبارات آموزش عالي به تفكيك دولتي و غيردولتي و پزشكي و غير پزشكي.
4ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات ارزي آموزش عالي (به تفكيك دولتي و غيردولتي و پزشكي و غير پزشكي) از كل اعتبارات آموزش عالي.
5 ـ6 ـ الف ـ نسبت اعتبارات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به كل اعتبارات آموزش عالي.
6 ـ6 ـ الف ـ نسبت اعتبارات وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي به كل اعتبارات آموزش عالي.
7 ـ6 ـ الف ـ توزيع درصدي اعتبارات دانشگاهها به تفکيک دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
8 ـ 6 ـ الف ـ درصد اعتبارات آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از كل اعتبارات آموزش عالي.
9ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از كل اعتبارات آموزش عالي.
10ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات ارزي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
11ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات ارزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
12ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
13ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
14ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات عمراني آموزش عالي (به تفكيك پزشكي و غيرپزشكي) از كل اعتبارات عمراني كشور.
15ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات عمراني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
16ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات عمراني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
17ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات تحقيقاتي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
18ـ 6 ـ الف ـ درصد اعتبارات تحقيقاتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
19ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات تحقيقاتي آموزش عالي از كل اعتبارات تحقيقاتي كشور به تفكيك دو وزارتخانه علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.
20ـ 6 ـ الف ـ درصد اعتبارات دانشجوئي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
21ـ6 ـ الف ـ درصد اعتبارات دانشجوئي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از كل اعتبارات آن وزارتخانه.
22ـ6 ـ الف ـ سرانه اعتبارات دانشجوئي به تفکيک دانشگاههاي پزشکي و غيرپزشکي و دولتي و غيردولتي.
23ـ6 ـ الف ـ سرانه دانشجوئي اعتبار تخصيص يافته به فعاليت‎هاي فرهنگي و فوق برنامه در دانشگاههاي دولتي و غيردولتي.
24ـ6 ـ الف ـ درصد هزينه‎هاي امور فرهنگي و فوق برنامه از اعتبارات و عوايد اختصاصي آموزش عالي.
ب ـ شاخص‌هاي ارزيابي خرد آموزش عالي
1ـ ب ـ شاخص‎هاي كلي
بخش کمي
1ـ1ـ ب ـ تعداد اعضاي هيئت علمي برحسب مرتبه علمي به تفکيک گروه عمده تحصيلي و جنسيت.
2ـ1ـ ب ـ درصد مربيان آموزشيار، مربيان، استادياران، دانشياران و استادان از كل اعضاي هيئت علمي به تفكيك.
3ـ1ـ ب ـ درصداعضاي هيئت علمي جديدالاستخدام از كل اعضاي هيئت علمي در سال.
4ـ1ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي بازنشسته از كل اعضاي هيئت علمي در سال.
5 ـ1ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي زن از كل اعضاي هيئت علمي.
6 ـ1ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي تبديل وضعيت يافته از پيماني به رسمي آزمايشي از كل اعضاي هيئت علمي پيماني در سال.
7ـ1ـ ب ـ ميانگين سن اعضاي هيئت علمي به تفكيك مرتبه علمي و جنسيت.
8 ـ1ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي تمام وقت از كل اعضاي هيئت علمي.
9ـ1ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي نيمه وقت از كل اعضاي هيئت علمي.
10ـ1ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي ارتقاء يافته به مرتبه بالاتر در سال از کل اعضاي هيئت علمي.
11ـ1ـ ب ـ درصد مربيان ارتقاء يافته به مرتبه استادياري در سال از كل مربيان.
12ـ1ـ ب ـ درصد استادياران ارتقاء يافته به مرتبه دانشياري در سال از كل استادياران.
13ـ1ـ ب ـ درصد دانشياران ارتقاء يافته به مرتبه استادي در سال از كل دانشياران.
14ـ1ـ ب ـ نسبت اعضاي هيئت علمي داراي سمت اجرايي به كل اعضاي هيئت علمي تمام وقت.
