تعاريف حداكثر وزن ـ منظور حداكثر وزن مجاز هواپيما هنگام بلند شدن است Maximum Take off Weightكه در گواهينامه معتبر صلاحيت پروازهواپيما ذكر شده و چنانچه چنين گواهينامهاي در دسترس نباشد حداكثر وزن مجاز هواپيما همان است كه در نشريه سازنده هواپيما درج گرديده است. روز ـ منظور فاصله زماني بين طلوع و غروب آفتاب در سطح زمين در فرودگاه مربوطه ميباشد. فرود ـ منظور فرود در يكياز فرودگاههاي كشوري متعلق بهدولتميباشد. فرود و يا پرواز شب ـ منظور فرود يا پرواز در فاصله بين ساعات غروب و طلوع آفتاب و يا در هر زمان ديگري است كه بنا به مقتضيات فني و يا درخواست خلبان هواپيما بايد با استفاده از وسائل روشنايي فرودگاه انجام شود. هواپيماي خصوصي ـ منظور هواپيمايي است كه گواهينامه صلاحيت پرواز آن مشروط بر عدم استفاده هواپيما در حمل و نقل عمومي صادر شدهباشد و براي پروازهاي خصوصي بدون قصد انتفاع مورد استفاده قرار گيرد.
ماده 1 ـ
عوارض فرود. براي هر دفعه فرود آمدن هواپيماهايي كه مشمول اين قانون ميشوند: براي هر هزار كيلوگرم حداكثر وزن 100 ريال دريافتميشود. در محاسبه حداكثر وزن كمتر از هر هزار كيلوگرم هزار كيلوگرم محسوب خواهد شد.
ماده 2 ـ
عوارض توقف. هواپيماهايي كه مشمول اين قانون ميشوند عوارض زير را بابت توقف در هواي آزاد يا آشيانه براي هر بيست و چهارساعت بايستي بپردازند:
1 ـ حداقل عوارض پرداختي 100 ريال است.
2 ـ تا 50 هزار كيلوگرم از قرار هر هزار كيلوگرم 20 ريال.
3 ـ از 50 هزار كيلوگرم به بالا علاوه بر عوارض فقره 2 فوق نسبت بهمازاد هر هزار كيلوگرم 15 ريال.
4 ـ چنانچه توقف در آشيانه يا مكان سر پوشيده باشد عوارض متعلقه دو برابر ميگردد. در محاسبه حداكثر وزن كمتر از هر هزار كيلوگرم هزار كيلوگرم محسوب خواهد شد.
تبصره 1 ـ توقف هواپيما در صورتي كه كمتر از يك ساعت باشد مجاني و معاف از پرداخت است و توقف بيش از يك ساعت تا بيست و چهارساعت ـ بيست و چهار ساعت محسوب ميشود.
تبصره 2 ـ منظور از توقف فاصله زماني بين هر فرود و برخاستن هواپيما ميباشد كه آن جداگانه محاسبه و دريافت ميگردد.
ماده 3 ـ
عوارض روشنايي (يا عوارض پرواز شب). علاوه بر عوارض مذكور در مواد 1 و 2 براي عملياتي كه مستلزم استفاده از وسايل روشنايي باندميباشد عوارض زير دريافت ميگردد:
الف ـ براي هر مرتبه استفاده از وسائل الكتريكي روشنايي باند
2000 ريال
ب ـ براي هر دفعه استفاده از وسائل روشنايي نفتي يا علائم ديگر كه معد به پرواز شب باشد در فرودگاههاييكهفاقدوسائل الكتريكي است
1000 ريال
ج ـ براي هر بار پرواز از روي باند بدون نشستن كامل (Touch and go Low Pass)كه مستلزم استفاده از وسائل روشنايي باند باشد
200 ريال
د ـ براي هر بار عبور از باند يا حركت در محوطه فرودگاه كه منتهي به برخواستن هواپيما نشود و مستلزم استفاده از وسائل روشنايي باند باشد (Runway cross)
500 ريال
ماده 4 ـ
عوارض استفاده از وسائل ناوبري و مخابراتي و سرويسهاي مراقبت پرواز در پروازهاي عبوري بدون توقف در ايران. از هر هواپيما كه ازيك يا تمام وسائل ناوبري و مخابراتي هواپيمايي كشوري و ساير سرويسهاي مراقبت پرواز در پروازهايي كه به طور عبوري از فراز خاك ايران صورتميگيرد استفاده نمايد 2000. ريال دريافت ميگردد.
تبصره 1 ـ پروازهايي كه مدت عبور آن از فراز خاك ايران كمتر از 15 دقيقه باشد از پرداخت عوارض خدمات فوقالذكر معاف ميباشد.
تبصره 2 ـ اداره كل هواپيمايي كشوري مجاز است هواپيماهاي كشورهايي را كه بر اساس معامله متقابله از هواپيماهاي ايراني براي استفاده ازوسائل ناوبري و مخابراتي و سرويسهاي مراقبت پرواز حقوقي دريافت نميدارند از عوارض مشروح در ماده 4 فوق معاف دارد.
ماده 5 ـ
عوارض صدور گواهينامه صلاحيت پرواز. براي بازرسي و صدور گواهينامه صلاحيت پرواز نسبت به هواپيماهايي كه در ايران بهثبترسيده است و حداقل هر سال يك بار به عمل ميآيد عوارض زير دريافت ميشود:
>جدول: دوره 21 ـ جلد 9 ـ صفحه 5430<
اگر حداكثر وزن هواپيما از 12500 كيلوگرم تجاوز نمايد مبلغ 30 ريال نسبت به هر يكصد كيلوگرم مازاد بر 12500 كيلوگرم اضافه ميشود.
