تعاريف
حداکثر وزن ـ منظور حداکثر وزن مجاز هواپيما هنگام بلند شدن است. Maximum Take off Weight که در گواهينامه معتبر صلاحيت پرواز هواپيما ذکر شده و چنانچه چنين گواهينامه اي در دسترس نباشد حداکثر وزن مجاز هواپيما همان است که در نشريه سازنده هواپيما درج گرديده است.
روز ـ منظور فاصله زماني بين طلوع و غروب آفتاب در سطح زمين در فرودگاه مربوطه ميباشد.
فرود ـ منظور فرود دريکي از فرودگاههايکشوري متعلق بهدولت ميباشد.
فرود ويا پرواز در شب ـ منظور فرود يا پرواز در فاصله بين ساعات غروب و طلوع آفتاب ويا در هر زمان ديگري است که بنا به مقتضيات فني ويا درخواست خلبان هواپيما بايد با استفاده از وسائل روشنائي فرودگاه انجام شود.
هواپيماي خصوصي ـ منظور هواپيمائي است که گواهينامه صلاحيت پرواز آن مشروط بر عدم استفاده هواپيما در حمل و نقل عمومي صادر شده باشد و براي پروازهاي خصوصي بدون قصد انتفاع مورد استفاده قرار گيرد.
ماده 1ـ
عوارض فرود.
براي هر دفعه فرود آمدن هواپيماهائي که مشمول اين قانون ميشوند:
براي هر هزار کيلوگرم حداکثر وزن 100 ريال دريافت ميشود.
در محاسبه حداکثر وزن کمتر از هر هزار کيلوگرم هزار کيلوگرم محسوب خواهد شد.
ماده 2ـ
عوارض توقف.
هواپيماهائي که مشمول اين قانون ميشوند عوارض زير را بابت توقف در هواي آزاديا آشيانه براي هر بيست و چهار ساعت بايستي بپردازند:
1ـ حداقل عوارض پرداختي 100 ريال است.
2ـ تا 50 هزار کيلوگرم از قرار هر هزار کيلوگرم 20 ريال.
3ـ از 50 هزار کيلوگرم به بالا علاوه بر عوارض فقره 2 فوق نسبت به مازاد هر هزار کيلوگرم 15 ريال.
4ـ چنانچه توقف در آشيانه يا مکان سرپوشيده باشد عوارض متعلقه دو برابر ميگردد.
در محاسبه حداکثر وزن کمتر از هر هزار کيلوگرم هزار کيلوگرم محسوب خواهد شد.
تبصره 1ـ توقف هواپيما در صورتي که کمتر ازيک ساعت باشد مجاني و معاف از پرداخت است و توقف بيش ازيک ساعت تا بيست و چهار ساعت ـ بيست و چهار ساعت محسوب ميشود.
تبصره 2ـ منظور از توقف فاصله زماني بين هر فرود و برخاستن هواپيما ميباشد که عوارض آن جداگانه محاسبه و دريافت ميگردد.
ماده 3ـ
عوارض روشنائي (يا عوارض پرواز شب).
علاوه بر عوارض مذکور در مواد 1 و 2 براي عملياتي که مستلزم استفاده از وسايل روشنائي باند ميباشد عوارض زير دريافت ميگردد.
الف ـ براي هر مرتبه استفاده از وسائل الکتريکي روشنائي باند 2000 ريال
ب ـ براي هر دفعه استفاده از وسائل روشنائي نفتي يا علائم ديگر که معد به پرواز شب باشد در فرودگاههائي که فاقد وسائل الکتريکي است 1000 ريال
ج ـ براي هر بار پرواز روي باند بدون نشستن کامل Touch And go Low Pass که مستلزم استفاده از وسائل روشنائي باند باشد 2000 ريال
د ـ براي هر بار عبور از بانديا حرکت در محوطه فرودگاه که منتهي بهبرخاستن هواپيما نشود و مستلزم استفاده از وسائل روشنائي باند باشد.
Runway Cross 500 ريال
ماده 4ـ
عوارض استفاده از وسائل ناوبري و مخابراتي و سرويسهاي مراقبت پرواز در پروازهاي عبوري بدون توقف در ايران.
از هر هواپيما که ازيک يا تمام وسائل ناوبري و مخابراتي هواپيمائي کشوري و ساير سرويسهاي مراقبت پرواز در پروازهائي که به طور عبوري از فراز خاک ايران صورت ميگيرد استفاده نمايد 2000 ريال دريافت ميگردد.
