ماده30ـ وظائف قضات و مديران دفاتر شعب و رؤساي واحدهاي قضائي:
1/30ـ مسؤوليت نظارت بر كليه كاركنان شعبه در خصوص رعايت مقررات حفاظتي پيرامون اسناد، اطلاعات و پروندههاي قضائي بر عهده رئيس شعبه يا قاضي مربوط ميباشد.
2/30ـ رؤساي واحدهاي قضائي در راستاي اجراي دستورالعمل و نظارت بر آن موظف به همكاري با حفاظت و اطلاعات ميباشند.
3/30ـ مدير دفتر شعبه موظف است بر عملكرد منشي دادگاه و بايگان شعبه و ساير كاركنان در خصوص نحوه تنظيم و نگهداري كليه دفاتر از جمله دفتر تعيين اوقات، ثبت دادنامه، ثبت لوايح، ثبت عرايض، انديكاتور و ... و وضعيت اوراق و اسناد و پروندهها، مهرها و ساير مدارك نظارت نمايد.
4/30ـ هرگونه فقدان، سرقت و اختفاء اوراق و پروندهها بايد بلافاصله به حفاظت و اطلاعات مربوط گزارش شود.
5/30ـ مسؤوليت ايجاد امكانات و تأمين تجهيزات به منظور حفاظت از اسناد، اطلاعات، ادله، مدارك و پروندهها از وظائف رؤساي واحدهاي قضائي ميباشد.
ماده 31 ـ وظائف حفاظت و اطلاعات:
به منظور نظارت برحُسن اجراي اين دستورالعمل، حفاظت و اطلاعات موظف است:
1/31ـ به صورت نوبهاي يا حداقل يك نوبت در سال از اقدامات تأميني در جهت حفظ اسناد و مدارك و ادله و اطلاعات، از كليه دفاتر شعب با هماهنگي رؤساي مراجع قضائي بازرسي نموده و از نتيجه كار، گزارش تهيه كند.
2/31ـ در صورت تخريب، ربوده شدن، مفقود يا معدوم شدن اسناد، اوراق و دفاتر و پروندهها در نتيجه اهمال و سهلانگاري، حفاظت و اطلاعات مربوطه موظف است در اين خصوص تحقيق لازم معمول و متخلف يا متخلفان را به مراجع ذيصلاح معرفي كند.
3/31ـ پيگيري و تحقيق در مورد تخلفات حفاظتي و جرائم و معرفي متخلف يا مجرم به مراجع قانوني ذيصلاح.
4/31ـ نظارت بر نحوه عملكرد كاركنان و توجيه آنان با همكاري رؤساي واحدهاي قضائي.
5/31ـ اعمال نظارت بيشتر در خصوصكارمندانيكه به پروندههاي مهم دسترسي دارند.
ماده32ـ بودجه دستورالعمل:
بودجه مورد نياز براي اجراي اين دستورالعمل ظرف يك ماه از ابلاغ آن، توسط مركز حفاظت و اطلاعات برآورد و از سوي معاونت اداري ـ مالي قوهقضائيه تأمين و با نظارت حفاظت و اطلاعات در مراجع و واحدهاي قضائي مربوط هزينه خواهد شد.
ماده33ـ
اين دستورالعمل شامل1 مقدمه و 33 ماده و 3 تبصره در تاريخ21/8/1385 به تصويب رئيس قوهقضائيه رسيدهاست.