عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.
مصوبه‌‌ مورخ 1383/1/1

برنامه جامع ملي ساماندهي امور جوانان

مقدمه:
اين سـند به منظـور فراهم ساخـتن زمينه‎هاي لازم جهـت رشـد، اعـتلاء ، ارتقاء و توانمندسازي جوانان و پاسخگويي به نيازهاي اساسي آنان مبتني بر سند چشم‎انداز 20ساله تدوين گرديده است. تحقق اين امر مستلزم سياستگذاري، برنامه‎ريزي، تقسيم كار ملي، تجهيز و تخصيص منابع و مديريت مؤثر فرابخشي در امور جوانان مي‏باشد.
جوانان مهمترين منابع انساني يك جامعه محسوب مي‎گردند و بايد حقوق و خواسته‏هاي مشروع آنها را مطابق مواد مصرح در قانون اساسي طبيعي و به حق تلقي نمود. با توجه به سهم غالب جمعيت 33 درصدي جوانان (15 تا 29 ساله) و حفظ اين روند در سالهاي آينـده و نظر بـه نقش مؤثر آنها در توسعـه، پيشرفت و تعالي كشور، « ضرورت توجه به‎برنامه‏ريزي و ساماندهي امور مربوط به نيازهاي آنان»، از اهميت ويژه برخوردار است. لذا در اجراي اصول مندرج در فصل سوم قانون اساسي (حقوق ملت)، ماده 157 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي جمهوري اسلامي ايران1، آئين‏نامه اجرايي آن مصوب 1379/9/2 هيأت وزيران و در چارچوب مصوبه مورخ 1382/8/11 هئيت وزيران درخصوص سطوح سياستگذاري و برنامه‏ريزي امور جوانان، برنامه جامعه ملي ساماندهي امور جوانان كشور تدوين شده است.
برنامه جامع ملي ساماندهي امور جوانان، « به منزله سند راهبردي نظام توسعه ملي امور جوانان است كه بستر مناسب براي تنظيم و اجراي سياست يكپارچه و هماهنگ را از طريق برنامه‏ريزي منسجم در حوزه‏هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي، شغلي، علمي، تفريحي و تحصيلي جوانان در سطوح ملي و منطقه‎اي؛ محقق مي‏سازد».
سند حاضر، با اعتقاد به‎اينكه « پاسخگويي به نيازهاي واقعي جوانان در گرو بهسازي فرايند دوره تحول و رشد از كودكي تا نوجواني» و بعد از آن است، چگونگي مشاركت هماهنگ و همه جانبه دستگاههاي دولتي و سازمانهاي غيردولتي را در « تقسيم كار ملي» به‎منظور ساماندهي، مديريت و برنامه‏ريزي امور جوانان فراهم مي‏نمايد.
با توجه به مطالعات انجام گرفته توسط سازمان ملي جوانان در زمينه تدوين برنامه‏هاي ملي جوانان، دكترين امور جواني، گزارش ملي جوانان و مطالعات نظري در حوزه‎هاي جامعه شناختي، روانشناختي و حقوقي جوانان و با توجه پشتوانه‏هاي اعتقادي و خواسـتگاهاي دينيدر امـور تـربيـتي جـوانـان رويكـرد حـاكم بـر نـظام جـامع، رويـكرد ارتـقايـي (Promotional Approach) مي‏باشد.
رهيافت ارتقايي يا پرورشي به جوانان بر اين باور است كه ارتقاي كيفيت منابع انسـاني در هر كشـوري، ارتبـاط عميقي با نوع نگاه به جوانان دارد. در رهيـافت ارتقايي
(1) ماده 157 قانون برنامه سوم: با عنايت به اهتمام ويژه نظام جمهوري اسلامي ايران به حل مسائل جوانان و اعتلاء و رشد نسل جوان كشور و استفاده بهينه از استعدادها و تواناييهاي اين نسل عزيز، مركز ملي جوانان به منظور ساماندهي اساسي امور جوانان كشور به صورت ساختار و سازمان كار متناسب با اين سازمان ملي جوانان تبديل مي‏‎گردد تا وظايف اساسي ذيل را برعهده گيرد.
الف ـ سازمان ملي جوانان موظف است برنامه جامعه ملي ساماندهي امور جوانان كشور با عنايت به‎جايگاه نقش و مأموريت‏هاي اساسي دستگاههاي مختلف دولتي و غيردولتي مرتبط با امور جوانان نظير نيروي مقاومت بسيج و توجه اساسي به نيازهاي جوانان در حوزه‏هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي، شغلي، علمي، تفريحي و تحصيلي را تهيه و تدوين نمايد.
ب ـ شناسايي و پي‏گيري واگذاري آن دسته از فعاليتهاي دستگاههاي اجرايي كه مي‏تواند با تمهيدات لازم از طريق سازمانهاي غيردولتي جوانان انجام گيرد.
ج ـ براي تحقق مواردي كه نياز به تهيه طرح دارد، سازمان ملي جوانان بر حسب مورد طرحهاي لازم شامل اهداف، اصلاحات سازماني، تسهيلات مالي، حمايتهاي اجرايي از تشكلهاي غيردولتي را تهيه نمايد.
آئين‏نامه اجرايي اين ماده مشتمل بر نحوه همكاري بين سازمان ملي جوانان و دستگاههاي اجرايي، به پيشنهاد مشترك سازمان ملي جوانان و سازمان برنامه بودجه به تصويب هيأت‏وزيران خواهدرسيد.
پرورش مستـمر وجوه مثـبت شخصيت و سـبك و كـيفيت زندگي جـوانان پـيگيري‎مي‏شود و در نتيـجه براي اقدامات و فـعاليتها، نهايتي متصور نيست. هدف فعاليتهاي ارتقايي قادرسازي و توانمـندسازي (Empowerment) جـوان و بستـرسازي براي رشد و تعالي همه جانبه جوانان است. پذيرش رهيافت ارتقايي بگونة بنيادي و اساسي براي جوانان مستلزم درك بهتر چالـشهاي موجود است. پذيـرش رهـيافت ارتقايي در تدويـن برنامـه‏هاي ملي جـوانـان و تأكيد بر پـرورش وجـوه مثـبت آنـان، نـوعـي سرمايه‏گذاري است كه توسعـه اجتماعي و اقتـصادي پايـدار را مـوجـب خواهد شد و منافع ويژه‏اي را براي كل جامعه پديد خواهد آورد. اين ديدگاه را مي‏توان مترادف ديدگاه توسعه‏اي، تحولي و تكاملي (Developmental) دانست.
رويكرد ارتقايي، از يك سو رويكردي است چندوجهي، مبتني بر شناخت عميق از نيازهاي اجتماعي و آرمانها و اهداف متعالي انسان و از سوي ديگر كوششي است در جهت كاهش محدوديتهاي فردي و مصون‏سازي دروني و خودكنترلي (خود اتكايي) در ابعاد و وجوه مختلف كه در فرايند يك برنامه‏ريزي توسعه‏اي به آن نياز مي‏باشد. زوايا و وجوه اين رويكرد در نمودار زير مشخص شده است:

