10 ـ
راههاي اتومبيلرو:
الف ـ طي دوران برنامه چهارم عليالاصول ساختمان راههاي اصلي و استاني و منطقهاي توسط پيمانكاران انجام خواهد گرفت و راههاي روستايي بهوسيله تشكيلات مسئول اجراي طرحهاي عمراني هر منطقه با معاضدت خود روستاييان ساخته خواهد شد و به منظور عدم تمركز و منطقهاي كردنعمليات راهداري نظارت در اجرا و نگاهداري راههاي استاني و منطقهاي توسط دستگاههاي منطقهاي وزارت راه صورت خواهد گرفت و نگاهداريراههاي روستايي به عهده مقامات محلي گذاشته خواهد شد.
ب ـ مطالعه و انجام عمليات ترميمي و اصلاح اساسي راههايي كه به ماشينآلات سنگين احتياج دارند يا اجراي آن مستلزم پرسنل و هزينه بسيار استبه پيمانكاران واجد شرايط واگذار خواهد شد.
ج ـ براي نظارت در عمليات ساختماني كه توسط پيمانكاران انجام ميگيرد وزارت راه به كادر فني قوي آگاه به روشهاي نوين راهسازي و راهداريكشورهاي مترقي مجهز خواهد گرديد.
د ـ عليالاصول وزارت راه از ساختمان راهها به طور اماني خودداري خواهد نمود. ولي براي انجام عمليات فوقالعاده و استثنايي و همچنين براي آنكه دستگاههاي دولتي در جريان شرايط و هزينه واقعي اجراي عمليات ساختماني راهها قرار گيرند واحد ساختماني كه به طريق بازرگاني عمل خواهدنمود در وزارت راه ايجاد خواهد گرديد.
هـ ـ در برنامه چهارم مهندسان مشاور ايراني به ايجاد رشتههاي تخصصي تشويق شده در به كار بردن روشهاي محاسبه با آخرين وسائل علمي و فني كهسبب صرفهجويي در كادر فني متخصص ميشود هدايت خواهد شد. و بدين طريق مهندسان مشاور به انجام مطالعات دقيق براي تهيه طرحهايي كه باكمترين هزينه جوابگوي نيازمنديها باشد موظف خواهند گرديد.
و ـ اداره كل راهداري وزارت راه مسئول بررسي و نگاهداري مستمر راههاي كشور، چه اصلي و چه فرعي خواهد بود.
اين اداره تنها عمليات مستمر ترميمي و حفاظت از ابنيه فني را راساً انجام داده براي عمليات بزرگ راهداري از طريق پيمانكاراني كه عملياتشان توسطوزارت راه كنترل خواهد شد عمل خواهد نمود.
اداره كل راهداري موظف خواهد شد كه با توجه به آمار ترافيك و پيشبيني ازدياد آن با برنامه فني مشخص و وضع كليه راهها را از نظر مقاومت مكانيكقسمتهاي مختلف راه و ابنيه فني از نزديك بررسي نمايد و كليه عمليات ترميمي اساس هر مسير را با در نظر گرفتن ترافيك و شرايط جوي منطقه تعيينكنند و در هر سال برنامه جامعي از كليه عمليات مورد لزوم براي نگاهداري راههاي كشور در 5 سال بعدي تهيه نمايد.
ضمناً كليه طرحهاي اجرايي ساختمان راههاي جديد شامل تأسيسات ايمني مورد لزوم خواهد بود.
ز ـ كنترل وزن كاميونها در نقاط بيشتر از مسير به نحو دقيقتري بدون استثناء در مورد حمل بارها (مگر در موارد فوقالعاده ضروري به موجبتصويبنامه دولت) انجام خواهد گرفت.
ضمناً پليس راه و ديگر دستگاههاي مسئول موظف خواهند بود كه مقررات دقيق و صحيحي براي علائم و اندازههاي وسائط نقليه وضع كرده از كاركردن وسائط نقليه فاقد مشخصات جلوگيري نمايند و ترافيك راهها بايد طبق برنامه منظم و مشخص شمارش گردد.
ح ـ مشخصات فني و هندسي راههاي اسفالته دقيقاً با توجه بهاحتياجات آتي كشور و ترافيك محلي مشخص خواهد گرديد.
در مورد كليه پروژهها امكان تكميل و تقويت قشرهاي رويي راهها با توجه به ازدياد ترافيك طبق برنامه مشخصي براي سالهاي بعد مورد مطالعه قرارخواهد گرفت تا در صورت اقتصادي بودن ساختمان راه در مراحل مختلف با توجه به امكانات و احتياجات تكميل گردد و از آغاز كار از سرمايهگذاريبيش از حد لزوم جلوگيري شود.
ط ـ معيارهاي ساختماني و مشخصات عمومي عمليات ساختماني با توجه به آخرين پيشرفتهاي علمي و فني با همكاري و استفاده از آزمايشها وتحقيقات آزمايشگاههاي فني براي مناطق مختلف كشور تهيه گردد و بازده انواع ماشينآلات راهسازي و واحد بهاي عمليات ساختماني در مناطقمختلف كشور، با توجه به نيروي انساني و مصالح موجود، به دقت محاسبه خواهد شد.