15ـ1ـ ب ـ توزيع درصدي كاركنان برحسب مدرك تحصيلي (زيرديپلم، ديپلم، كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري).
16ـ1ـ ب ـ نسبت تعداد كاركنان به تعداد اعضاي هيئت علمي.
17ـ1ـ ب ـ نسبت تعداد كاركنان به تعداد دانشجويان.
18ـ1ـ ب ـ درصد كاركنان زن از كل كاركنان.
19ـ1ـ ب ـ درصد كاركنان شاغل در پست‎هاي تخصصي از كل كاركنان.
20ـ1ـ ب ـ درصد كاركنان استخدام شده در سال.
21ـ1ـ ب ـ ميانگين سن كاركنان به تفکيک جنسيت.
22ـ1ـ ب ـ درصد افراد خارج شده از سيستم (بازنشسته، باز خريد، مستعفي، ترک خدمت و…) به تفکيک کارکنان و اعضاي هيئت علمي و برحسب جنسيت.
23ـ1ـ ب ـ تعداد جلسات رسمي مديريت به تفكيك با اعضاي هيئت علمي و كاركنان.
24ـ1ـ ب ـ تعداد پيشنهادهاي ارائه شده در زمينه‎هاي مختلف كاري به وزارت متبوع از سوي مديريت.
بخش کيفي
25ـ1 ـ ب ـ ميزان استقلال دانشگاه در تصميم‎گيري و اجراي امور مربوط.
26ـ1ـ ب ـ چگونگي آزادي علمي در دانشگاه.
27ـ1ـ ب ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي از مديريت دانشگاه به تفکيک مرتبه علمي و جنسيت.
28ـ1ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت در مورد سنجش بهره‌وري اعضاي هيئت علمي.
29ـ1ـ ب ـ ميزان بكارگيري معيارهاي مناسب در انتخاب مديران دانشگاه (مديران ارشد، مياني و عملياتي).
30ـ1ـ ب ـ ميزان رضايت شغلي اعضاي هيئت علمي به تفکيک مرتبه علمي و جنسيت.
31ـ1ـ ب ـ ميزان رضايت شغلي كاركنان به تفكيك جنسيت.
2ـ ب ـ شاخص‌هاي آموزشي
بخش کمي
1ـ2ـ ب ـ نسبت اعضاي هيئت علمي به دانشجويان در كل و به تفكيك مرتبه علمي.
2ـ2ـ ب ـ ميانگين واحدهاي درسي تدريس‎شده توسط هر عضو هيئت علمي در هر نيمسال تحصيلي.
3ـ2ـ ب ـ نسبت مدرسين مدعو به كل اعضاي هيئت علمي در سال.
4ـ2ـ ب ـ ميانگين ساعات مشاوره اعضاي هيئت علمي با دانشجويان در هفته.
5 ـ2ـ ب ـ ميانگين نمره امتحانات جامع علوم پايه در سطح دانشگاههاي علوم پزشكي در سال.
6 ـ2ـ ب ـ ميانگين نمره امتحانات جامع پيش‎كارورزي در سطح دانشگاههاي علوم پزشكي در سال.
7ـ2ـ ب ـ تعداد رشته‎هاي داير به تفکيک مقطع و گروه عمده تحصيلي.
8 ـ2ـ ب ـ درصد رشته‎هاي داير در دانشگاه از كل رشته‎هاي داير در سطح کشور به تفكيك گروههاي عمده تحصيلي.
9ـ2ـ ب ـ درصد رشته‎هاي نو و نيز رشته‎هاي بين رشته‏اي از تعداد كل رشته‏هاي داير در دانشگاه.
10ـ2ـ ب ـ تعداد كل گرايش‎هاي تحصيلي داير به تفكيك رشته‎ها و مقاطع مختلف تحصيلي.
11ـ2ـ ب ـ تعداد رشته‎هاي مرتبط با علوم اسلامي.
12ـ2ـ ب ـ تعداد دوره‎هاي آموزشي مجازي، كوتاه مدت و آزاد به تفكيك.
13ـ2ـ ب ـ درصد برنامه‎هاي درسي بازنگري شده ( درمحدوه مقررات مربوط) در سال.