ماده 6 ـ
عوارض تمديد موقت اعتبار گواهينامه صلاحيت پرواز.
الف ـ عوارضي كه براي تمديد موقت اعتبار گواهينامه صلاحيت پرواز هر هواپيما تعلق ميگيرد معادل عوارضي است كه طبق ماده 5 اين تعرفه بايد پرداخت شود.
ب ـ عوارض مقرر در بند الف براي تمديدهاي موقت بيش از يك هفته ميباشد و در مورد تمديدهاي موقت كمتر از يك هفته فقط براي يك بارعوارض مقرر در ماده 5 دريافت نخواهد شد.
ماده 7 ـ
عوارض صدور گواهينامه ثبت هواپيماها. براي هر دفعه صدور گواهينامه ثبت و تابعيت هواپيماها عوارض زير اخذ ميگردد:
>جدول: دوره 21 ـ جلد 9 ـ صفحه 5431<
تبصره ـ در صورتي كه مالك هواپيما تغيير كند گواهينامه ثبت بايد طبق مقررات آييننامه ثبت و تابعيت هواپيما به نام مالك جديد صادر گردد وعوارض مربوطه از مالك جديد دريافت ميگردد.
ماده 8 ـ
تعرفه عوارض آزمايش به منظور صدور گواهينامههاي خلباني و ساير گواهينامههاي فني هواپيمايي.
>جدول: دوره 21 ـ جلد 9 ـ صفحه 5432 الي 5434<
تبصره 1 ـ براي آزمايش چنانچه از هواپيماي دولتي استفاده گردد مبالغ زير دريافت ميگردد:
1 ـ هواپيماي يك موتور ساعتي 2000 ريال
2 ـ هواپيماي دو موتور ساعتي 5000 ريال
3 ـ هواپيماي دوموتوره جت ساعتي 10000 ريال
4 ـ پرواز با دستگاه مخصوص Link Trainer ساعتي 300 ريال
تبصره 2 ـ براي صدور نسخه دوم هر نوع گواهينامه 200 ريال دريافت ميگردد.
تبصره 3 ـ براي تجديد قسمتي از آزمايش كلي گواهينامه هر دفعه 200 ريال دريافت ميگردد.
ماده 9 ـ
عوارض متفرقه.
1 ـ حق اشتراك كتاب اطلاعات هواپيماي كشوري (AiP) |
هر نسخه 1200 ريال |
2 ـ ارسال اصلاحيههاي بعدي كتاب فوق ساليانه |
هر نسخه 600 ريال |
3 ـ صدور گواهينامه تأسيس فرودگاه خصوصي |
هر نسخه 3000 ريال |
4 ـ صدور پروانه بهرهبرداري هوايي موضوع ماده17 قانون هواپيمايي كشوري |
30000ريال |
5 ـ اجازهنامه تأسيس آموزشگاههاي تعليماتي هواپيمايي با رعايت مفاد ماده 17 قانونهواپيمايي كشوري |
2000 ريال |
6 ـ اجازهنامه پروازهاي بازرگاني موضوع قسمت اخير ماده 17 قانون هواپيمايي كشوري |
2000 ريال |
7 ـ اجازهنامه تعميرگاههاي هواپيما |
20000 ريال |
8 ـ اضافه كردن اختيارات تعميرگاه فني هواپيما |
5000 ريال |
ماده 10 ـ
معافيتها: در موارد زير عوارض مربوطه دريافت نميگردد.
1 ـ هواپيماهاي متعلق به دربار سلطنتي.
2 ـ هواپيماهاي متعلق به دولت كه به منظورهاي غير بازرگاني پرواز مينمايند.
3 ـ هواپيماهاي متعلق به رؤساي كشورها و نمايندگان سياسي و وابستههاي سفارتخانههاي مقيم كشور شاهنشاهي ايران كه به منظور غير بازرگاني پرواز مينمايند.
4 ـ هواپيماهايي كه بنا به توصيه يكي از سازمانهاي دولتي ايران بهمنظور همكاريهاي نظامي و اقتصادي و كشاورزي و غيره و يا بنا به دعوت دولتشاهنشاهي ايران در فرودگاههاي ايران به پروازهاي غير انتفاعي مبادرت نمايند.
5 ـ هواپيماهايي كه به منظور نجات در موارد سانحه در ايران پرواز مينمايند.
6 ـ پروازهاي آزمايشي كه بنا به دستور اداره كل هواپيمايي به منظور احراز صلاحيت پرواز هواپيما صورت ميگيرد.
7 ـ فرودهايي كه بنا به دستور مقامات هواپيمايي و يا امنيتي ايران بهمنظور كنترل پرواز صورت ميگيرد.
8 ـ حق اشتراك كتاب اطلاعات هواپيمايي كشوري (A.I.P) و حق تمديد آن در مورد سازمانهاي دولتي ايران و مقامات دولتي هواپيمايي كشورهايخارجي.
9 ـ عوارض صدور و تمديد گواهينامه براي كاركنان هواپيمايي كل كشوري.
تعرفه فوق مشتمل بر ده ماده و هشت تبصره و تعاريف ضميمه كه بهاستناد ماده واحده بيست و پنجم بهمن ماه 1345 در تاريخ روز شنبه 18/6/1346به تصويب كميسيون راه و دارايي مجلس سنا رسيده بود بهترتيب در تاريخ روز چهارشنبه بيست و نهم شهريور ماه و شنبه اول مهر ماه يك هزار وسيصد و چهل و شش شمسي مورد تصويب كميسيونهاي دارايي و راه مجلس شوراي ملي قرار گرفت.
[امضاء]
رييس مجلس شوراي ملي ـ مهندس عبدالله رياضي