ي ـ براي آنكه بتوان در مدتي قابل قبول كشور را داراي حداقل راه مورد نياز نمود در طول مسير راههاي موجود كه مشخصات هندسي آنها براي ترافيك تا 10 سال آتيه كافي است به ترميم و اسفالت راه موجود اكتفا خواهد شد و از ساختمان راه جديد در امتداد آن مسيرها خودداري خواهدگرديد.
ك ـ براي احتراز از سرمايهگذاريهاي مضاعف اقدام خواهد شد كه ماشينآلات سنگين راهسازي مؤسسات خصوصي به عنوان سرمايه در شركتهايتجاري كه مأمور مستول بهرهبرداري از اين ماشينآلات خواهد بود گذاشته شود و احتياجات پيمانكاران و ساير مؤسسات مشابه براي كرايه كردنماشينآلات از اين محل تأمين گردد.
ضمناً بايد به تدريج در استاندارد كردن ماشينآلات راهداري و راهسازي در كشور اقدام لازم به عمل آيد.
11 ـ
راهآهن، انجام سياستهاي اجرايي در دو زمينه بهبود بهرهبرداري و بهبود نگهداري تأسيسات و تجهيزات به شرح زير ضروري است:
الف ـ بهبود بهرهبرداري
1 ـ راهآهن دولتي ايران داراي تشكيلات بازرگاني و بازاريابي مجهز خواهد شد كههمواره با مطالعه چگونگي حمل و نقل كالا در كشور در جرياننيازمنديها باشد و با تماس گرفتن با بنگاههاي بازرگاني حمل كالا را تقبل نمايد.
2 ـ ترتيبي اتخاذ خواهد گرديد كه تعرفههاي راهآهن به مقتضاي شرائط به تواند به سهولت و بدون تشريفات مورد تجديد نظر و تغيير قرار گيرد. منظوراز اين تغييرات جلب مشتري بيشتر براي خدمات راهآهن و به كار بردن سياست اقتصادي براي حداكثر استفاده از وسائل و تجهيزات موجود خواهد بود.
3 ـ در برنامه چهارم با تنظيم برنامههاي لازم بر سرعت و نظم انتقال محمولات افزوده خواهد شد و همچنين در افزايش سرعت قطارهاي مسافري، دربعضي از خطوط و تقليل مدت توقف، در بعضي ايستگاهها اقدام خواهد گرديد و نيز در قبول و تحويل كالاها تسهيلات اساسي با كم كردن تشريفاتفراهم خواهد شد.
راهآهن براي بيمه كالاها اقدام لازم به عمل خواهد آورد و جهت انتقال كالا از انبار صاحب كالا به ايستگاه مبداء و رساندن آن از ايستگاه مقصد به انباردريافت دارنده سرويسهاي لازم را ايجاد خواهد نمود.
4 ـ راهآهن داراي سرويسهاي مخابراتي و تجاري مجهز براي كسب اطلاع دقيق از احتياجات بنادر و مقادير كالاهاي وارداتي با هر كشتي خواهدگرديد.
5 ـ در برنامه چهارم به منظور حل قسمتي از مشكلات مالي راهآهن دولت به ترميم و جبران تخفيفهايي كه راهآهن به دستور دولت به نفع اداراتدولتي يا بنگاههاي صادراتي و نظائر آن در تعرفه قائل ميشود به موقع اقدام خواهد نمود.
6 ـ استقرار اصول حسابداري صنعتي در راهآهن و كوشش در تهيه ترازنامههاي سالانه در رأس موعد مقرر مورد عمل خواهد بود.
ب ـ بهبود نگاهداري از تأسيسات و تجهيزات:
1 ـ راهآهن دولتي ايران هر سال براي پنج سال بعد برنامه كامل و جامعي جهت نگاهداري و اجراي عمليات ترميمي در مورد ابنيه و خطوط مختلف، باتوجه به فرسودگي آنها تهيه خواهد نمود.
2 ـ سرويس و عمليات مربوط به نگاهداري واگنها و لوكوموتيوها بر طبق برنامه دقيق و صحيحي كه موافق اصول فني تهيه شده باشد در موعد مقررانجام خواهد گرفت.
3 ـ كارخانجات تراورسسازي داخلي جهت تأمين احتياجات راهآهن تكميل و تجهيز خواهد گرديد.
4 ـ در مورد تأمين و تهيه بالاست راهآهن برنامه پنجسالهاي تهيه خواهد شد تا طبق آن كليه احتياجات سالانه از منابع مشخص تأمين شود.
5 ـ به منظور تأمين كادر فني مورد نياز آموزشگاه اختصاصي راهآهن تقويت خواهد گرديد. ضمناً شرائط استخدامي افراد متخصص بهبود خواهديافت.
6 ـ راهآهن دولتي ايران تا هنگامي كه تعادل بين كار و تعداد كارمندان غير فني آن سازمان ايجاد نشدهاست از استخدام هر گونه كارمند غير فني خودداري خواهد نمود.