14ـ2ـ ب ـ تعداد نرم افزارهاي تخصصي و آموزشي موجود در دانشگاه.
15ـ2ـ ب ـ تعداد دفعات ارزيابي مديريت از وضعيت آموزشي دانشگاه در سال.
16ـ2ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي تشويق شده (اعم از مادي و معنوي) توسط دانشگاه در سال.
17ـ2ـ ب ـ تعداد دوره‎هاي آموزشي علمي طي شده توسط مديران آموزشي.
18ـ2ـ ب ـ سرانه فضاي كارگاه، آزمايشگاه، مزرعه و… به تفکيک.
19ـ2ـ ب ـ نسبت تخت آموزشي به دانشجو ( ويژه رشته‏هاي علوم پزشكي).
20ـ2ـ ب ـ تعداد دوره‎هاي بازآموزي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت برگزار شده براي مديران (به تفكيك مديران ارشد، مياني و اجرايي).
21ـ2ـ ب ـ تعداد كارگاههاي آموزشي برگزار شده براي اعضاي هيئت علمي در سال.
22ـ2ـ ب ـ درصد دانشكده‎هاي داراي برنامه مدون (آموزشي، پژوهشي و…) از كل دانشكده‎هاي دانشگاه.
23ـ2ـ ب ـ درصد گروههاي آموزشي داراي برنامه مدون (آموزشي، پژوهشي و…) از كل گروه‌هاي آموزشي دانشگاه.
24ـ2ـ ب ـ سرانه فضاي آموزشي (کلاس درس).
25ـ2ـ ب ـ سرانه فضاي دانشگاه.
26ـ2ـ ب ـ ميانگين سنوات تحصيلي دانش آموختگان در مقاطع مختلف تحصيلي.
27ـ2ـ ب ـ درصد دانشجويان مشروطي به تفکيک مقطع و گروه عمده تحصيلي از کل دانشجويان همان مقطع و گروه عمده تحصيلي.
28ـ2ـ ب ـ درصد دانشجويان محروم از تحصيل به تفکيک مقطع، گروه عمده تحصيلي و علت محروميت از کل دانشجويان.
29ـ2ـ ب ـ ميانگين تعداد واحدهاي مردودي دانشجويان برحسب رشته و مقطع تحصيلي در هر نيمسال.
30ـ2ـ ب ـ ميانگين واحدهاي اخذ شده توسط هر دانشجو به‎تفکيک مقطع و رشته تحصيلي در هر نيمسال تحصيلي.
31ـ2ـ ب ـ نرخ بهره برداري از کارگاه‎ها، آزمايشگاه‎ها، کلاس‎هاي درس،
مزارع آموزشي، بيمارستان ها و.... در دانشگاه به تفکيک گروه عمده تحصيلي.
بخش کيفي
32ـ2ـ ب ـ ميزان سازگاري قوانين و مقررات آموزشي با شرايط عمومي و واقعيت هاي دانشگاه.
33ـ2ـ ب ـ نحوه ارتباط دانشگاه با دانش آموختگان.
34ـ2ـ ب ـ ميزان آگاهي قبلي پذيرفته‌شدگان دانشگاه از رشته‌هاي تحصيلي انتخاب شده.
35ـ2ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت در مورد سنجش بهره‌وري دانش آموختگان.
36ـ2ـ ب ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي از امكانات آموزشي موجود.
37ـ2ـ ب ـ كيفيت فضاي آموزشي دانشگاه براي دوره‏هاي تحصيلات تكميلي.
38ـ2ـ ب ـ ميزان بهره برداري از وسايل اداري، دستگاه‎ها و تجهيزات آزمايشگاهي، کارگاهي و.... به تفکيک گروه عمده تحصيلي.
39ـ2ـ ب ـ ميزان تطابق امور اجرايي آموزش با قوانين و مقررات و دستور العمل‌ها.
40ـ2ـ ب ـ ميزان رضايت كاركنان غيرهيئت علمي از آموزشهاي ضمن خدمت به تفکيک جنسيت.
