ماده واحده:
منشور حقوق و مسؤليتهاي زنان در نظام جمهوري اسلامي ايران بر اساس بندهاي 1 و 18 وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان يك سند مرجع در سياستگذاري در امور فرهنگي و اجتماعي در 3بخش و 5 فصل و 148 بند در جلسه شماره 546 مورخ 1383/6/31 شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد و كليه دستگاههاي ذيربط مكلفند برحسب وظايف دستگاهي و سازماني جهت سياستگذاري، اتخاذ تدابير قانوني، تصميمات و برنامهريزي راجعبه زنان، قواعد و اصول مندرج در اين منشور را رعايت نمايند. اين منشور مبناي معرفي و تبيين جايگاه زن در نظام جمهوري اسلامي ايران در مجامع بينالمللي نيز قرار ميگيرد.
تبصره: شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان مكلف است هردو سال يكبار پس از تصويب اين منشور، نسبت به ارزيابي وضعيت زنان ايران اقدام نموده و گزارش ارزيابي درخصوص پيشرفتهاي موجود در راستاي تحقق آن و همچنين موارد نقض حقوق زنان را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي منعكس نمايد.
منشور حقوق و مسؤليتهاي زنان در نظام جمهوري اسلامي ايران
نكاتي چند درخصوص منشور:
1ـ در اين منشور حق به معناي توانايي، امتياز و مصونيت است و مسئوليت بهمعناي تكاليفي است كه زن نسبت به ديگران برعهده دارد.
2ـ در مواردي كه تكاليفي متوجه افراد جامعه بوده و زنان از ثمره انجام آن تكاليف برخوردار ميشوند، آن تكليف به صورت حق زنان ذكر شده و از بيان مستقيم مسؤليتهاي ديگران نسبت به زنان خودداري شده است.
3ـ از آنجا كه در قوانين اسلامي، افراد نسبت به خدا، خود، جامعه و هستي مسئول ميباشند سعي شده تا مسئوليت زنان نيز نسبت به موارد مذكور ذكر گردد. پرواضح است كه در صورت فقدان شرايط عام تكليف (عقل، بلوغ، اراده، ...) زنان نيز فاقد مسئوليت خواهند بود. در ضمن، با بكار بردن كلمه حق يا مسئوليت، نوع ارتباط زنان با مسئله موردنظر مشخص شده است.
4ـ سعي شده است كليه حقوق و مسئوليتهاي زنان اعم از مشترك بين زنان و مردان و يا ويژه زنان ذكر شود و دلايل اين امر به قرار ذيل است:
الف ـ از آنجا كه در مجامع بينالمللي بحث و جدال فراوان در زمينة حقوق انساني زنان وجود دارد و آنان درصدد اثبات حقوق انساني منطبق با ديدگاه غربي براي زنان ميباشند و از طرفي كشورهاي مختلف براساس فرهنگهاي متفاوت خود نظرات و عملكرد متفاوتي در زمينه حقوق انساني زنان دارند، لازم بود تا در منشور كه نمايانگر ديدگاه نظام جمهوري اسلامي ايران ميباشد حقوق انساني زنان، حقوق مشترك بين زن و مرد و نيز حقوق ويژه زنان در موضوعات مختلف ذكر شود تا مشخص گردد كه نظام جمهوري اسلامي ايران اساساً چه حقوق و مسؤليتهايي را براي زنان قائل است.
ب ـ در انديشه اسلامي، زنان و مردان در حقوق انساني خويش عموماً مشترك ميباشند ولي از آنجا كه در مراحل اقدام و اجرا ممكن است تبعيضهايي صورت گيرد، جهت تأكيد، اين دسته از حقوق نيز با عنوان حقوق زنان ذكر شده است.
ج ـ از آنجا كه اين منشور فقط درصدد بيان حقوق زنان ميباشد، حقوق ساير اقشار اجتماعي در آن ذكر نشده است هرچند در مرحله اجرا باتوجه به ساير قوانين و سياستها، به حقوق ساير اقشار اجتماعي نيز توجه لازم خواهد شد.
5ـ اين منشور درصدد بيان نحوه اجراي حقوق نيست بنابراين لازم است باتوجه به ساختار قوانين درجاي خود ضمانت اجرا براي آن درنظر گرفته شود.
6ـ از آنجا كه منشور فقط درصدد بيان قوانين نبوده بلكه توجه به فرهنگسازي نيز داشته است لذا برخي موارد اخلاقي لازمالاجرا نيز در زمرة حقوق و مسؤليتهاي زنان ذكر شده است.
7ـ در منشور سعي شده تا حد امكان، حقوق و مسؤليتهاي كلي و اساسي ذكر گردد و از بيان مصاديق صرفنظر شود. ولي از آنجا كه طرح پارهاي از مصاديق حقوقي يا مسؤليتها در منازعات بينالمللي و يا فرهنگ داخلي نياز به تأكيد و شفافسازي داشته است به صورت مشخص بيان شده است.