12 ـ
بنادر ـ به منظور بهرهبرداري حداكثر از تأسيسات بنا در قوانين و آييننامههاي خاص مالي و استخدامي و تشكيلاتي براي سازمان بنادر وكشتيراني تهيه و اجرا خواهد شد.
الف ـ سازمان بنادر و كشتيراني تحت نظر وزارتخانهاي كه مسئول ساختمان و نگاهداري كليه تأسيسات ارتباطي كشور خواهد بود قرار خواهد گرفت.
ب ـ به مقامات هر يك از بنادر بزرگ و هر بندري كه سازمان بنادر لازم تشخيص دهد اختيارات قانوني در اداره كليه امور مربوط به بهرهبرداري از بندر(نظير راهآهن و ساير تجهيزات شهري و بندري) اعطاء خواهد گرديد و هر يك از اين بنادر به صورت واحد بازرگاني تحت نظر سازمان بنادر و كشتيرانيانجام وظيفه خواهد نمود.
ج ـ به مقامات هر بندر اجازه داده ميشود كه با بنگاههاي خصوصي مجهز واجد صلاحيت قراردادي براي انجام كليه يا قسمتي از عمليات و خدماتداخلي بنادر (از قبيل بارگيري و باراندازي كشتيها و حمل بارها در محوطه بنادر به گمركات) كه مغايرت با حق حاكميت دولت ايران و وظائف اداري هربندر ندارد براي مدت معين منعقد سازد. همچنين اجازه داده ميشود كه دستگاههاي خصوصي در بنادر در ساختمان تأسيسات و تجهيزات جريه وحمل و نقل داخلي بنادر سرمايهگذاري كنند.
به شركتها كشتيراني، اتاقهاي بازرگاني و مؤسسات حمل و نقل اجازه داده ميشود كه در بنادر بههزينه خود اسكله و انبار بسازند تا در مرحله اول خودآنها استفاده كنند و در مراحل بعد از طرف سازمان بنادر و كشتيراني، طبق شرائط خاص، مورد استفاده قرار گيرد.
د ـ در تعرفههاي مربوط به انبارداري تجديد نظر خواهد شد تا از انبارهاي ترانزيتي به صورت انبارهاي طويلالمدت استفاده نشود.
هـ ـ براي تأمين كادر فني ضروري علاوه بر ايجاد و تقويت آموزشگاه فني براي تعليم كادر مقررات خاص استخدامي تنظيم و تدابير لازم اتخاذ خواهد گرديد.
و ـ در جهت بهبود هدايت كشتيها و حداكثر بهرهبرداري از اسكلههاي موجود هر يك از بنادر به شبكههاي مخابراتي براي ارتباط با كشتيها، بهمحض ورود به آبهاي ايران و داخل كشور مجهز خواهند شد.
ز ـ براي نگاهداري تجهيزات و تأسيسات بندري سازمان بنادر و كشتيراني برنامه مشروحي هر سال براي 5 سال آتيه ـ با در نظر گرفتن استهلاكماشينآلات و احتياجات ترميمي ديگر تهيه نموده و به مورد اجرا خواهد گذارد.
13 ـ
فرودگاهها ـ براي بهبود بهرهبرداري و نگاهداري از فرودگاههاي كشور در تشكيلات و اختيارات دستگاههاي مسئول نگهداري و بهرهبرداريتجديد نظر ميشود.
همچنين تكميل كادر فني مورد توجه قرار ميگيرد. بدين منظور سياستهاي اجرايي زير مورد عمل قرار خواهد گرفت:
الف ـ به اداره كل هواپيمايي كشور اختيارات مالي و استخدامي بيشتر داده خواهد شد.
ب ـ اداره كل هواپيمايي كشوري موظف به تهيه برنامه نگاهداري دقيق فرودگاهها براي مدت 5 سال خواهد بود ولي اجراي اين برنامه در مورد باندهايپرواز و ابنيه فني ديگر طبق مشخصات تعيين شده در اين برنامه براي مدت مزبور به پيمانكاران واجد صلاحيت واگذار خواهد شد.
مؤسسات فروشنده وسائل و تجهيزات مخابراتي ملزم به سرويس و نگهداري مستمر آن وسائل و تجهيزات براي مدت پنج سال خواهند گرديد و در اينمدت اداره كل هواپيمايي كشوري موظف خواهد بود كه كادر فني براي نگاهداري اين وسائل تربيت نمايد.
ج ـ براي تأمين كادر فني مورد نياز آموزشگاههاي اختصاصي تقويت و تجهيز خواهند گرديد.
د ـ اداره كل هواپيمايي كشوري موظف خواهد بود كههر چه زودتر لايحه جديد هواپيمايي كشوري را كه با پيشرفت و توسعه بهرهداري از فرودگاهها وازدياد خطوط هواپيمايي و شرائطي كههواپيماهاي نوع جديد ايجاب مينمايند مطابقت داشته باشد به ضميمه آييننامههاي مربوط تهيه و به دولتتسليم نمايد.
هـ ـ هزينه كليه خدماتي كههواپيمايي كشور براي دستگاهها و شركتهاي دولتي انجام ميدهد از طرف اين مؤسسات بههواپيمايي كشوري پرداختخواهد گرديد.