41ـ2ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان از كيفيت تدريس به تفكيك گروه‌هاي عمده تحصيلي.
42ـ2ـ ب ـ ميزان رضايت دانش آموختگان از كاربردي بودن مطالب آموزشي.
3ـ ب ـ شاخص‌هاي پژوهشي
بخش کمي
1ـ3ـ ب ـ تعداد مراكز تحقيقاتي در دانشگاه.
2ـ3ـ ب ـ درصد كاركنان تحقيقاتي از كل كاركنان.
3ـ3ـ ب ـ تعداد اختراعات و اكتشافات به ثبت رسيده در سال.
4ـ3ـ ب ـ تعداد جوايز علمي كسب شده توسط اعضاي هيئت علمي در سال.
5 ـ3ـ ب ـ نسبت تعداد پژوهشگران به كل اعضاي هيئت علمي در سال.
6 ـ3 ـ ب ـ نسبت مقالات منتشرشده اعضاي هيئت علمي در مجلات علمي ـ پژوهشي داخلي و مجلات نمايه‎شده در فهرست‎هاي معتبر بين‎المللي، به تعداد كل اعضاي هيئت علمي به تفکيک در سال.
7ـ3ـ ب ـ نسبت مقالات ارائه شده در كنفرانسها و سمينارهاي علمي به تعداد كل اعضاي هيئت علمي در سال به تفکيک داخلي و خارجي.
8 ـ3ـ ب ـ تـوزيع درصدي كـتب تألـيف و تـرجمه شـده، توسـط اعـضاي
هيئت علمي و دانشجويان.
9ـ3ـ ب ـ نسبت تعداد طرحهاي تحقيقاتي خاتمه‎يافته به كل اعضاي
هيئت علمي در سال.
10ـ3ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي استفاده کننده از فرصت مطالعاتي در سال به تفکيک مرتبه علمي و جنسيت.
11ـ3ـ ب ـ مـتوسط ساعات استفاده از خدمات پايگاههاي اطلاع‎رساني به‎تفکيک استاد و دانشجو در سال.
12ـ3 ـ ب ـ نسبت تعداد عناوين مجلات علمي ـ پژوهشي موجود در دانشگاه به تعداد رشته‌ها و به تفكيك داخلي و خارجي.
13ـ3ـ ب ـ نسبت تعداد عناوين مجلات علمي پژوهشي موجود در كتابخانه‎هاي دانشگاه( به زبانهاي مختلف) به كل دانشجويان.
14ـ3ـ ب ـ تعداد گزارشها، پايان‎نامه‎ها، اسناد و مدارك علمي موجود در كتابخانه‎هاي دانشگاه.
15ـ3 ـ ب ـ تعداد نسخه‎هاي خطي و اسناد قديمي موجود در كتابخانه‎هاي دانشگاه.
16ـ3ـ ب ـ تعداد دفعات ارزيابي مديريت از وضعيت پژوهشي دانشگاه.
17ـ3ـ ب ـ تعداد موارد تشويق و تقدير اعضاي هيئت علمي، دانشجويان و كاركنان بخاطر مشارکت در تحقيقات علمي، به تفکيک.
18ـ3ـ ب ـ تعداد پيشنهادهاي ارائه شده در حوزه تحقيقات به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير وزارتخانه ها و نهادها به تفکيک.
بخش کيفي
19ـ3ـ ب ـ ميزان تطابق تحقيقات انجام شده در دانشگاه با هدفهاي برنامه توسعه كشور.
20ـ3ـ ب ـ ميزان كارآئي نظام اطلاع رساني دانشگاه.
21ـ3ـ ب ـ ميزان تبادل استاد و دانشجو با ساير دانشگاههاي جهان.
22ـ3ـ ب ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي از تسهيلات موجود براي ارائه و انتشار آثار علمي ـ تخصصي خود در داخل و خارج از کشور.
4ـ ب ـ شاخص‌هاي دانشجويي
بخش کمي
1ـ4ـ ب ـ درصد پذيرفته‎شدگان دانشگاه از كل پذيرفته‎شدگان آموزش عالي در بخش دولتي به تفکيک گروه عمده تحصيلي، مقطع تحصيلي و جنسيت.
