پيوست (4) - معيارهاي صلاحيت افسران كنترل و بازرسي كشور صاحب بندر
1 ـ به موجب مفاد بخش 5 ـ 3 يادداشت تفاهم، افسران كنترل و بازرسي كشور صاحب بندر، بايد از مهارت لازم برخوردار بوده و اختيار لازم را ازسازمان براي انجام بازرسيهاي كنترلي كشور صاحب بندر كسب كرده باشند.
2 ـ افسر كنترل و بازرسي كشور صاحب بندر كه داراي صلاحيت لازم است، بايد حداقل يك سال به عنوان بازرس كشور صاحب پرچم در امور بازرسيو صدور گواهينامه، طبق اسناد مربوط خدمت كرده و داراي مدارك زير باشد :
1 ـ گواهينامه شايستگي به عنوان فرمانده كه شخص مزبور را قادر ميسازد فرماندهي كشتي را به گونهاي كه در كنوانسيون بينالمللي استانداردهايآموزش، صدور گواهينامه و نگهباني دريانوردان (اصلاحي) مشخص شده است بر عهده بگيرد؛ يا
2 ـ گواهينامه شايستگي افسر ارشد مهندسي كه شخص مزبور را قادر ميسازد وظيفه ياد شده را در كشتي به گونهاي كه در كنوانسيون بينالمللياستانداردهاي آموزش، صدور گواهينامه و نگهباني دريانوردان (اصلاحي) مشخص شده بر عهده بگيرد؛ يا
3 ـ گذراندن امتحان معماري دريايي، مهندسي مكانيك يا مهندسي مرتبط با رشتههاي دريايي و سابقه حداقل (5) سال كار در رشته مربوط؛ يا
4 ـ دارا بودن تخصص مشابهي كه توسط دستگاه اجرائي تعيين شده باشد.
افسران كنترل و بازرسي كشور صاحب بندر كه در بند (1) و (2) به آنها اشاره شده است، بايد حداقل (5) سال به عنوان افسر عرشه يا موتور در درياخدمت كرده باشند.
راه ديگري كه افسر كنترل و بازرسي كشور صاحب بندر واجد شرايط لازم تلقي شود اين است كه :
1 ـ داراي مدرك دانشگاهي مربوط يا دوره آموزشي مشابه باشد؛ و
2 ـ در مؤسسهاي به عنوان افسر كنترل و بازرسي كشور صاحب بندر در زمينه ايمني كشتيها آموزش ديده و صاحب صلاحيت شده باشد؛ و
3 ـ حداقل (2) سال طبق اسناد مربوط به عنوان بازرس كشور صاحب پرچم در امور بازرسي و صدور گواهينامه خدمت كرده باشد؛
4 ـ از توانايي ايجاد ارتباط شفاهي و كتبي با دريانوردان به زبان متداول در دريا برخوردار باشد.
5 ـ از مفاد اسناد مربوط و دستورالعملهاي مربوط به كنترل و بازرسي كشور صاحب بندر آگاهي كافي داشته باشد.
افسران كنترل و بازرسي كشور صاحب بندر كه واجد شرايط فوق نيستند، در صورتي پذيرفته ميشوند كه پيش از لازمالاجرا شدن اين يادداشت تفاهمبراي سازمان، به منظور كنترل و بازرسي كشور صاحب بندر به استخدام آن سازمان درآمده باشند.