عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.
مصوبه‌‌ مورخ 1380/1/1

2 ـ

دستگاه‌هاي اجرايي و واحدهاي آموزش عالي، اعم از دولتي و غير دولتي، موظف به رعايت و اجراي سياست‌هاي كلان توسعه آموزش عالي در‌برنامه پنج ساله سوم به شرح زير و همچنين اهداف كمي مندرج در جداول برنامه مي‌باشند:
‌الف) در دوره‌هاي كارشناسي تأكيد بر ارتقاي كيفيت، پرورش خلاقيت، مهارت و كارآفريني دانشجويان و همچنين اصلاح تركيب ظرفيت پذيرش‌دانشجويان در رشته‌هاي تحصيلي موجود با در نظر گرفتن نيازهاي توسعه منطقه‌اي و ملي و توسعه كمي در مقياس محدود، با حفظ كيفيت و در‌صورت وجود اعتبار، امكان‌پذير خواهد شد.
ب) در رشته‌هاي پزشكي، تأكيد بر عدم توسعه كمي، ارتقاي كيفيت آموزش و اخلاق پزشكي، توسعه پزشكي جامعه نگر و اصلاح تركيب جمعيت‌دانشجويي در رشته‌هاي پزشكي با توجه به نيازهاي جامعه.
ج) توسعه كمي و كيفي در دوره‌هاي كارداني متناسب با نيازهاي كشور و بازار كار از طريق:
ـ توسعه دوره‌هاي كارداني دانشگاه آزاد اسلامي به نحوي كه تا پايان برنامه پنج ساله سوم تركيب جمعيت دانشجويي آن در مقطع كارداني به حد‌مطلوب سي و پنج درصد (35%) از كل دانشجويان برسد.
ـ اجازه تأسيس آموزشكده‌هاي غير دولتي، غير انتفاعي صرفاً براي برگزاري دوره‌هاي كارداني و توسعه جمعيت دانشجويي در اين مؤسسات با متوسط‌رشد سالانه 20 درصد.
ـ استفاده از ظرفيت مازاد واحدهاي آموزش عالي وابسته به دستگاه‌هاي اجرايي با اخذ هزينه تحصيلي از پذيرفته شدگان و همچنين توسعه دوره‌هاي‌كارداني علمي ـ كاربردي.
ـ طراحي دوره‌هاي جديد كارداني براساس نيازهاي عمومي و چند منظوره و متناسب با بازار كار.
ـ ارتقاي منزلت شغلي و اجتماعي دانش آموختگان دوره‌هاي كارداني از طريق وضع قوانين و مقررات لازم و همچنين ارتقاي آگاهي عمومي نسبت به‌نقش و بازدهي شغلي دوره‌هاي كارداني و آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي از طريق صدا و سيما و ديگر رسانه‌هاي جمعي.
‌د) توسعه و ارتقاي كيفيت آموزش‌هاي از راه دور از طريق تمركز تلاش و اولويت تخصيص اعتبارات در دانشگاه پيام نور به تأليف كتاب‌هاي خود آموز،‌تهيه فيلم و نوارهاي آموزشي، تجهيزات ديداري و شنيداري و برگزاري مطلوب آزمون‌ها، به جاي توسعه ساختمان‌ها و واحدها.
‌هـ) توسعه كمي و كيفي دوره‌هاي دكتراي تخصصي، فوق تخصص پزشكي و كارشناسي ارشد رشته‌هاي جديد در بخش دولتي با رعايت مقررات‌مربوطه به منظور رفع كمبود اعضاي هيأت علمي و پژوهشگر مورد نياز كشور.
‌و) توسعه كمي و كيفي دوره‌هاي دكتراي تخصصي و كارشناسي ارشد در گروه‌هاي غير پزشكي در بخش دولتي عمدتاً به منظور تأمين بخشي از كمبود‌اعضاي هيأت علمي و پژوهشگران مورد نياز كشور.
‌ز) وزارت علوم، تحقيقات و فناوري موظف است تا پايان شهريورماه سال 1380 با هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط، طرح جامعي به منظور هدايت‌صحيح استعدادها به سوي ضرورت‌هاي كشور در انتخاب رشته‌هاي تحصيلي و دانشگاهي، مشتمل بر نحوه همكاري رسانه‌هاي گروهي و ساماندهي‌نظام مشاوره تحصيلي تدوين و براي تصويب هيأت وزيران ارائه كند.

روابط تنقیحی