2ـ4ـ ب ـ ميانگين رتبه آزمون سراسري 30% اول پذيرفته‎شدگان در دانشگاه به‎تفکيک گروه عمده تحصيلي.
3ـ4ـ ب ـ ميانگين رتبه آزمون سراسري 5% آخر پذيرفته‎شدگان در دانشگاه
به تفکيک گروه عمده تحصيلي.
4ـ4ـ ب ـ توزيع درصدي دانشجويان پذيرفته شده به تفکيک سهميه ورود.
5 ـ4ـ ب ـ درصد پذيرفته‎شدگان دوره كارشناسي ارشد به تفکيک در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي از كل دانش آموختگان كارشناسي همان سال دانشگاه.
6 ـ4ـ ب ـ درصد پذيرفته‎شدگان دوره دكتري تخصصي از كل دانش آموختگان كارشناسي ارشد همان سال دانشگاه به تفکيک در دانشگاههاي دولتي و غير دولتي.
7ـ4ـ ب ـ نسبت پذيرفته‎شدگان دوره‏هاي فوق تخصصي و فلوشيپ به كل پذيرفته‎شدگان.
8 ـ4ـ ب ـ نسبت پذيرفته‎شدگان آزمون دوره دستياري پزشكي، دندان پزشكي و داروسازي به كل پذيرفته‎شدگان دانشگاه.
9ـ4ـ ب ـ درصد دانشجويان در گروههاي عمده تحصيلي از كل دانشجويان دانشگاه.
10ـ4ـ ب ـ نرخ رشد دانشجويي دانشگاه.
11ـ4ـ ب ـ ميانگين سن دانشجويان به تفكيك جنسيت و مقاطع مختلف تحصيلي در گروههاي عمده تحصيلي.
12ـ4ـ ب ـ درصد دانشجويان بومي از كل دانشجويان دانشگاه.
13ـ4ـ ب ـ تعداد دانشجويان نمونه و برگزيده در المپيادها.
14ـ4ـ ب ـ درصد استفاده‎كنندگان از خوابگاه از كل دانشجويان متقاضي و واجد شرايط استفاده از خوابگاه به تفكيك جنسيت و وضعيت تأهل.
15ـ4ـ ب ـ متوسط ساعات استفاده دانشجويان از خدمات پايگاههاي اطلاعاتي به تفکيک مقطع و گروههاي عمده تحصيلي.
16ـ4ـ ب ـ ميانگين ساعات استفاده هر دانشجو از شبکه اينترنت دانشگاه در سال.
17ـ4ـ ب ـ سرانه دانشجويي عرض باند اتصال به شبكه اينترنت دانشگاه.
18ـ4ـ ب ـ نسبت دانشجويان داراي كار دانشجويي به تعداد كل دانشجويان
به تفكيك جنسيت در گروههاي عمده تحصيلي.
19ـ4ـ ب ـ ميانگين ساعات اشتغال به كار دانشجويي درهفته.
20ـ4ـ ب ـ تعداد دانشجويان وام‎گيرنده به تفكيك نوع وام (ازدواج، مسكن، تحصيلي و …) درسال.
21ـ4 ـ ب ـ درصد دانشجويان تشويق و تقدير شده از کل دانشجويان در سال.
22ـ4 ـ ب ـ تعداد جلسات عمومي رييس دانشگاه با دانشجويان درسال.
23ـ4ـ ب ـ سرانه فضاي خوابگاهي به تفكيك جنسيت و تاهل.
24ـ4ـ ب ـ سرانه فضاي اتاق كار براي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري.
25ـ4ـ ب ـ تعداد پيشنهادهاي مستند ارائه شده در حوزه دانشجويي به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.
26ـ4ـ ب ـ درصد دستياران دندان پزشكي، پزشكي و داروسازي از كل دستياران دانشگاه.
بخش کيفي
27ـ4ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان از مديريت دانشگاه به تفکيک مقطع و گروه عمده تحصيلي.
