نظر به اينکه اسناد و مدارک و پروندهاي راکد فضاي قابل ملاحضهاي را در وزارتخانهها و موسسات دولتي اشغال نموده است و نظر به اينکه افزايش روزافزون حجم پروندههاي راکد مشکلات فراواني را از لحاظ تامين جا و مکان لازم را به وجود آورده و در آينده نيز به وجود خواهد آورد و همچنين نظر به اينکه هزينه نگهداري پروندههاي راکد در تحت شرايط فعلي به هيچ وجه مقرون به صرفه و صلاح دولت نميباشد هيئت وزيران در جلسه موخ 1/10/43 مقررات زير را جهت تاسيس مرکز بايگاني راکد تصويب نمودند.
ماده 1 ـ
براي تمرکز امور و تنظيم و نگهداري اسنادو پروندههاي راکد وزارتخانهها و موسسات دولتي يک مرکز بايگاني راکد وابسته به نخست وزيري تاسيس ميگردد.
ماده 2 ـ
اين مرکز ابتداء در تهران و سپس به تدريج در شهرستانها تاسيس خواهد شد.
ماده 3 ـ
رئيس مرکز بايگاني راکد از طرف نخست وزير تعيين و مراکز بايگاني راکد شهرستانها تحت نظر مشاراليه اداره خواهد شد.
ماده 4 ـ
وزارتخانهها و موسسات دولتي اسناد و پروندههائي را که راکد تشخيص ميدهند جهت نگاهداري به مراکز بايگاني راکد ارسال خواهند داشت.
تبصره ـ مقررات مربوط به نحوه درخواست و انتقال و تعيين محل و نگهداري اسناد و پروندههاي راکد وزارتخانهها و موسسات دولتي از طرف مرکز بايگاني راکد تعيين و جهت اطلاع به وزارتخانهها و موسسات دولتي ابلاغ خواهد گرديد.
ماده 5 ـ
وزارتخانهها و موسسات دولتي مکلفند براي نگهداري اسناد و پروندههاي راکد خود در مراکز بايگاني راکد تعداد کافي کارمند به عنوان مامور به مراکز مزبور اعزام دارند که تحت نظر رئيس مراکز بايگاني راکد انجام وظيفه نمايند.
حقوق و مزاياي کارمندان مذکور از طرف وزارتخانه و موسسه دولتي مربوطه پرداخت خواهد شد.
اصل تصويبنامه در دفتر نخست وزير است.
[امضاء]
نخست وزير