8 ـ در ساختار منشور، حقوق و مسؤليتهاي زنان با استقراء بهصورت ذيل تقسيم شده است:
حقوق فردي، حقوق خانوادگي، حقوق اجتماعي ( كه حقوق اجتماعي بر حسب موضوع به حق سلامت، حقوق فرهنگي، حقوق اقتصادي، حقوق سياسي و حقوق قضايي دستهبندي شده است).
9ـ منشور درصدد ارائه ديدگاههاي نظام جمهوري اسلامي ايران (منطبق با فقه شيعه و نظام حكومتي جمهوري اسلامي ايران) در زمينه مسائل زنان ميباشد و ميتواند محور گفتگو با ديگر كشورهاي اسلامي درخصوص مسائل زنان قرار گيرد و قدمي مؤثر در مسير تهيه و تدوين سندي ديگر با همكاري و اتفاقنظر كشورهاي مختلف اسلامي در سطح بينالملل بحساب آيد.
10ـ هرچند موازين شرع براطلاق و عموم همة بندهاي منشور حاكم است ولي در مواردي كه در ارتباط با حق يا مسئوليتي به دلايلي، تأكيد به رعايت موازين شرع لازم بود، اين عبارت مجدداً ذكر شده است.
11ـ از آنجا كه منشور فقط درصدد بيان حقوق و مسئوليتهاي زنان بوده، از ذكر نام فرد يا نهادي كه مسئول اجراي اين حقوق است خودداري نموده، پرواضح است كه اين سند مبناي سياستگذاري، برنامهريزي و قانونگذاري در امور زنان در كليه دستگاهها خواهد بود.
اصول و مباني
منشور حقوق و مسئوليتهاي زنان در نظام جمهوري اسلامي ايران با الهام از شريعت جامع و معتدل اسلام بهمنظور ايجاد زمينه رشد هماهنگ و متوازن ابعاد مادي و معنوي در زندگي فردي و اجتماعي و با عنايت به آزادي مسئولانه زنان و كرامت انساني آنها، باتوجه به تناسب بين حقوق و مسؤليتها، شكل گرفته است.
اين منشور باتكيه برشناخت و ايمان به خداوند متعال به عنوان مبدأ هستي و خالق موجودات و اختصاص تشريع بهاو و لزوم تسليم در برابر امر او با بهرهگيري از قرآن و سنت اهلبيت(ع) و عقل با اذعان به نقش بنيادي آنها در استنباط و بيان قوانين و احكام الهي و باتوجه به مقتضيات زمان و مكان، با پرهيز از آميزههاي فكري مغاير با اسلام و به دور از تحجر فكري و خرافات و خودباختگي فرهنگي درمقابل بيگانه تدوين گرديده است و بيانگر جايگاه زن براساس اصول و ضوابط اسلامي است كه اين اصول انعكاس خواست قلبي امت اسلامي ايران ميباشد.
مبناي اساسي منشور براين اعتقاد بنيادين استوار است كه در اسلام، زن و مرد در
فطرت و سرشت، هدف خلقت، برخورداري از استعدادها و امكانات، امكان كسب ارزشها، پيشتازي در ارزشها و پاداش و جزاي اعمال فارغ از جنسيت، در برابر خداوند يكسان ميباشند و فقط به واسطه رشد همهجانبه انساني در سايه دانش و علم، تقواي الهي و ايجاد جامعهايي شايسته بر يكديگر مزيت دارند.
از سوي ديگر زن و مرد از نظر ويژگيهاي جسمي و رواني داراي تفاوتهايي ميباشند كه اين تفاوتهاي مبتني بر حكمت الهي و به عنوان راز تداوم حيات بشر، كليت منسجمي را تشكيل ميدهد تا در نهايت، رابطه متقابل ناشي از تناسب فكري و عاطفي ميان آن دو، حيات معقول و والاي انساني امكان و تداوم يابد. لذا اين تفاوتهاي طبيعي منشأ تفاوتهاي حقوقي ميشود كه مبتني بر عدالت خداوند متعال است، لذا منجر به كم شدن ارزش زن يا تبعيض ظالمانه بين زن و مرد نميگردد.
به جهت اشتراك زن و مرد درحقيقت انساني، در بيشتر موارد زن و مرد در نظام حقوقي اسلام از حقوق و مسؤليتهاي يكسان برخوردار ميباشند. تفاوت در حقوق و مسؤليتها امري است كه نشاندهنده برتري جنسي بر جنس ديگر نميباشد و عمدتاً مولود عناوين حقوقي خاصي است كه هر يك از زن و مرد به تناسب نقشهاي ويژه و بدلناپذير در خانواده پيدا ميكند اين تفاوت از آن جهت است كه امكان وجود سلامت مادي و معنوي خانواده به عنوان اصليترين نهاد جامعه كه جايگاه حقيقي پيدايش و پرورش انسان است تأمين گردد.