28ـ4ـ ب ـ ميزان فرصت ها و امكانات موجود براي رشد خلاقيت‎هاي دانشجويي.
29ـ4ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان از خدمات مشاوره‌اي تحصيلي.
30ـ4ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان از تسهيلات و امكانات موجود براي انجام تحقيقات.
31ـ4ـ ب ـ ميزان رضايت دانش آموختگان از تسهيلات اشتغال.
32ـ4ـ ب ـ ميزان رضايت دانش آموختگان در مورد استمرار آموزش(آموزشهاي دوره‎اي، همايش‎ها…).
5 ـ ب ـ شاخص‌هاي فرهنگي
بخش کمي
1ـ 5 ـ ب ـ تعداد مساجد و نمازخانه‎هاي دانشگاه.
2ـ 5 ـ ب ـ تعداد سفرهاي زيارتي و سياحتي عمومي برگزار شده در سال.
3ـ 5 ـ ب ـ تعداد کلاسهاي دروس معارف اسلامي(رسمي و آزاد).
4ـ 5 ـ ب ـ تعداد مقالات منتشرشده در دانشگاه در حوزه دين.
5ـ 5 ـ ب ـ درصد دانشجويان استفاده‎كننده از تسهيلات سفرهاي سياحتي و زيارتي از كل دانشجويان در سال.
6ـ5 ـ ب ـ درصد كاركنان استفاده‎كننده از تسهيلات سفرهاي سياحتي و زيارتي از كل کارکنان در سال.
7ـ5 ـ ب ـ نسبت تعداد تشکلهاي دانشجويي به تعداد كل دانشجويان دانشگاه.
8ـ 5 ـ ب ـ درصد دانشجويان شركت‎كننده در اردوهاي فرهنگي و هنري
برگزارشده از كل دانشجويان به تفکيک مقطع تحصيلي و جنسيت.
9ـ 5 ـ ب ـ درصد دانشجويان عضو تشکلهاي دانشجويي به تفکيک مقطع تحصيلي و جنسيت.
10ـ 5 ـ ب ـ درصد دانشجويان شركت كننده در مسابقات ورزشي از كل دانشجويان به تفکيک مقطع تحصيلي و جنسيت.
11ـ 5 ـ ب ـ نسبت مساحت مکانهاي ورزشي به تفکيک سرپوشيده و سرباز
به تعداد کل دانشجويان.
12ـ 5 ـ ب ـ نسبت مساحت نمازخانه ها به كل كاركنان و دانشجويان به تفكيك .
13ـ 5 ـ ب ـ تعداد دانشجويان عضو تيم‎هاي ورزشي.
14ـ 5 ـ ب ـ تعداد رشته‎هاي ورزشي که دانشگاه در مسابقات سراسري دانشجويي آن در سطح کشور شرکت مي‎کند.
15ـ 5 ـ ب ـ تعداد ساعات فعاليتهاي فوق برنامه و تفريحي ارايه شده براي دانشجويان در هفته.
16ـ 5 ـ ب ـ نسبت حكم‏هاي انضباطي صادره شده به كل دانشجويان.
17ـ 5 ـ ب ـ نسبت تعداد نشريه‎هاي علمي و فرهنگي موجود به تعداد كل دانشجويان به تفكيك عناوين و تيراژ کل.
18ـ 5 ـ ب ـ تعداد برنامه‎هاي فرهنگي به تفکيک همايش‎هاي فرهنگي اجتماعي و نمايشگاههاي برگزار شده در سال.
19ـ 5 ـ ب ـ تعداد مسابقات ورزشي برگزار شده در دانشگاه با ساير دانشگاهها يا ديگر مراکز.
20ـ 5 ـ ب ـ تعداد دوره مسابقات قرآني برگزار شده در دانشگاه.
21ـ 5 ـ ب ـ تعداد کانون‎ها و هيئت‎هاي مذهبي دانشجويان در دانشگاه.
بخش کيفي
22ـ 5 ـ ب ـ ميزان توجه و ارج گذاري به نخبگان دانشگاه.