تبصره 1ـ پروازهائي که مدت عبور آنها از فراز خاک ايران کمتر از 15 دقيقه باشد از پرداخت عوارض خدمات فوق الذکر معاف ميباشد.
تبصره 2ـ اداره کل هواپيمائي کشوري مجاز است هواپيماهاي کشورهائي را که براساس معامله متقابله از هواپيماهاي ايراني براي استفاده از وسائل ناوبري و مخابراتي و سرويسهاي مراقبت پرواز حقوقي دريافت نمي دارند از عوارض مشروح در ماده 4 فوق معاف دارد.
ماده 5ـ
عوارض صدور گواهي نامه صلاحيت پرواز. براي بازرسي و صدور گواهينامه صلاحيت پرواز نستب به هواپيماهائي که در ايران به ثبت رسيده است و حداقل هر ساليک بار به عمل ميآيد عوارض زير دريافت ميشود.
1ـ هواسر |
وزن حداکثر 1000 کيلوگرم 450 ريال |
بيش از 1000 کيلوگرم 1200 ريال |
2ـ ساير انواع هواپيماها |
حداکثر وزن تا 2750 کيلوگرم 1200 ريال |
حداکثر وزن تا 5750 کيلوگرم 4000 ريال |
حداکثر وزن تا 12500 کيلوگرم 6000 ريال |
ماده 6 ـ
عوارض تميديد موقت اعتبار گواهينامه صلاحيت پرواز. الف ـ عوارضي که براي تمديد موقت اعتبار گواهينامه صلاحيت پرواز هر هواپيما تعلق ميگيرد معادل عوارضي است که طبق ماده 5 اين تعرفه بايد پرداخت شود.
رديف |
خلبان و خدمه پرواز |
آزمايش زميني |
پرواز |
تمديد گواهينامه |
شناسائي اعتبار گواهينامه خارج |
1 |
گواهينامه خلباني شخصي Private Pilot Licence |
1000 |
500 |
100 |
500 |
2 |
گواهينامه بازرگاني Commercial Pilot Licence |
1500 |
1000 |
200 |
750 |
3 |
گواهينامه حمل و نقل |
2000 |
2000 |
200 |
1500 |
|
Airline Transport Pilot Licence |
|
|
|
|
4 |
گواهينامه خلباني هواسر |
500 |
200 |
ـ |
ـ |
|
Private Pilot Licence Glider |
|
|
|
|
5 |
درج اختيار و امتياز مخصوص در گواهينامه |
5000 |
1500 |
|
500 |
|
هر مرتبه Ratiy |
|
|
|
|
6 |
گواهينامه ساير خدمه هواپيما |
300 |
ـ |
100 |
500 |
7 |
اجازه نامه موقت گواهينامه خلباني |
1500 |
1500 |
500 |
ـ |
8 |
گواهينامه مهندس پرواز Flight Engineering |
1500 |
1500 |
200 |
750 |
رديف |
گروه زميني |
آزمايش زميني |
پرواز |
تمديد گواهينامه |
شناسائي اعتبار گواهينامه خارج |
1 |
گواهينامه مکانيک هواپيما Mechanic |
1000 |
ـ |
100 |
500 |
2 |
گواهينامه آلات دقيق و راديو الکتريک |
1000 |
ـ |
100 |
ـ |
|
ElectricalـRadio and instrument |
|
|
|
|
3 |
گواهينامه معلمي مکانيک هواپيما |
2000 |
ـ |
200 |
750 |
|
Mechanic Instructor |
|
|
|
|
4 |
درج اختيار مخصوص در گواهينامه هر مرتبه Ratiy |
500 |
ـ |
ـ |
500 |
5 |
اجازه نامه موقت مکانيک و غيره |
1000 |
ـ |
500 |
ـ |
ماده 7ـ
عوارض صدور گواهينامه ثبت هواپيماها. براي هر دفعه صدور گواهينامه ثبت و تابعيت هواپيماها عوارض زير اخذ ميگردد:
حداکثر وزن هواپيما |
عوارض به ريال |
الف ـ تا 2750 کيلوگرم |
450 ريال |
ب ـ تا 5750 کيلوگرم |
1800 ريال |
ج ـ تا 12500 کيلوگرم |
3500 ريال |
د ـ تا 45000 کيلوگرم |
8000 ريال |
ﻫ ـ بيش از 45000 کيلوگرم |
12000 ريال |
تبصره ـ در صورتي که مالک هواپيما تغيير کند گواهينامه ثبت بايد طبق مقررات آئيننامه ثبت و تابعيت هواپيما به نام مالک جديد صادر گردد و عوارض مربوطه از مالک جديد دريافت ميگردد.