(فعاليت‏هاي چند وجهي مدل ارتقايي)

تقويت منابع پيراموني افزايش حمايت‏هاي اجتماعي افزايش توانائي‏هاي فردي
كاهش‎محدوديت‏هاي پيراموني كاهش‏محدوديت‏هاي‎اجتماعي كاهش محدوديت‏هاي فردي



1ـ ارزيابي وضع موجود بررسـيهاي به عمل آمده از وضـع موجود امـور جوانان در كشـور نشان‏دهـنده وجود چالش‎هاي عمده در [...ادامه]

2ـ برهمين اساس اهداف برنامه جامع ملي ساماندهي امور جوانان عبارت خواهد بود از: 1ـ 2ـ هدف كلي. ارتـقاء ، اعـتلا و توانمندسازي نسـل جـوان كشور و استفاده بهـينه از استعدادهـا [...ادامه]

3 ـ مباني نظري: سياست‏گذاري و برنامه‏ريزي در امور جوانان بر مفروضات و بايدهاي زير متكي است: 1ـ 3 ـ هويت [...ادامه]

4ـ اصول برنامه: اصول اين برنامه بر بايدها، نبايدها و اولويت‏هاي زير متكي است: 1ـ 4ـ تقويت هويت ديني و [...ادامه]

5 ـ راهبردها و راهكارها: 1ـ 5 ـ تبيين و تدوين سياستهاي ملي در امور جوانان از طريق: الف ـ تعيين سياستهاي [...ادامه]

6 ـ ساختار كليه اقدامات مرتبط با اين سند در چارچوب مصوبه شماره 48562/ت2965 مورخ 22/9/1382 هيئت‏وزيران برعهده سازمان [...ادامه]

7ـ دستاوردهاي اجراي برنامه: انتظار مي‏رود در صورت اجراي اين برنامه دستاوردهاي زير محقق شود: 1 ـ 7ـ هماهنگي اقدامات در [...ادامه]