23ـ 5 ـ ب ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي و دانشجويان از تكريم مقام معلم در دانشگاه.
24ـ 5 ـ ب ـ ميزان رضايت اعضاي هيئت علمي ازمنزلت اجتماعي خود.
25ـ 5 ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان ازمنزلت اجتماعي خود.
26ـ 5 ـ ب ـ ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي نسبت به ترويج ارزشهاي ديني.
27ـ 5 ـ ب ـ ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي نسبت به ترويج اخلاق و معنويت.
28ـ 5 ـ ب ـ ميزان تمايل اعضاي هيئت علمي نسبت به ترويج و تقويت هويت ملي.
29ـ 5 ـ ب ـ ميزان علاقه دانشجويان به فرهنگ و هويت ملي.
30ـ 5 ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان از تسهيلات موجود براي فعاليتهاي فوق برنامه ( ورزشي، فرهنگي و...).
31ـ 5 ـ ب ـ ميزان رضايت دانشجويان از نقش تربيتي اعضاي هيئت علمي.
6ـ ب ـ شاخص‌هاي اعتبارات و امكانات
بخش کمي
1ـ6 ـ ب ـ ميانگين کل پرداختي به اعضاي هيئت علمي و کارکنان به تفکيک.
2ـ6 ـ ب ـ نسبت پرداخت حق‎التدريس اعضاي هيئت علمي به كل حقوق و مزاياي هيئت علمي تمام وقت.
3ـ6 ـ ب ـ ميانگين دريافتي اعضاي هيئت علمي از محل قراردادهاي ‌آموزشي ‌و خدماتي.
4ـ6 ـ ب ـ ميانگين دريافتي اعضاي هيئت علمي از محل قراردادهاي تحقيقاتي.
5ـ6 ـ ب ـ نسبت پرداختي به اعضاي هيئت علمي بابت طرح تمام وقتي (کارآيي و...) به كل دريافتي آنان.
6 ـ6 ـ ب ـ نسبت هزينة صرف شده براي انتشارات به اعتبارات كل دانشگاه
به تفکيک جزوه، کتاب و مجلات علمي.
7ـ 6ـ ب ـ درصد اعتبارات صرف شده درامور رفاهي هيئت علمي و كاركنان از كل اعتبارات دانشگاه.
8 ـ 6ـ ب ـ نسبت درآمدهاي اختصاصي آموزشي، پژوهشي و خدماتي به كل اعتبارات جاري دانشگاه به تفكيك.
9ـ 6 ـ ب ـ نسبت هزينه پرداخت اجاره ساختمان به تفكيك اداري، آموزشي، پژوهشي و فوق برنامه( فرهنگي، ورزشي و...) به كل اعتبارات جاري دانشگاه.
10ـ 6 ـ ب ـ سرانة اعتبارات تحقيقاتي اعضاي هيئت علمي به تفکيک دولتي و اختصاصي.
11ـ 6 ـ ب ـ درصد اعتبارات تحقيقاتي از كل اعتبارات دانشگاه.
12ـ 6 ـ ب ـ درصد اعتبارات صرف شده در تحقيقات از كل اعتبارات دانشگاه.
13ـ 6 ـ ب ـ درصد اعتبارات صرف شده در آموزش از كل اعتبارات دانشگاه.
14ـ 6 ـ ب ـ هزينة سرانة دانشجو به تفکيک مقطع و گروههاي عمدة تحصيلي.
15ـ6 ـ ب ـ هزينة تمام شده تحصيلي براي هر دانشجو به تفكيك رشته، مقطع و گروههاي عمده تحصيلي.
16ـ 6 ـ ب ـ درصد اعتبارات صرف شده در امور دانشجويي از كل اعتبارات دانشگاه.
17ـ 6 ـ ب ـ درصد درآمد حاصل از شهرية دانشجويان از كل اعتبارات دانشگاه.
18ـ6 ـ ب ـ سـرانة تحقيقاتي دانشجويـان تحصيلات تكميلي به‎تفكيك كارشناسي ارشد و دكتري.