ماده 8ـ
تعرفه عوارض آزمايش به منظور صدور گواهينامههاي خلباني و ساير گواهينامههاي فني هواپيمائي.
تبصره 1ـ براي آزمايش چنانچه از هواپيماي دولتي استفاده گردد مبالغ زير دريافت ميگردد:
1ـ هواپيماييک موتور ساعتي 2000 ريال
2ـ هواپيماي دو موتور ساعتي 5000 ريال
3ـ هواپيماي دو موتوره جت ساعتي 10000 ريال
4ـ پرواز با دستگاه مخصوص Link Trainer ساعتي 300 ريال
تبصره 2ـ براي صدور نسخه دوم هر نوع گواهي نامه 200 ريال دريافت ميگردد.
تبصره 3ـ براي تجديد قسمتي از آزمايش کلي گواهي نامه هر دفعه 200 ريال دريافت ميگردد.
ماده 9ـ
عوارض متفرقه.
1ـ حق اشتراک کتاب اطلاعات هواپيمائي کشوري.
(AIP) هر نسخه 1200 ريال
2ـ ارسال اصلاحيههاي بعدي کتاب فوق ساليانه هر نسخه 600 ريال
3ـ صدور گواهي نامه تأسيس فرودگاه خصوصي هر نسخه 3000ريال
4ـ صدور پروانه بهرهبرداري هوائي موضوع ماده 17 قانون هواپيمائي کشوري 30000 ريال
5ـ اجازه نامه تأسيس آموزشگاههاي تعليماتي هواپيمائي با رعايت مفاد ماده 17 قانون هواپيمائي کشوري 2000 ريال
6ـ اجازه نامه پروازهاي بازرگاني موضوع قسمت اخير ماده 17 قانون هواپيمائي کشوري 2000 ريال
7ـ اجازه نامه تعميرگاههاي فني هواپيما 20000 ريال
8ـ اضافه کردن اختيارات تعميرگاه فني هواپيما 5000 ريال
ماده 10ـ
معافيتها ـ در موارد زير عوارض مربوطه دريافت نمي گردد:
1ـ هواپيماهاي متعلق به دربار سلطنتي.
2ـ هواپيماهاي متعلق به دولت که به منظورهاي غيربازرگاني پرواز مينمايند.
3ـ هواپيماهاي متعلق به رؤساي کشورها و نمايندگان سياسي و وابستههاي سفارتخانههاي مقيم کشور شاهنشاهي ايران که به منظور غيربازرگاني پرواز مينمايند.
4ـ هواپيماهائي که بنا به توصيه يکي از سازمانهاي دولتي ايران بهمنظور همکاريهاي نظامي و اقتصادي و کشاورزي و غيره ويا بنا به دعوت دولت شاهنشاهي ايران در فرودگاههاي ايران به پروازهاي غيرانتفاعي مبادرت مينمايند.
5ـ هواپيماهائيکه بهمنظور نجات در موارد سانحه در ايرانپرواز مينمايند.
6ـ پروازهاي آزمايشي که بنا به دستور اداره کل هواپيمائي به منظور احراز صلاحيت پرواز هواپيما صورت ميگيرد.
7ـ فرودهائي که بنا به دستور مقامات هواپيمائي ويا امنيتي ايران بهمنظور کنترل پرواز صورت ميگيرد
8ـ حق اشتراک کتاب اطلاعات هواپيمائي کشوري (AIP) و حق تمديد آن در مورد سازمانهاي دولتي ايران و مقامات دولتي هواپيمائي کشورهاي خارجي.
9ـ عوارض صدور و تمديد گواهينامه برايکارکنان هواپيمائي کل کشوري.
تعرفه فوق مشتمل بر ده ماده و هشت تبصره و تعاريف ضميمه که بهاستناد ماده واحده بيست و پنجم بهمن ماه 1345 در تاريخ روز شنبه 18/6/1346 به تصويب کميسيون راه و دارائي مجلس سنا رسيده بود بهترتيب در تاريخ روز چهارشنبه بيست و نهم شهريور ماه و شنبه اول مهرماه يک هزار و سيصد و چهل و شش شمسي مورد تصويب کميسيونهاي دارائي و راه مجلس شوراي ملي قرار گرفت.
[امضاء]
رئيس مجلس شوراي ملي ـ مهندس عبدالله رياضي