ماده 2ـ
كليه دستگاههاي موضوع ماده اين آييننامه براي تحقق اهداف اين آييننامه نسبت به انجام موارد ذيل ميبايد اقدام نمايند:
الف ـ شفافسازي مراحل انجام خدمات اطلاعرساني مناسب به مردم، اصلاح و كوتاه نمودن روشهاي انجام خدماتي كه به مردم ارائه ميگردد، توسعه فناوري اداري، انجام نظرسنجي از مردم و مراجعان بر اساس دستورالعملهايي كه از طرف سازمان مديريت و برنامهريزي كشور صادر ميگردد، (طرح تكريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع در نظام اداري و مصوبات مربوط به اصلاح سيستمها و روشهاي اداري).
ب ـ آموزش كاركنان به نحوي كه كاركنان ذيربط از مفاد اين آييننامه به طور كامل مطلع شده باشند.
ج ـ انتخاب بازرس يا بازرسان از طرف وزراء و رؤساي سازمانها، استانداران، مديران عامل شركتها، رؤساي سازمانها، مديران كل واحدهاي استاني براي انجام نظارتهاي لازم به طرق مقتضي و تهيه و ارائه گزارش در حيطه وظائف و مأموريتهاي محوله.
د ـ تشويق اشخاصي كه تخلفات موضوع ماده اين آييننامه را گزارش نموده و گزارش آنان منجر به صدور حكم قطعي بر اساس آييننامه شده باشد، مطابق آييننامهاي كه به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامهريزي كشور به تصويب هيأت وزيران ميرسد.
ه ـ پيشبيني حق فسخ براي دستگاه اجرائي در قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي به منظور اعمال حق مذكور در مواردي كه به تشخيص دستگاه اجرائي طرف قرارداد مرتكب يكي از اعمال بندهاي ماده اين آييننامه شود.