19ـ 6 ـ ب ـ سرانة دانشجويي اعتبار تخصيص يافته به فعاليتهاي فرهنگي، هنري، اجتماعي و فوق برنامه.
20ـ 6 ـ ب ـ درصد هزينه‎هاي صرف شده درخصوص فعاليتهاي فرهنگي، هنري و اجتماعي دانشجويان از عوايد اختصاصي دانشگاه.
21ـ 6 ـ ب ـ سرانة دانشجوئي يارانة دولتي (براي تغذيه، بهداشت و…).
22ـ 6 ـ ب ـ نسبت تعداد رايانه و دستگاههاي اداري(زيراکس، چاپگر و...)
به تعداد دانشجويان در دانشگاه.
23ـ 6 ـ ب ـ سرانه دانشجويي فضاي كتابخانه‎ها، کارگاهها، آزمايشگاهها و سالن‎هاي غذاخوري به تفکيک.
24ـ 6 ـ ب ـ درصد استفاده كننده‌گان از سرويس‎هاي رفت و آمد دانشگاه
به تفكيك (هيئت علمي، كاركنان و دانشجويان).
25ـ 6 ـ ب ـ درصد استفاده‎كنندگان از امكانات تفريحي موسسه ( استخر، محيط ورزشي، باشگاه) به تفكيك دانشجو، هيئت علمي و كاركنان.
26ـ 6 ـ ب ـ تـعداد خـودروهاي در تملک به تـفکيک عمومي ( اتوبوس و ميني‎بوس)، سواري و خودروهاي سنگين ( کاميون، تراکتور، لودر و...).
27ـ 6 ـ ب ـ درصد كاركنان استفاده كننده از وامهاي دانشگاه.
28ـ 6 ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي داراي كارت اعتباري.
29ـ 6 ـ ب ـ نسبت ساعات حضور رئيس و معاونان در موسسه يا دانشگاه جهت امور مديريتي به كل ساعات حضور در هفته.
30ـ 6 ـ ب ـ درصد اعضاي هيئت علمي که از طرح محروميت از مطب بهره‎مند هستند به تفكيك مرتبه علمي(ويژه دانشگاههاي علوم پزشكي).
31ـ 6 ـ ب ـ ميانگين ساعات حضور هفتگي اعضاي هيئت علمي در دانشگاه.
32ـ 6 ـ ب ـ نسبت تعداد دفاتر(اتاقهاي) اعضاي هيئت علمي به كل اعضاي هيئت علمي تمام وقت.
33ـ 6 ـ ب ـ نسبت مساحت كل دفاتر مخصوص اعضاي هيئت علمي به تعداد اعضاي هيئت علمي تمام وقت.
34ـ 6 ـ ب ـ توزيع درصدي اعضاي هيئت علمي و کارکنان از نظر وضعيت مسکن (شخصي، استيجاري، سازماني و...).
35ـ 6 ـ ب ـ نسبت تعداد اتوبوس‎هاي مخصوص اياب و ذهاب دانشجويان
به تعداد دانشجويان استفاده كننده.
بخش کيفي
36ـ 6 ـ ب ـ چـگونگي تخـصيص و هـزينه اعتبارات تحقيقاتي دانشگاه (در سرفصلهاي پرسنلي، مواد مصرفي و وسايل و تجهيزات).
37ـ 6 ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت درخصوص سنجش بهره‎وري سرمايه در دانشگاه.
38ـ 6 ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت در جذب اعتبارات عمراني.
39ـ 6 ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت درکسب و هزينه کردن درآمدهاي اختصاصي.
40ـ 6 ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت در جذب كمكهاي مردمي.
41ـ 6 ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت درخصوص صرفه‎جويي در هزينه‎هاي اداري ـ پرسنلي، آموزشي، پژوهشي، مسافرت، حمل و نقل، تعميرات، نگهداري و… .
42ـ 6 ـ ب ـ نحوه عملكرد مديريت در هزينه نمودن اعتبارات جاري.
43ـ 6 ـ ب ـ کيفيت ارزيابي مديريت از امور دانشگاه و بهره‎وري از نتايج آن.