مدير دفتر مرجع قضائي يا جانشين وي موظف است مشخصات پروندهاي را كه دستور بايگاني قطعي آن توسط قاضي صادرگرديده حداكثر ظرف يك هفته در « فرم مشخصات پرونده» درج نموده همراه پرونده در مقابل اخذ رسيد به بايگاني راكد مربوط تحويل دهد.
تبصره 1 ـ
در شعب دادسرا منشي شعبه يا جانشين وي وظائف مدير دفتر مرجع قضائي را به عهده خواهد داشت.
تبصره 2 ـ
« فرم مشخصات پرونده» كه توسط اداره اسناد و بايگاني راكد قوهقضائيه تهيه و در اختيار مراجع قضائي قرار خواهد گرفت، متضمن نكات زير ميباشد:
1ـ مشخصات پرونده:
الف ـ مدني است يا كيفري يا امور حسبي؛
ب ـ موضوع پرونده؛
ج ـ كلاسه پرونده؛
د ـ تاريخ تشكيل پرونده؛
ه ـ تاريخ مختومه شدن پرونده؛
و ـ تعداد اوراق پرونده؛
2ـ مشخصات طرفين پرونده: اعم از خواهان و خوانده يا شاكي و متشاكي.
3ـ مرجع يا مراجع رسيدگيكننده، نظير دادسرا، دادگاه بدوي حقوقي يا جزائي، دادگاه تجديدنظر، ديوانعالي كشور و غيره.
4ـ نتيجه رسيدگي:
الف ـ حكم يا قرار و غيره و موضوع آن؛
ب ـ شماره و تاريخ حكم يا قرار و غيره؛
ج ـ علت مختومه شدن اعم از اجراي كامل حكم، قطعيت حكم برائت يا قرار، مرور زمان و غيره.
5 ـ ذكر ضمائم پرونده و ساير مشخصات كه درج آن ضروري است.
6 ـ درجه اهميت پرونده از لحاظ ضروري يا غيرضروري بودن مطابق اصلاحيه اين آييننامه و دستورالعمل آن و ساير اوضاع و احوال پرونده.
7ـ مشخصات تنظيمكننده فرم مذكور و تأييدكننده آن.
فرم مشخصات پرونده بايد در سه نسخه به نحو كامل و دقيق و خوانا تنظيم گردد. يك نسخه در دفتر شعبه دادسرا يا دادگاه يا ساير مراجع قضائي مربوط نگهداري و دو نسخه ديگر به پيوست پرونده به بايگاني راكد ارسال شود. مسؤولان مراجع رسيدگي كننده موظفند از تاريخ ابلاغ اصلاحيه آييننامه نسبت به تكميل فرم مزبور اقدام نمايند.
تبصره3 ـ
براي پروندههاي مختومه غير ضروري كه پيش از تاريخ اصلاحيه آييننامه به بايگانيهاي راكد سپرده شدهاند، نيازي به تكميل فرم مذكور نيست.
تبصره4 ـ
پروندههايي كه منتهي به محكوميتهاي مشروط، معلق و مانند آن گرديدهاند تا پايان موعد تعيين شده در دادنامه، در دفتر مرجع قضائي نگهداري و سپس براي ارسال آنها به بايگاني راكد اقدام خواهد شد.